• LinnPinn8

    Mensvärk!

    Hej!
    Jag får sån sjuk mensvärk varje månad. Jag har provat p-piller men mådde inge bra av det så slutade. Finns det andra läkemedel som lindrar mot mensvärk? skulle gärna slippa gå iväg till vårdcentralen utan ser gärna att det går att få tag på online... någon som vet?

  • Svar på tråden Mensvärk!
  • Amidina

    Först och främst: jag tycker det är smart att hålla sig undan p-piller om man känner av minsta biverkning, så bra start!

    För mig funkar det hyfsat att sköta min kost efter min kropp (och alla är olika men ät efter vad din kropp mår bra av), dricka starkt te på kamomill och daggkåpa, och variera mellan vila och lugn rörelse.

    Kan rekommendera dig att googla på "kvinnoörter" och testa de du tål, det finns en hel del som använts genom tiderna. Älgört är en som hjälper skitbra för vissa. Om du dock äter nån medicin eller har sjukdomar själv eller i släkten är det värt att kolla med läkare först så du inte får reaktion.

    Ett annat tips är att kolla dig hos gyn om du inte gjort det, jag fick reda på att jag har myom (ofarlig muskelknuta) på livmodern när jag var 30.. den önskar rätt mycket smärta och det har jag gått med sen tonåren, men ingen tänkte på att kolla det..

    Lycka till, vet vilket helvete det kan vara!

  • Amidina
    Amidina skrev 2017-11-13 17:36:09 följande:

    Först och främst: jag tycker det är smart att hålla sig undan p-piller om man känner av minsta biverkning, så bra start!

    För mig funkar det hyfsat att sköta min kost efter min kropp (och alla är olika men ät efter vad din kropp mår bra av), dricka starkt te på kamomill och daggkåpa, och variera mellan vila och lugn rörelse.

    Kan rekommendera dig att googla på "kvinnoörter" och testa de du tål, det finns en hel del som använts genom tiderna. Älgört är en som hjälper skitbra för vissa. Om du dock äter nån medicin eller har sjukdomar själv eller i släkten är det värt att kolla med läkare först så du inte får reaktion.

    Ett annat tips är att kolla dig hos gyn om du inte gjort det, jag fick reda på att jag har myom (ofarlig muskelknuta) på livmodern när jag var 30.. den önskar rätt mycket smärta och det har jag gått med sen tonåren, men ingen tänkte på att kolla det..

    Lycka till, vet vilket helvete det kan vara!


    ...myomet orsakar, inte önskar.. jäkla telefon. ????
  • nernu

    Den bästa medicinen jag har provat heter orudis. Om du tar den i tid gärna innan mensen börjar så hjälper den. Andra tips är att lägga något varmt på magen och något kallt på pannan för att dämpa smärtchocken. Dra upp benen nära kroppen sträck inte ut dig. Jag får mer ont när jag rör på mig eller anstränger mig.

  • Filli89
    nernu skrev 2017-11-14 00:36:17 följande:

    Den bästa medicinen jag har provat heter orudis. Om du tar den i tid gärna innan mensen börjar så hjälper den. Andra tips är att lägga något varmt på magen och något kallt på pannan för att dämpa smärtchocken. Dra upp benen nära kroppen sträck inte ut dig. Jag får mer ont när jag rör på mig eller anstränger mig.


    Tvärtom! Om du rör på dig när du har värk så äre mer sannolikt att värken försvinner. Blir Samma effekt som att lägga något varmt. Minns när jag var yngre och sportade kunde värken försvinna av träningen. Men det är sällan man är pigg på att börja jogga när värken väl satt igång. Dock provade jag orudis och den var riktigt bra, som du säger all medecin kräver att man tar i förebyggande syfte för om du tar medecin när värken väl har börjat är det svårt att få stopp på smärtan.
  • Anonym (Mensvärkig)
    Filli89 skrev 2017-11-14 11:09:44 följande:
    Tvärtom! Om du rör på dig när du har värk så äre mer sannolikt att värken försvinner. Blir Samma effekt som att lägga något varmt. Minns när jag var yngre och sportade kunde värken försvinna av träningen. Men det är sällan man är pigg på att börja jogga när värken väl satt igång. Dock provade jag orudis och den var riktigt bra, som du säger all medecin kräver att man tar i förebyggande syfte för om du tar medecin när värken väl har börjat är det svårt att få stopp på smärtan.
    Inte nödvändigtvis. Flört För egen del, och flera vänners, så blev värken betydligt värre av annat än väääldigt lugn rörelse. Alla är vi så himla olika och reagerar såklart olika.
    Många får hjälp av motion, precis som du säger, men det är långt ifrån alla. :)

    Håller dock med om att det är svårt att ta medicin när skiten väl satt igång, finns väl nästan inget som inte är narkotikaklassat som kan ta det..

    Orgasmer lindrar också för övrigt!
  • vallakra

    Min första tanke är att du bör kolla om du har endometrios. Tills dess kan jag som ovan rekommendera te på kamomill. När jag hade mina värsta endo-perioder fick jag viss lindring av meditation, att "tänka förbi" smärtan. Låter superflummigt men det hjälpte något i alla fall.

  • Amidina
    vallakra skrev 2017-11-14 13:28:48 följande:

    Min första tanke är att du bör kolla om du har endometrios. Tills dess kan jag som ovan rekommendera te på kamomill. När jag hade mina värsta endo-perioder fick jag viss lindring av meditation, att "tänka förbi" smärtan. Låter superflummigt men det hjälpte något i alla fall.


    Dykningstekniken kanske? :) Väldigt effektiv om man får kläm på det!
  • Anonym (Pills)

    Varvar Alvedon, Ipren och voltaren tabletter samt rör på mig så mycket jag kan.

  • Anonym (mor)
    LinnPinn8 skrev 2017-11-13 17:27:04 följande:

    Hej!
    Jag får sån sjuk mensvärk varje månad. Jag har provat p-piller men mådde inge bra av det så slutade. Finns det andra läkemedel som lindrar mot mensvärk? skulle gärna slippa gå iväg till vårdcentralen utan ser gärna att det går att få tag på online... någon som vet?


    Du behöver ju inte gå till vårdcentralen annat än om du behöver receptbelagd medicin. På apoteken finns mängder av värkmedicin och alla fungerar lika bra eller dåligt. De finns att beställa på nätet. När det gäller alternativa preparat från hälsobutiker så har de samma (eller ingen) effekt och kostar tre gånger så mkt som Alvedon och Treo. Man får välja. ALLT finns på nätet dock så du kan sitta hemma och beställa.
  • Anonym (Gla)
    Anonym (mor) skrev 2017-11-15 06:06:06 följande:

    Du behöver ju inte gå till vårdcentralen annat än om du behöver receptbelagd medicin. På apoteken finns mängder av värkmedicin och alla fungerar lika bra eller dåligt. De finns att beställa på nätet. När det gäller alternativa preparat från hälsobutiker så har de samma (eller ingen) effekt och kostar tre gånger så mkt som Alvedon och Treo. Man får välja. ALLT finns på nätet dock så du kan sitta hemma och beställa.


    Nej hälsokostpreparat har INTE samma effekt som Treo o Alvedon. Tex rölleka är toppen för typ alla kvinnoproblem och förstör inte levern som värktabletter
  • Bjoer
    Anonym (Gla) skrev 2017-11-15 11:16:26 följande:
    Nej hälsokostpreparat har INTE samma effekt som Treo o Alvedon. Tex rölleka är toppen för typ alla kvinnoproblem och förstör inte levern som värktabletter
    Finns det studier på det? Vilka biverkningar har rölleka? Normalt brukar ju hälsopreparat inte vara biverkningsfria utan skillnaden är att de inte är testade så noga att man vet om vilka biverkningar de har.
  • Anonym (Jossan)
    LinnPinn8 skrev 2017-11-13 17:27:04 följande:

    Hej!

    Jag får sån sjuk mensvärk varje månad. Jag har provat p-piller men mådde inge bra av det så slutade. Finns det andra läkemedel som lindrar mot mensvärk? skulle gärna slippa gå iväg till vårdcentralen utan ser gärna att det går att få tag på online... någon som vet?


    Alla är vi olika, det som funkar för någon kanske inte funkar för någon annan. Syftar mest på det som tidigare skrivits i tråden, så du får prova dig fram! Innan och efter mina p-piller har jag också extrem mensvärk. Det som funkat och rekommenderats av min gyn är panodil+ipren och att ta kombon direkt när man får känningar inför mens. Nu äter jag dock inga värktabletter alls längre (försöker bli gravid och vill undvika det) så något annat som hjälpt mig enormt är en vetekudde. Finns att köpa i butiker online, bara googla. Helt fantastisk. Den tar inte bort värken men dämpar den enormt.

    När det gäller rörelse: vid mild mensvärk har rörelse och träning funkat utmärkt. Dock när det är som värst så kan jag inte röra mig överhuvudtaget, räcker att jag sätter mig upp så kräks jag. Har såklart kollat detta hos gyn men allting ser fint ut och jag är helt frisk.

    Orgasmer har aldrig funkat för mig, jag får bara mer ont av det.

    Tänk vad olika man är :) Hoppas du hittar det som passar dig så du får bukt med värken!
  • Anonym (X)
    Anonym (Gla) skrev 2017-11-15 11:16:26 följande:
    Nej hälsokostpreparat har INTE samma effekt som Treo o Alvedon. Tex rölleka är toppen för typ alla kvinnoproblem och förstör inte levern som värktabletter
    Trams att alla värktabletter förstör levern om man inte överdoserar eller överanvänder. 
    Anonym (mor) skrev 2017-11-15 06:06:06 följande:
    Du behöver ju inte gå till vårdcentralen annat än om du behöver receptbelagd medicin. På apoteken finns mängder av värkmedicin och alla fungerar lika bra eller dåligt. De finns att beställa på nätet. När det gäller alternativa preparat från hälsobutiker så har de samma (eller ingen) effekt och kostar tre gånger så mkt som Alvedon och Treo. Man får välja. ALLT finns på nätet dock så du kan sitta hemma och beställa.
    Stämmer knappast att allt fungerar lika bra eller dåligt.
  • Anonym (mor)
    Anonym (X) skrev 2017-11-15 13:29:37 följande:
    Trams att alla värktabletter förstör levern om man inte överdoserar eller överanvänder. 
    Anonym (mor) skrev 2017-11-15 06:06:06 följande:
    Du behöver ju inte gå till vårdcentralen annat än om du behöver receptbelagd medicin. På apoteken finns mängder av värkmedicin och alla fungerar lika bra eller dåligt. De finns att beställa på nätet. När det gäller alternativa preparat från hälsobutiker så har de samma (eller ingen) effekt och kostar tre gånger så mkt som Alvedon och Treo. Man får välja. ALLT finns på nätet dock så du kan sitta hemma och beställa.
    Stämmer knappast att allt fungerar lika bra eller dåligt.
    Jag tror att det bästa är att man faktiskt biter ihop och besöker en läkare. Har man riktigt svår värk så gör det sig själv kan man tro! Svår mensvärk är inte så lätt att hitta bot för och man kan nog få pröva flera receptbelagda preparat innan man får lindring. För "lagom" värk kan man ta Alvedon. (eller äta gräs från hälsokosten om man står ut med värken och vill känna sig nyttig)
  • nernu
    Filli89 skrev 2017-11-14 11:09:44 följande:

    Tvärtom! Om du rör på dig när du har värk så äre mer sannolikt att värken försvinner. Blir Samma effekt som att lägga något varmt. Minns när jag var yngre och sportade kunde värken försvinna av träningen. Men det är sällan man är pigg på att börja jogga när värken väl satt igång. Dock provade jag orudis och den var riktigt bra, som du säger all medecin kräver att man tar i förebyggande syfte för om du tar medecin när värken väl har börjat är det svårt att få stopp på smärtan.


    Jamen så bra att du vet hur min kropp fungerar? Oförskämt... har fått höra såna dumheter under hela min uppväxt. Har du provat att ta en liten promenad? Har du provat en liten värmekudde? Har du provat att ta både alvedon och ipren? Så urbota korkat. Jag får feberfrossa och svimmar av smärtchocken. Har ofta minnesluckor på några timmar när det är som värst. Men visst sporta lite så går det över.
  • nernu

    Och ja det är mycket möjligt att du had endometrios. Problemet är att behandlingen är hormonpreparat. Operation är inte aktuellt om man bara har ont en gång i månaden enligt de läkare som jag träffat.

  • LinnPinn8

    Okaj man skanske måste ta sig iväg ändå, har nämligtn provat receptfria och det fungerar inte. Att röra på sig är alltid bra, men det hjälper bara en kortare stund plus att detinte känns hundra i kroppen när man väl "rör" på sig... Som många redan har påpekat, är det ju så svårt för det är så individuellt. Meditiation har jag inte provat, dock är jag inte den personen som lätt kan koppla av och hitta ett sånt lugn. blir mest bara stressad av att sitta och försöka slappna av, speciellt när det värker som attan av mensen... Har hört talas om Utovlan, någon som testat det?

Svar på tråden Mensvärk!