• Marre22

    Byta bedside mot spjälsäng?

    Vi har en 6 månaders tjej som börjar bli stor för sin bedsidecrib.

    Dags att introducera spjälsängen.

    Vi är lyckligt lottade och har sedan hennes födelse haft bra nätter. Sover hela nätter utan uppvak sedan 2 månader. Superskönt, och jag är medveten om att jag är lyckligt lottad.

    Nu måste vi ställa undan bedsiden, för hon ryms inte.

    Dessvärre får inte hennes spjälsäng plats på samma ställe där bedsiden stått. Så hon måste nu sova på andra sidan rummet.

    Vi har varit iväg utomlands ett par gånger och hon har alltid köpt sänglösningarna på hotellet och sovit tryggt i resesängar oavsett hur de ser ut.

    Hon har ett eget rum men jag vill vänta med det.

    Hur hade ni gjort för att övergången ska bli så bra som möjligt?

    Ge mig era tips.

    Hon kommer alltså hamna ett par meter från vår säng så jag kan inte se henne när jag sitter i sängen.

    Min plan är att hon får sova i spjälsängen ett par månader innan det blir eget rum.

    Jag är så rädd att jag inte hör henne - nu ser jag ju henne bara jag vänder mig om.

    Detta gör att även min sömn är lite sämre, då jag ligger på aga.

    Hur hade ni erfarna gjort?

  • Svar på tråden Byta bedside mot spjälsäng?
  • basio

    Vi flyttade bara över en natt helt enkelt. Han fick ha samma kudde och täcke som i bedside. Han flyttade även in i sitt eget rum då, han var 2,5 månader. Det har gått alldeles utmärkt. Vi hade även samma nattningsrutiner. Har gjort likadant med alla fyra barnen.

  • Lettibax

    Nu har vi inte gjort något byte då vi haft spjälsängen hela tiden, men jag blev såå leds på att måsta lyfta över och hålla hand å vagga i konstiga arm positioner så vi tog helt enkelt bort en sida och styrde den helt mot vår säng. Nu är han snart 8 månader och började åla ur så har precis hett tillbaka sidan. Men saknar de så haha. Kan tillägga att vi förstärkte sängen med vinkeljärn.

Svar på tråden Byta bedside mot spjälsäng?