• Anonym (Ambulanssjuksköterska)

    Första hjälpen - gör så här!

    Hej!

    Då jag märkt att det inte alltid är solklart vad man skall göra när man är först vid ett olycks/sjukdomsfall, tänkte jag gå igenom lite Första Hjälpen, om någon är intresserad. 

    Självklart svarar jag på frågor och hoppas det kan bli givande diskussioner. 

    Jag jobbar som ambulanssjuksköterska och har därmed gedigen både teoretisk och praktiskt kunnande. Sen kan det bli en liten utmaning att hålla det på rätt nivå, men vi gör väl ett försök!

    Jobba allitd med DIN EGEN SÄKERHET i första rummet. Ingen vinner på att någon försöker vara hjälte och skada sig själv alt utsätta redan utsatta än mer. 
    Varna om du ex befinner dig på en väg, varningsblinkers och reflexväst, varningstriangel. 

    Stanna och larma (larma inte för något du bara åker förbi, det blir mkt falsklarm på så vis). Du kan snabbt skaffa dig ett hum om det är allvarligt eller inte. Larma så att SOS kan påbörja larma ut enheter. Bättre dra tillbaka än ligga steget efter. Under tiden du pratar kan du sen skaffa dig en bättre bild av situationen. Antal skadade osv. 

    Detta var L

    Sen A, B, C, 
    Andning, blödning chock, alt ariways, bleeding, cirkulation

    Det får bli nästa inlägg, om det visar sig att ni är intresserade!

  • Svar på tråden Första hjälpen - gör så här!
  • Anonym (Ambulanssjuksköterska)

    A

    Andning. Andas man inte dör man, garanterat! Därför är det (förutom i HLR) det viktigaste man kan göra för en annan människa. Se till att de andas, alt underlätta för dem att andas, och om det inte går, blåsa in luft.