• Äldre 13 Nov 12:18
    5498 visningar
    17 svar
    17
    5498

    Min 2veckors bebis är vaken hela nätterna

    Hej alla,

    Jag har en dotter på 2 veckor, mitt första barn. Vi fick en dålig start, då vi inte fick ordning på amningen innan BB tyckte vi skulle åka hem. Mycket tårar första dygnet innan amningen tillslut började fungera med hjälp av amningsnapp. Första veckan varvades med helt sömnlösa nätter mellan 00-06, med lite bättre nätter. Men sedan en vecka tillbaka sover hon inte alls. Vi lägger oss kl 22, och hon blir direkt som förbytt (sover och är nöjd dagtid och oftast kvällstid). Hon gnyr, gnäller, fläktar med armar och ben, gråter och så går det runt hela natten. Uppenbart missnöjd och frustrerad. Så håller hon på till klockan blir morgon. Jag ammar hela nätterna så bröstvårtorna blöder.

    Jag håller på att knäckas nu. Gråter hela nätterna och har sån ångest inför vad som komma skall på nätterna. Min sambo drar det största lasset och jag är rädd att jag inte ska orka ta hand om henne alls snart. Vi har misstänkt att hon är hungrig alternativt magont. Vi har provat ersättning två nätter vilket hon kräkts upp direkt. Napp har vi också börjat med. Magdroppar ger vi henne varje dag.

    Det kanske är såhär det är? Jag vet inte. Men jag håller på att gå under. Jag har haft kontakt med både amningsmottagning och BVC. Men känns som ingen förstår och vi får ingen hjälp. Någon som har nåt tips? Ett uppmuntrande ord? Nånting.

  • Svar på tråden Min 2veckors bebis är vaken hela nätterna
  • Äldre 13 Nov 12:25
    #1

    Följer! Har också en 2 veckors bebis som är vaken hela nätterna. Ammar mest hela tiden, använder också amningsnapp, kan det vara den som gör att bebis äter så länge? :( försökt sluta med den men det går inte :?(

  • Äldre 13 Nov 12:39
    #2

    Tror att det är svårare att tömma bröstet för barnet när man använder amningsnapp och amningen tar längre tid. Jag har planerat att sluta med, men det känns inte som läge nu när nätterna och mitt mående är helt upp å ner.

  • Äldre 13 Nov 12:51
    #3

    Bröstmjölk inne håller mycket laktos på kvällen (socker) så bebis blir pigg. På morgon/förmiddagen innehåller bröstmjölken mer fett så bebis blir mättare och tröttare och sover mer/längre. Detta rättade till sig för oss runt 6 veckor.

    Mitt tips är att stå ut, bunkar upp med mys i soffan och tv serier hela nätter och sov när bebis sover. Vi brukade få ostörd sömn 05-11 på morgonen iallafall.

  • Äldre 13 Nov 12:55
    #4

    Går det att fixa detta själv, undrar jag? Min sambo går tillbaka till jobbet nästa vecka. Vilket gör mig livrädd, bara tanken på att jag ska göra bådas ?jobb?..

  • Äldre 13 Nov 12:56
    #5

    Hej!

    Lider med dig! Det där blir man ju knäpp av. Jag hade exakt samma situation, även jag använde amningsnapp för att få amningen att fungera. Tyvärr, som en tidigare person skrivit, verkar amningsnappen göra att bebisen inte lyckas tömma bröstet utan vill snutta i evigheter utan att någonsin bli nöjd. Min pojke fick dessutom ett hack i viktkurvan till följd av detta, så jag var tvungen att sluta, vilket gjorde amningen lättare för honom även om jag hade fruktansvärt ont. Ger du bebisen ersättning? Kan vara en räddning för att få barnet mätt till sängdags när man är som tröttast och har ont.

    Kramar!

  • Äldre 13 Nov 13:00
    #6

    Vi har provat två gånger, med såndär färdigblandad. Minns inte nu vad den heter. Men den kräktes hon upp båda gångerna. Dock läste jag inatt att barn verkar ha en tendens att göra det med den färdigblandade. Hon får inget grepp, och mina bröstvårtor är typ obefintliga, men får väl försöka träna lite utan.

  • Äldre 13 Nov 13:06
    #7

    Har också en 2 veckors bebis som är likadan. Använder dock inte amningsnapp men hon är ändå bara nöjd om hon får amma hela natten, så fort man försöker sluta så är det gnäll och gråt. Jag sitter uppe på nätterna, går det att sova lite emellanåt är det bara en bonus. Jättejobbigt är det men jag hoppas att det blir bättre när hon blir lite större. Funderar på att introducera napp snart, har inte vågat än för är rädd att störa amningen men tror hon kan bli lugnare av det.

  • Äldre 13 Nov 13:12
    #8

    Vill bara skicka en kram! Min lilla har hunnit bli 7 månader och mycket som var så jobbigt i början faller snabbt på plats, så ge inte upp! Fortsätter du amma kommer det förhoppningsvis snart att kännas bättre, såren försvinner och bebis blir bättre på att få i sig så den blir mätt.

    Har tyvärr inga tips om hur man får bebisen att sova, men spontant skulle jag råda dig att anpassa dig efter bebisen så här i början. Allt är ju lite upp och ned i början, bebis vet inte skillnad på dag och natt. Detta lär den sig efter hand, så håll det lugnt och mörkt under natten, men ge bebis det den behöver, mat närhet osv. För din egen skull tycker jag att du ska försöka sova och vila så mycket du kan när bebisen sover på dagar och kvällen så kanske du har lite mer ork på natten. Och försök att inte känna stress över att det är natt, som sagt är det mycket som är upp och ned i början och jag skulle tro att det justerar sig efter tiden.

    Jag tror att det är helt normalt att uppleva första tiden som jobbig, man vet ju inte hur man ska göra och man vill ju bara att det ska bli så bra som möjligt för sitt lilla barn. BVC brukar ha en kurator kopplat till sig, försök få en träff där. Det kan vara skönt att få prata med nån som lyssnar och som dessutom möter massa nya föräldrar som har upplevt samma saker i början.

    Gott att höra att du har stöd från sambo, och som sagt, det blir bättre med tiden och efter några månader kan man knappt komma ihåg de första turbulenta veckorna.

    Stor kram

  • Äldre 13 Nov 13:26
    #9
    Johosefin skrev 2017-11-13 12:55:03 följande:

    Går det att fixa detta själv, undrar jag? Min sambo går tillbaka till jobbet nästa vecka. Vilket gör mig livrädd, bara tanken på att jag ska göra bådas ?jobb?..


    Det går bra ska du se. De första veckorna/månaderna är lite "fucked up" för bebisen vet inte vad som är natt och dag. Om bebisen sover på dagarna så sov du också. Hushållsarbetet kan vänta. Gör matlådor så det bara är att värma på dagen. När din sambo är ledig så kan du amma tills hon är mätt sen går du och lägger dig och sover tills hon är hungrig igen så får pappan lite egentid med bebisen. Liggamma på natten så du får lite vila även om du är vaken. Vad var det för ersättning du provade? Det finns milda varianter för magen av ersättning också om hon är känslig. Det bästa tipset jag har hört är att man måste komma ihåg att det kommer inte vara såhär för alltid utan det kommer nya (och förhoppningsvis bättre ) tider(det är väldigt lätt att fastna i nuet annars).
  • Äldre 13 Nov 13:36
    #10

    Vill bara ge dig en stor kram!!

    Min dotter är nu 5mån men jag kommer ihåg de första veckorna då alkt var upp o ner o nytt. Visserligen var vi bortskämda med en tjej som sov som hon skulle så länge hon låg i vår famn men amningsnapp var jag tvungen att ha och har fortf.

    Jag var orolig i början att hon inte fick i sig tillräckligt men enligt viktkurvan gick hon upp nästan 400g/vecka så inga problem med amningsnappen där iaf, men visst kunde amningarna ta lång tid och det ?läckte? en del med men jag har väninnor som berättat liknande om sina barn fast de inte haft amningsnapp, så det tycker jag inte du ska oroa dig för, så länge bebisen går upp i vikt så bör det vara ok.

    Har bebisen ont i magen och är gasig kanske du ska ?cykla? med henne ett par gånger om dagen och hjälpa henne på traven,

    Jag vill oxå bara ge dig stöttning och tänk på att detta är nytt för er båda! Med tiden lär den lilla sig att suga bättre och det tar inte en evighet. Försök bara hålla dig lugn och som ngn annan skrev, försök hålla bebisens tider så du orkar mer på natten kanske. Håll ut, det kommer gå över och ni kommer hitta ert samspel!????

  • Äldre 13 Nov 15:48
    #11

    Låter tyvärr som en fullt normal bebis, det är total pannkaka ibörjan! Jag har en son på 3,5 månad o jag fick också en total chock när han kom.

    Det fullt normalt att bebisen är som piggast på kvällen o för natten, de saknar helt dygnsrytm o rutiner när de är små och det går tyvärr inte att träna eller tvinga ! Istället behöver du lära dig att leva efter bebisen. När han/hon är vaken är du det och när bebisen sover gör du det, även om det är kl 9:00 eller 13:00 osv. Och Om din man jobbar så får han ta bebisen mellan typ 18-22 på kvällen o bara störa dig för ev amning så att du sovit lite innan varje natt startar!

    Jag hade sjukt ont i brösten o använde också tuttskydd men sonen orkar inte riktigt suga på samma sett på dem som på bröstet så det kan störa ibland . Köp purolan salva på apoteket till brösten och varva med skydd o utan. Det är rek att man använder båda brösten vid varje amning men det gjorde inte jag. Utan jag tig varannan gång o vilade istället det andra bröstet eller alt pumpade ut ibland om sparade bröstvårtan på det sättet! Brösten vänjer sig men för mig tog det tid.

    Jag körde skydd på dagen men inte när jag ville att han skulle sova, han sög kraftfullare o somnade ofta i famnen när jag lät bli dem.

    Magen brukar stöka mkt fram till 3 mån, vi har kört Sempers magdroppar för att stabilisera mag kulturen samt minifom droppar . Vi testade även pysventil men det funkade sådär.

    Var sover hon bäst? I säng, vagn, famn osv. Vår son vägrade ligga själv tills han var typ 3 mån. Är det någon skillnad beroende på vart ni lägger henne ?

    Jag satt upp pallrad på kuddar i sängen o sov första tiden med honom på bröstet. Nu samsover vi , dock liggandes i sängen. Kortare stunder kan han vara själv ! Detta är också normalt men sjukt påfrestande .

    Just nu är du full med hormoner som far åt alla håll o har en liten bebis som inte vet vad som är upp o ner eller dag o natt , men jag lovar det blir bättre och bebisen kommer själv komma till en mer naturlig dygnsrytm så småningom .

    Dra ner på krav nivån och försök följa bebisen rytm så kommer du snart må lite bättre : )

  • Äldre 13 Nov 17:54
    #12

    Hej! Jag har full förståelse för vad du går igenom och en nyvunnen respekt för alla föräldrar, framförallt mammor som får gå igenom så mycket för att vara del av det mest naturliga i världen. Jag har en 3-veckors och de första två veckorna var lite av en chock men man kommer faktiskt in i det mer och mer för varje dag som går. Sen är det en virvelvind av känslor och omtumlande allt vad kroppen går igenom och hormonerna som far runt. Det som funkar rätt bra för oss är att pumpa på morgonen för att ge som sista målet mat innan man hoppas sova några timmar - vi har iaf fått 3-5timmar sömn på det. Morgonmjölken är tjockare så de håller sig mätta längre på den - kvällsmjölken är mer som vatten och det känns som jag ammar hela tiden på kvällen.

    Skönt att du får bra stöd hemma, det har jag också. Kom att vara snäll mot dig själv, säga att du gör ett bra jobb och ta dagarna som de kommer nu i början även om man knappt vet om det är dag eller natt. Jag försöker ta in allt - både lyckan och det kämpiga för att jag vet att man någon dag kommer se tillbaka på de här veckorna och önska att man kunde fä tillbaka tiden med sin nyfödda. Så försök njuta mellan tårarna. Lycka till och jag vet att du gör ett bra jobb!

  • Äldre 13 Nov 18:00
    #13

    Just ja - glömde tillägga att mina bröstvårtor har varit så såriga att min bebis fick upp blod när han kräktes. Jag har använt amningsnapp men slutat för att jag inte tycker de hjälper så mycket och bebisens grepp runt bröstet blir inte lika bra och de inte får i sig lika mycket mat tyckte jag. För mig funkade alvedon och Ipren och sen se till att bebisen får ett bra greppöver hela bröstvårtan och lite till och att bröstet ser likadant ut när han är klar dvs vårtan är inte böjd åt något håll. Det gör ju fruktansvärt ont men även det blir bättre efter ett tag!

  • Äldre 13 Nov 18:18
    #14

    Läs på lite om hur bebisen ska greppa bröstvårtan. Smärtan och sårigheten du beskriver låter som att det kan bero på att bebisen får ett ?för litet? grepp om bröstvårtan, något som gör så ont så det finns inte!!

    Får den rätt grepp dvs hela bröstvårtan djupt in i munnen så att läpparna ligger nästan en bit in på själva bröstet så gör trycket inte alls ont på själva bröstvårtan.

    Om bebisen får fel tag så ta ditt lillfinger i mungipan, lossa suget och låt den greppa igen.

    Det blir lättare atthitta rätt tag med en bra amnings position och utan amnings napp.

    Har du möjlighet att uppsöka en fysisk amningsmottagning? De kan hjälpa till att visa

    Utdrivningsreflexen kan däremot ge riktigt jobbiga ?stickande? smärtor i bröstvårtorna, men det händer inte alla och brukar gå över när kroppen ställt in sig efter några veckor.

    Snuttandet nätterna igenom är för att bebisen jobbar på att öka din mjölkproduktion, jobbigt men nödvändigt för att ökamjölkmängden och det kommer att komma och gå I perioder.

  • Äldre 13 Nov 18:22
    #15

    Dygnsrytmen brukar ställa in sig av sig själv efter ett tag, försök sova på dagen och när bebisen sover.

    Hitta en mysig amningsplats till nattamningarna, typ liggfåtölj eller liggamma i sängen så att du kan slappna av så mycket som möjligt även om du inte kan sova. Ha det så mörkt och mysigt som möjligt så hjälper du bebisen att ställa in dygnsrytmen

  • Äldre 13 Nov 18:24
    #16
  • Äldre 13 Nov 20:19
    #17

    Hej, vackra mamma!

    Sitter nu och ammar min dotter som är 5 månader. Vissa nätter är längre en andra, vist är man slut som småbarns mamma. Har en son innan. Han va som din lilla dotter, missnöjd och flaxig. Jag började med ersättning, han blev mycket lugnare. Jag hattade amnings nappen. Han fick sova på mitt bröst i soffan på nätterna, då försvann flaxningarna

    Det kallas (magbarn) Vi satt-sov, så har jag det med lilla tjejen också. Hon har sovit på mig i 5 månader och på dagarna lägger jag henne på mage när jag har uppsikt över henne. Du, det är Inget skönt med såriga bröstvårtor som du beskriver, jag tycker om man ska amma ska det vara myisigt. Om du inte har något emot att ge ersätting rekommenderar jag det varmt. Du kan ta din lilla flicka dig nära i famnen när du ger ersätting, det är också så mysigt. Om du nu vill helamma rekommendera jag dig att söka till en amnings kurs så lilltjejen får rätt sugt. Oftast är det det som strular när man får såriga bröst. Viktigt att dina bröstvårtor får läka. Tycker så synd om dig. Du måste även få sova för att orka, för det är tufft med små bäbisar. Försök följ böbisens rytm även om det kan vara svårt. Sov när hon sover.

    Önskar er all lycka och kärlek

    Kram Johanna-maria

Svar på tråden Min 2veckors bebis är vaken hela nätterna