• NikiNiki

    Ni som flyger - Skäms!

    Ni som "unnar er" att flyga - skäms ni inte? Vad är det för fel på er? Ja, jag menar även dig som "bara" tar en weekend per år.

    Bryr ni er inte om att ni sabbar för era barn som kommer få leva i en värld som är förstörd? Eller i alla fall att era barn tvingas se sina egna barn leva på ety förstört jordklot, lite beroende på hur länge det tar innan stora delar av jorden är obeboelig för människor.

    Har ni ingen respekt för nästa generation? Hur ska ni kunna se dem i ögonen och säga att ni var med och förstörde, fastän ni visste?

    Hur tänker ni egentligen när ni gör det här? Är ni avtrubbade på nåt sätt eller bara otroligt egoistiska eller finns det fortfarande folk som inte fattar att de inte kompenserar utlandsresan genom att sopsortera?

  • Svar på tråden Ni som flyger - Skäms!
  • Pentra

    Och, vad är det för fel på dig som inte inser att ÖVERBEFOLKNINGEN är den verkliga roten till problemen?! ... /Pentra

  • Aniiee

    Skäms inte ett dugg. Jag gör massa andra val och saker för miljön som är minst lika viktiga, om inte viktigare.

    Men, TS, om du nu inte flyger för miljön, vad mer gör du för miljön? för det är så mycket intressantare än dina icke-existerande 6 flygtimmar per år.


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • FuckGoggleAskMe

    Varför ger du inte dig på de som verkligen påverkar miljön i stället? Stora industrier i Kina, Indien, Turkiet, USA etc i stället för dom s9m flyger ibland, vilket motsvarar en fis i rymden förhållandevis.

  • NikiNikin

    Jag behöver inte beskriva vilka saker jag gör för miljön och ja, jag har rätt bra koll på att preventivmedel där det inte finns tillgång till det och att få färre barn troligtvis ger mer än att skippa en flygresa - men det var inte min fråga.

    Min fråga riktade sig till precis de personer som flyger - hur klarar ni av att göra det, tar det inte emot i era samveten? Och då kan så klart en uppräkning av alla positiva saker någon gör för miljön vara ett svar. Dock hör jag inte sällan personer som skryter om att de källsorterar eller köper kravmärkta bananer och samtidigt reser minst en gång per år, vilket är sjukt frustrerande. Och nej jag tycker inte att "att göra lite är bättre än att göra inget alls" är en bra bortförklaring när man ändå bidrar till mycket mer utsläpp än vad som är hållbart i längden och tror att man kompenserar genom att göra någon futtig uppoffring.

  • NikiNikin

    Tow2mater: hur kan det inte ta emot? Bryr du dig inte om hur dina (Eller andras) barn kommer att ha det om 50 år trots att du fattar vad du bidrar till? Eller har du svårt att greppa vad miljöförstöringar kan leda till så att du t.ex. inte förstår eller inte kan frammana en bild av det? Eller tänker du att det ändå är kört och att du likaväl kan leva loppan - dina flygresor kanske bara gjorde att katastrofen kom en sekund närmare men var inte avgörande? Fattar inte hur majoriteten av er som lever på ett kraftigt miljöslösande sätt tänker, men skulle vilja förstå...

  • Anonym (X)

    Jag flyger varje vecka i tjänsten och dessutom privat ett flertal gånger per år. Och jag skäms inte ett dugg!
    Istället för att jag ska skämmas kan tex USA och Kina göra det. Två av våra värsta utsläppare och de vägrar att ta ansvar?! För att inte tala om våra svenska industrier som betalar för att slippa ansvar?! Nej du, jag flyger då mycket jag vill och skiter fullständigt i mitt lilla, minimala ansvar!!!

  • NikiNikin

    Anonym X. Ok jag fattar ditt resonemang. Men jag tycker att det är djupt problematiskt att avsäga sig sitt ansvar för att andra gör det. Bara för att usa beter sig som dårar i den här frågan ska andra följa samma bana? Jag tänker att vår enda chans att göra något åt detta är nu, vi har aldrig vetat om problemen så tydligt tidigare och snart är det för sent att vända det hela och du försätter din chans att bidra på ett positivt sätt pga att andra är ännu värre?

  • Anonym (M)

    Flygning är väl min last vad gäller ett miljövänligt leverne. Bor inte i Sverige, så flyger dit någon gång per år iallafall. Just nu studerar jag fortfarande, så blir inte så mycket mer resande, men kommer säkert göra en ren nöjesresa någon gång per år när jag är klar med studier och har en lön. Tänkte dock då försöka prioritera resemål som går att ta tåg till och spara längre resemål så att sådana inte blir varje år, kanske var tredje eller mindre. Men hur jag kan flyga det jag gör? Ptja, som sagt, försöker kompensera på andra sätt. Äter och lever veganskt, försöker handla matlokalt och efter säsong om det är möjligt. Handlar inte så mycket i övrigt, konsumtionsvaror alltså. Har ingen bil, är med i en carpool service istället så jag bara använder det när jag verkligen behöver. Och sedan typiska saker som du nämnt, källsortera och sådana saker alltså. Men helt ärligt är det väl inte dessa saker som gör att jag kan flyga. Kanske en hopplös känsla av att "alla andra gör det", rättfärdigande genom att jag "måste hälsa på familjen". Jag vet inte, tyvärr är nog sanningen att det inte bekommer mig särskilt mycket alls, inte så mycket som det borde iallafall.

    Tror det kommer vara svårt att få folk att sluta vilja resa, även fast man vet vad det innebär för miljön. Tror det därför är viktigt att hitta alternativa transportsätt som fungerar. T.ex. bygga ut tåg och få ner priserna. Visserligen tar det längre tid med tåg, men det är inget jag har särskilt mycket emot egentligen. Men det som tar emot i dagsläget, och säkert för många andra som gärna skulle tänka sig ta tåg, är att flyg oftast är sjuhelsike billigare och går så mycket oftare. Vem vill resa med något som tar mycket längre tid, är mycket dyrare och innebär mycket mindre valbarhet i när man kan åka? Inte så många, bevisligen. Men tror som sagt fler kan tänka sig att kompromissa på resetiden om de andra två aspekterna såg bättre ut.

Svar på tråden Ni som flyger - Skäms!