• Tyra90

    Viltkött?

    Hej! Jag är gravid i vecka 6 med vårt första barn.
    Jag har läst att man inte ska äta rött kött pga risken för toxoplasma. Gäller det även viltkött som älg, rådjur, skogsfågel? Jag och sambon är jägare och har frysen full med ekologiskt kött från våra svenska skogar som vi själva skjutit och tagit reda på, jag blir äcklad av tanken att köpa kött i butik där man inte vet vad dom haft för livsförhållande och ursprung.
    Mina föräldrar har får och slaktar lammen själva på gården, så allt kött vi äter är garanterat fritt från läkemedel och så "grönt" man kan komma.

    Men hur är det med toxoplasma? Bör vi genomsteka vårt kött eller är viltkött ok...?

  • Svar på tråden Viltkött?
  • Lena

    Läs på Livsmedelsverket och inte på ranson sidor på nätet. Väl hanterat kött har liten risk för toxoplasma

  • Amidina

    En lite snabb googling gav:
    www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-parasiter-och-mogelsvampar1/parasiter/toxoplasma


    Hur undviker man att bli sjuk? Toxoplasmaparasiten dör vid upphettning till minst 65ºC eller djupfrysning i -18ºC i minst tre dygn. Däremot är det osäkert om parasiten dör vid gravning, torkning eller kallrökning av kött.

    Se till att hålla god livsmedelshygien så ska det inte vara någon fara för toxoplasmos, det finns mest hos svin och får ändå, och man ska vara väldigt noga med grönsaker. Kolla in länken ovan, och njut sen av gott och snällt kött! Solig

Svar på tråden Viltkött?