• Anonym (123123)

    Hjälp ifrån Socialen

    Jag håller på och försöker hjälpa en släkting som tidigare varit missbrukare.
    Han har nu varit på en väldigt lång behandling och ska nu starta om hela sitt liv utan några ägodelar och tillgångar, arbetslös osv.
    Socialen är så klart med och ska hjälpa till.
    Vi har hittat en bostad som socialen kommer att betala hyran för men vad mer kan man få hjälp med?
    Vad är de självklara sakerna som socialen kan hjälpa till med?
    Förr vet ja tex att hyra och hemförsäkring var nåt dom alltid stod för men hur är det idag?
    Och i möbelväg osv. Kan man få ekonomisk hjälp för inköp till en säng, husgeråd osv. Tv är de något som är självklart? Busskort, mobil, internet?

    Jag undrar alltså vad socialen ALLTID säger ja till, vad man har rätt att få.
    Är det skillnad om man är en eller två, eller om man tex även har barn?

    Hoppas någon insatt kan komma med lite svar.
    Tack på förhand

  • Svar på tråden Hjälp ifrån Socialen
  • Anonym (123123)
    Tofflans skrev 2017-11-13 11:51:00 följande:

    Alla kommuner har olika summor, men det som behövs för att uppnå skälig levnadsnivå godkännes.


    Jag förstår att olika kommuner har olika budgetar att följa men det bör ju finnas en mall över saker som godkänns för skälig levnadsnivå?

    Hörde förr (rykten) om att man i princip alltid fick hyra, hemförsäkring, tv och busskort. 
  • Anonym (Malin)

    I min kommun är busskort behovsprövat; behöver din släkting busskort för att ta sig till sin behandling? Och är det billigare med busskort en enkelbiljetter? Vad gäller tv såär det väldigt olika i olika kommuner. I min kommun kan man få några hundralappar i bistånd till en begagnad tv.

    Så det finns inget enkelt svar. Din släkting måste vända sig till sin kommun.

  • Anonym (Piia)

    Hejsan!

    Jag tror det varierar ganska olika mellan kommunerna. När jag haft socialbidrag så har jag fått pengar till hyra, el och sedan ett belopp som är uträknat att det ska räcka till mat osv. Jag fick pengar till månadskort så jag kunde ta mig till jobbet, åkte 6 mil tor varje vardag, så det blev billigare med månadskort. Åker man buss sällan så får man nog bara ett vanligt refillkort alt spara kvitton.

    När jag stod utan hem, jag hade inte några saker alls. Inga sängar, kläder, leksaker, blöjor, inte ens några bestick. Fick starta på noll alltså. Då fick jag bidrag typ "uppstarts"bidrag på 3500 kr för mig och mina 2 barn.

  • Anonym (Piia)

    Jag googlade lite nu ang ersättning. Och som jag skrev varierar det oerhört på var man bor i landet. Be din släkting prata med handläggaren om vad som går att söka pengar för.

    Jag fick som sagt 3500 för mig och två barn, men läste om någon som fått 10 000 som ensam person. Jag hade en fd missbrukare som vän, han fick väldigt mycket pengar och hjälp från Soc, varför vet jag inte.

    Men ang min ersättning så tyckte tom min handläggare att det var lågt belopp, men hon gjorde verkligen så gott hon kunde. En dag kom hon hem till mig med en låda med lite nallar och några bilar till barnen, som hon samlat ihop till oss. Helt underbart kvinna, jag kommer aldrig glömma hur mycket det betydde för mig/oss.

  • Anonym (123123)
    Anonym (Malin) skrev 2017-11-13 16:42:41 följande:

    I min kommun är busskort behovsprövat; behöver din släkting busskort för att ta sig till sin behandling? Och är det billigare med busskort en enkelbiljetter? Vad gäller tv såär det väldigt olika i olika kommuner. I min kommun kan man få några hundralappar i bistånd till en begagnad tv.

    Så det finns inget enkelt svar. Din släkting måste vända sig till sin kommun.


    Boendet kommer att ligga utanför stan, ca 1,5 mil och bussen går några gånger varje dag. För att kunna handla, besöka socialen, gå till arbetsförmedlingen osv måste resandet bli med buss.
    Anonym (Piia) skrev 2017-11-14 09:21:06 följande:

    Hejsan!

    Jag tror det varierar ganska olika mellan kommunerna. När jag haft socialbidrag så har jag fått pengar till hyra, el och sedan ett belopp som är uträknat att det ska räcka till mat osv. Jag fick pengar till månadskort så jag kunde ta mig till jobbet, åkte 6 mil tor varje vardag, så det blev billigare med månadskort. Åker man buss sällan så får man nog bara ett vanligt refillkort alt spara kvitton.

    När jag stod utan hem, jag hade inte några saker alls. Inga sängar, kläder, leksaker, blöjor, inte ens några bestick. Fick starta på noll alltså. Då fick jag bidrag typ "uppstarts"bidrag på 3500 kr för mig och mina 2 barn.


    3500kr lär väldigt lite, speciellt om du har 2 barn. Kanske var de lågt för att du hade arbete?
    Anonym (Piia) skrev 2017-11-14 09:55:22 följande:

    Jag googlade lite nu ang ersättning. Och som jag skrev varierar det oerhört på var man bor i landet. Be din släkting prata med handläggaren om vad som går att söka pengar för.

    Jag fick som sagt 3500 för mig och två barn, men läste om någon som fått 10 000 som ensam person. Jag hade en fd missbrukare som vän, han fick väldigt mycket pengar och hjälp från Soc, varför vet jag inte.

    Men ang min ersättning så tyckte tom min handläggare att det var lågt belopp, men hon gjorde verkligen så gott hon kunde. En dag kom hon hem till mig med en låda med lite nallar och några bilar till barnen, som hon samlat ihop till oss. Helt underbart kvinna, jag kommer aldrig glömma hur mycket det betydde för mig/oss.


    Fin av handläggaren att försöka hjälpa till lite extra. Alla har ju inte anhöriga heller som annars ofta kan hjälpa till också.

    Han har en kontakt på socialen men allt går så trögt. Dom berättar liksom inte vad han har rätt till och vad han kan söka för. Dom säger samma om allt, att han ska lämna in kvitton så får man se om dom går med på att betala det, men de är ju svårt att handla nåt utan pengar även om man ev får tillbaka dom och det är ju svårt att hjälpa till att lägga ut pengar när man inte vet om det kommer att fås tillbaka.

    Det är inte enkelt att starta upp ett nytt liv utan någonting helt ensam.
  • Anonym (soc sekr)

    Det går att söka för vad som helst. Faktiskt så är det så. Man kan utgå ifrån att man kan söka för allt man anser sig behöva för att uppnå en skälig levnadsnivå. Det finns ingen anledning att vänta på att fråga vad man kan ansöka om och sedan utgå ifrån det, det är mycket bättre att helt enkelt ansöka om det man behöver och motivera varför man behöver det. Svårare än så är det inte.

    Det "vanliga" försörjningsstödet som man beviljas varje månad är normen som är 3.880 kr för en ensam person + skäliga kostnader för hyra, el, hemförsäkring, fackavgift, sjukvård och mediciner. Busskort beviljas oftast efter behov och för att få månadskort krävs vanligtvis att man behöver åka flera dagar i veckan. 

    När det gäller annat utöver ovanstående så är det bistånd utöver norm som kan vara möbler, tandvård, glasögon eller vad det nu är man anser sig behöva. Vad gäller möbler så är det bästa att skriva en lista på vad man anser sig behöva och gärna med prisuppgift så får de ta ställning till om allt eller en del beviljas och till vika summor. Man kan liksom inte få mer än nej så vad gör det om man anser sig behöva en micro och söker till det men får avslag? Sannolikt är det avslag på micron eftersom man inte behöver en sådan för att leva skäligt även om det är bekvämt.

    Man ska inte vara rädd för att ansöka om saker menar jag, man kan inte få mer än nej liksom. Tyvärr gör många tvärtom och struntar i att ansöka för att man inte vet eller att man tror att det inte går.

  • Anonym (123123)
    Anonym (soc sekr) skrev 2017-11-14 21:17:55 följande:

    Det går att söka för vad som helst. Faktiskt så är det så. Man kan utgå ifrån att man kan söka för allt man anser sig behöva för att uppnå en skälig levnadsnivå. Det finns ingen anledning att vänta på att fråga vad man kan ansöka om och sedan utgå ifrån det, det är mycket bättre att helt enkelt ansöka om det man behöver och motivera varför man behöver det. Svårare än så är det inte.

    Det "vanliga" försörjningsstödet som man beviljas varje månad är normen som är 3.880 kr för en ensam person + skäliga kostnader för hyra, el, hemförsäkring, fackavgift, sjukvård och mediciner. Busskort beviljas oftast efter behov och för att få månadskort krävs vanligtvis att man behöver åka flera dagar i veckan. 

    När det gäller annat utöver ovanstående så är det bistånd utöver norm som kan vara möbler, tandvård, glasögon eller vad det nu är man anser sig behöva. Vad gäller möbler så är det bästa att skriva en lista på vad man anser sig behöva och gärna med prisuppgift så får de ta ställning till om allt eller en del beviljas och till vika summor. Man kan liksom inte få mer än nej så vad gör det om man anser sig behöva en micro och söker till det men får avslag? Sannolikt är det avslag på micron eftersom man inte behöver en sådan för att leva skäligt även om det är bekvämt.

    Man ska inte vara rädd för att ansöka om saker menar jag, man kan inte få mer än nej liksom. Tyvärr gör många tvärtom och struntar i att ansöka för att man inte vet eller att man tror att det inte går.


    Tack för ett bra svar!
    Hur fungerar det om man är 2 vuxna och 1 litet barn. En får ju föräldrapenning och barnbidrag men får samma vuxna även försörjningsstöd samtidigt eller är det bara den andra som kan få det?
    Å är det något annat "extra" man kan söka just om man har barn?
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (123123) skrev 2017-11-16 16:02:51 följande:
    Tack för ett bra svar!
    Hur fungerar det om man är 2 vuxna och 1 litet barn. En får ju föräldrapenning och barnbidrag men får samma vuxna även försörjningsstöd samtidigt eller är det bara den andra som kan få det?
    Å är det något annat "extra" man kan söka just om man har barn?
    Ett hushåll söker alltid gemensam. Man lägger ihop de godkända utgifterna + normen för alla i familjen och så drar man ifrån alla inkomster. Mellanskillnaden är det som beviljas.

    Det gäller samma för barn som med vuxna, man kan beviljas för sådant som man anser sig behöva för en skälig levnadsnivå. Nu skriver du litet barn så jag antar att det inte är ett skolbarn? För barn kan man t ex beviljas extra för en regelbunden fritidsaktivitet eller någon sommaraktivitet. Det gäller dock främst för de som varit långvarigt bidragsberoende.
  • Anonym (Har haft.)

    Hyra, hemförsäkring, och mat/hygien ansöker man om varje månad och då får man hyran och utöver det pengar till mat beroende på hur många som finns i hushållet, är det fler personer så skriver man det i ansökan. Busskort kan man ansöka om varje månad i samma ansökan, men man måste oftast ha ett skäl till busskortet, behandling, NA möten, arbetsförmedlingen eller liknande, han kan ansöka om busskort för att kunna ta sig till NA möten, det fick jag beviljat fast det är några år sedan nu. Om han har barn så får han söka underhållsstöd (om det är han som ska ha det då), och bostadsbidrag vill de att man söker, de vill att man söker alla möjliga bidrag helst innan man söker hos dem, men det kan man göra efter också såklart.

    Sen möbler och kläder och sånt är en annan ansökan och där fick jag en klumpsumma räknat på normen och så fick jag ser till att det räckte, vissa kommuner vill ha kvitto på det. Tror att dator får man ansöka separat för och får efter behov, men att Tv ingår i den klumpsumma man får när man söker möbelbidrag.

    Nu var det ett tag sedan jag sökte detta och det kan ha ändrats, ta kontakt med en handläggare på ekonomi inom Soc i kommunen och boka ett möte och fråga vad ni kan få hjälp med, du kan ju följa med som stöd. Önskar honom lycka till i livet

Svar på tråden Hjälp ifrån Socialen