• Aniiee

    Myter och missuppfattningar om hur det var "förr"

    Hör ni några såna? En av mina favoriter är att kärnfamiljen var den enda slags familjen fram till typ 1970 och alla var gifta och det fanns inga singlar/singelhushåll, alla mammor var hemmafruar.


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Svar på tråden Myter och missuppfattningar om hur det var "förr"
  • Anonym (E)

    Att ungdomarna skötte sig bättre förr, de nya generationerna sedan ca 90-talet är ouppfostrade och sämre än generationerna före dem.
    "Annat var det på min tid, det var bättre förr" 

  • Anonym (adsf)
    Anonym (E) skrev 2017-11-14 10:52:10 följande:

    Att ungdomarna skötte sig bättre förr, de nya generationerna sedan ca 90-talet är ouppfostrade och sämre än generationerna före dem.
    "Annat var det på min tid, det var bättre förr" 


    Fast denna hör ju knappast hemma i denna tråd, det är fakta!
  • sextiotalist
    Anonym (adsf) skrev 2017-11-14 11:01:21 följande:
    Fast denna hör ju knappast hemma i denna tråd, det är fakta!
    Haha, nog fanns det rätt många satungar även när jag växte upp.
  • Anonym (Gamla)

    Att det var bättre förr när vi tog hand om våra gamla hemma. Skitsnack. Klart det fanns dem som fick god omvårdnad, men många många fler vansköttes.

  • Scoops

    Till och med förr var bättre förr

    En sak jag själv tänker på ibland är hur man säger att tv-spel förstör dagens ungdom, när jag var tonåring var det internet som var boven (typ lunarstorm), på 70-talet var det musiken, på 50-talet sa man samma sak om Kalle Anka-tidningarna, på 20-talet skönlitteraturen i helhet och på 1890-talet var det böcker som Robinson Cruse som skulle förstöra ungdomen.

    Haha! Det finns dessutom ingen rimlig och riktig källa för något av dessa påståenden, bara antaganden och ibland långsökta källor och små isolerade undersökningar. 

  • No Logo

    Det har alltid varit bättre förr!

    ?Våra dagars ungdom uppträder ohövligt, föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig maten och tyranniserar sina lärare.?

    Detta lär vara ett citat av Sokrates, som tydligen också tyckte det var bättre förr...

  • Anonym (E)
    Anonym (adsf) skrev 2017-11-14 11:01:21 följande:
    Fast denna hör ju knappast hemma i denna tråd, det är fakta!
    Fakta enligt dig. Myt enligt mig. Beror kanske på vart man tittar. Glad
    No Logo skrev 2017-11-14 11:59:19 följande:

    Det har alltid varit bättre förr!

    ?Våra dagars ungdom uppträder ohövligt, föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig maten och tyranniserar sina lärare.?

    Detta lär vara ett citat av Sokrates, som tydligen också tyckte det var bättre förr...


    Skål
  • Anonym (Barn)

    Det var bättre före internet och mobiler blev något som alla har tillgängligt hela tiden. Jag minns med glädje hur vi pratade runt middagsbordet och hur mysigt det var att komma ner och äta frukost till tända ljus och föräldrarnas sällskap.

  • sextiotalist
    Anonym (Barn) skrev 2017-11-14 15:14:12 följande:

    Det var bättre före internet och mobiler blev något som alla har tillgängligt hela tiden. Jag minns med glädje hur vi pratade runt middagsbordet och hur mysigt det var att komma ner och äta frukost till tända ljus och föräldrarnas sällskap.


    Det finns väl inget som hindrar detta,
    Själv läste jag när jag åt, oavsett frukost eller middag. Fick jag inte läsa, så gick jag därifrån (inte tyst och diskret heller)
Svar på tråden Myter och missuppfattningar om hur det var "förr"