• 201610

    14 månader prata

    Jag är lite orolig för min 14-månaders. Hon använder inga ord. Förr kunde hon säga mamma ibland men jag tror inte hon förstod vad det betydde och hon säger det nästan aldrig längre. Hon ger ifrån sig mycket egna ljud men försöker inte ens härma ord, på sin höjd försöker hon härma ljudet av en kvackande anka eller jamande katt. Är det onormalt att inga ord har kommit än? 

  • Svar på tråden 14 månader prata
  • Jemp

    Nej, inget onormalt. De frågar om antal ord på 18mån kontrollen men gör inget närmare förrän vid 2 år är infon vi fått.

  • elyse

    Verkar hon förstå det ni säger? Om ni ropar på henne, t.ex?

  • 201610
    elyse skrev 2017-11-13 15:11:50 följande:

    Verkar hon förstå det ni säger? Om ni ropar på henne, t.ex?


    Ja hon förstår en hel del. Hon går, klättrar och leker bra med så inget annat får mig att vara orolig utan det är bara det att orden saknas.
  • Meriall

    Min 13mån är likadan. Hon härmar inte djurläten heller. Om man ropar "kom!" så kommer hon och "nej" förstår hon någorlunda men inget annat. Jollrar lite dädädä ibland eller typ nynnar men är ganska tyst i övrigt. Kan det hon ska grov- och finmotoriskt förutom att vinka/peka. Går, klappar händer etc.

  • aleakim

    Jag har två barn, vår äldsta pratade med meningar när han var 15 månader och det blev liksom normalt för oss som inte hade något att jämföra med. Sen kom lillebror, sa mamma och pappa och något enstaka ord vid ett år, men tog det sedan oerhört lugnt med språket. Först en månad innan han fyllde två vände det, och då kom det över en natt mer eller mindre.

    Båda har ju vart helt normala, snarare kanske att storebror var lite väl tidig. BVC har aldrig reagerat på någon av dem :)

Svar på tråden 14 månader prata