• Anonym (Ambulanssjuksköterska)

    Första hjälpen - gör så här!

    Hej!

    Då jag märkt att det inte alltid är solklart vad man skall göra när man är först vid ett olycks/sjukdomsfall, tänkte jag gå igenom lite Första Hjälpen, om någon är intresserad. 

    Självklart svarar jag på frågor och hoppas det kan bli givande diskussioner. 

    Jag jobbar som ambulanssjuksköterska och har därmed gedigen både teoretisk och praktiskt kunnande. Sen kan det bli en liten utmaning att hålla det på rätt nivå, men vi gör väl ett försök!

    Jobba allitd med DIN EGEN SÄKERHET i första rummet. Ingen vinner på att någon försöker vara hjälte och skada sig själv alt utsätta redan utsatta än mer. 
    Varna om du ex befinner dig på en väg, varningsblinkers och reflexväst, varningstriangel. 

    Stanna och larma (larma inte för något du bara åker förbi, det blir mkt falsklarm på så vis). Du kan snabbt skaffa dig ett hum om det är allvarligt eller inte. Larma så att SOS kan påbörja larma ut enheter. Bättre dra tillbaka än ligga steget efter. Under tiden du pratar kan du sen skaffa dig en bättre bild av situationen. Antal skadade osv. 

    Detta var L

    Sen A, B, C, 
    Andning, blödning chock, alt ariways, bleeding, cirkulation

    Det får bli nästa inlägg, om det visar sig att ni är intresserade!

  • Svar på tråden Första hjälpen - gör så här!
  • Anonym (Ambulanssjuksköterska)

    A

    Andning. Andas man inte dör man, garanterat! Därför är det (förutom i HLR) det viktigaste man kan göra för en annan människa. Se till att de andas, alt underlätta för dem att andas, och om det inte går, blåsa in luft. 

    Syre är A och O i vår kropp. Blir man medvetslös, i ex en trafiolycka för att man slagit i huvudet, blir man lätt sittande med hakan mot bröstet. Då kan man inte andas, pga att man har en ofri luftväg. En enkel sak är då att lyfta upp hakan och lite försiktigt dra fram underkäken. Detta är något man måste lära sig på en kurs med en instruktör, men det är viktigt att veta. Fortfarande ingen andning, man måste blåsa, ut med patienten ur bilen. Försök att tänka att man inte vrider på rygg och nacke mer än nödvändigt, men det är bråttom, kanske patienten redan har fått ett hjärtstopp. 

    B

    Blödning

    Lägg ett tryckförband, använd dina fingrar. TRYCK och högläge i det mån det går! Men först efter att du sett till att patienten andas. Du kan trycka hur mkt som helst, andas inte patienten dör den ändå!

    C


    Chock

    Håll i, håll om, häll i var ett uttryck jag fick lära mig. Då beskriver man mer den psykiskt chockade människan, utan skador. Håll i, så dom inte springer i väg, håll om och värm, häll i en dryck. Är människan på väg in i chock pga skada, allergi, man förlorar blod, man har fått ett getingstick. Den som blöder, ner på marken, upp med skadade kroppsdelar, och båda benen. Se till att de har fri luftväg. Den som är stucken kommer inte accpetera att lägga sig på marken, håll lugn och se till att så lite syre som möjligt går åt för att patienten får panik. Andnöd kommer som ett brev på posten. 

    Nu är allt enkelt beskrivet. Kom med fall nu så vi kan diskutera!

  • Anonym (Ambulanssjuksköterska)

    Blir lite bekymrad! Ingen som bryr sig?

  • Anonym (.....)

    Räcker det inte med en tråd om första hjälpen?!

  • Anonym (Ambulanssjuksköterska)
    Anonym (.....) skrev 2017-11-17 00:50:58 följande:

    Räcker det inte med en tråd om första hjälpen?!


    Det här är en tråd om första hjälpen i Svergie. Med korrekta råd o tips.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-11-17 07:04:28 följande:

    Det här är en tråd om första hjälpen i Svergie. Med korrekta råd o tips.


    Tipsen har du redan skrivit i mera tråden. Räcker inte det?!
  • Anonym (Ambulanssjuksköterska)
    Anonym (.....) skrev 2017-11-17 07:16:06 följande:

    Tipsen har du redan skrivit i mera tråden. Räcker inte det?!


    Jag? Nickspekulerar du?
  • Anonym (.....)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-11-17 08:26:16 följande:

    Jag? Nickspekulerar du?


    Jag tog för givet att det är du eftersom ni har samma nick och samma stil. Ber om ursäkt om det inte är så.
Svar på tråden Första hjälpen - gör så här!