• Lolo28

    barn med autism

    hej jag har en dotter som är 3,5 under sommaren sökte jag själv till BVC för min dotter sa bara ett ord eller max två ord mening. hon pratar bara engelska för vi har bott utomlands men nu är vi hemma hon har börjat förskola sep hon tycker om att leka med andra barn men går därifrån efter en kort stund, jag är lite orolig om hon har autism eller inte så tänkte lägga mina punkter så här.
    *nu säger hon en hel mening vad hon vill känner.
    *hennes ögonkontakt mycket bättre vi har jobbat med det för jag la aldrig märke till det förut.
    * hon känner ej sig obekväm runt nya människor .
    *tycker om sin förskola hennes kompisar pedagoger ( allt är nytt för henne språk landet regler) men hon trivs.
    * hon säger aldrig hur hennes dag har varit repetera som varje dag tex om jag frågar how was school its good what did u do i played at school om jag frågar med vem eller vad jag får inget svar.
    *äter aldrig med dom när dom har lunch men en gång fick hon vara kvar till melis då åt hon.
    *äter inte allt men hon är inte petig hur hennes talrik ska se .
    *blir inte arg om vi ändrar våra rutiner.
    * har svårt att sätta hennes vinter overall på.
    * förskolan misstänker också nåt men vill ej säga nu för hon har bara gått 3mån nu.
    kan nån bara hjälpa  om ni har barn med autism så kan jag veta några tecken så kan jag söka hjälp tack snälla

  • Svar på tråden barn med autism
  • AndreaBD

    Det kanske är för att nästan inget du skriver tyder på autism. Varför skulle hon har autism, vem tycker det och varför?

  • tvillingmammaVastmanland

    Låter som ett normalt lite blygt barn.

  • Lolo28

    BVC rycker det för hon har idelig ögonkontakt o sen med språket borde prata mer för hennes ålder, förskolan tycker hennes rörelse hur hon går är sen för hennes ålder. Det får mig känna att jag e vilse vet ej vad jag ska tänka.

  • AndreaBD
    Lolo28 skrev 2017-11-15 12:51:16 följande:

    BVC rycker det för hon har idelig ögonkontakt o sen med språket borde prata mer för hennes ålder, förskolan tycker hennes rörelse hur hon går är sen för hennes ålder. Det får mig känna att jag e vilse vet ej vad jag ska tänka.


    Barn med autism har just inte motoriska problem, barn med Asperger kan vara lite klumpiga. Barn med autism kan vara ganska olika med talet. Vissa pratar aldrig. Barn med Asperger har ganska normalt tal.

    Menar du att de säger att hon har för mycket ögonkontakt. Det brukar väl snarare vara för lite!  Det verkar inte finnas nåt som tyder på autism.
  • AndreaBD

    Just det... tvåspråkiga barn kan vara ganska sena med talet. Min son pratade knappt innan han var 3 år.

  • Lolo28

    Nu har han blivet bättre med ögonkontakt. Men jag bet ej vad dom hittar eller känner efter jag e bara vilse

  • Lolo28

    Alltså vi pratar flera språk hemma men hon har bara fastnat vid engelska visar inga tecken att hon förstår andra språk nu har kommit igång med svenska säger hejdå tack så mycket hej nej snälla

  • AndreaBD
    Lolo28 skrev 2017-11-15 13:39:54 följande:

    Alltså vi pratar flera språk hemma men hon har bara fastnat vid engelska visar inga tecken att hon förstår andra språk nu har kommit igång med svenska säger hejdå tack så mycket hej nej snälla


    Men det är en normal språkutveckling när det gäller flerspråkiga barn, de är ofta sena och det kan skilja sig mycket, vilket språk de prioriterar. Dvs. vissa kan även bara prata ett av språken och bara förstå det andra. Det var så med två av mina barn. Bara den äldste pratar båda språken.
  • AndreaBD
    Lolo28 skrev 2017-11-15 16:48:55 följande:

    Men för dom är det inte bara språket


    Du ger info väldigt tveksamt här. Om du vill ha råd så får du väl berätta.
  • Litet My

    Låter fullt normalt för ett barn som så nyss börjat förskola i ett nytt land. Av din text att döma är det inget specifikt som skulle tyda på Autism. Men be förskolan att vara observanta, de kan även hjälpa dig att söka om utredning om det skulle behövas.

  • Lolo28

    Hej vet ej hur ska förklara mer

    Min dotter är en glad flicka allt är nytt för henne för vi har precis flyttat hem. Men hon har lite dåligt med ögonkontakt, förskolan sa att ibland går hon iväg när dom sitter o har samling ( vet ej för det kanske beror att hon förstår ej) fast dom tycker ej hon äter ej mat med dom nu har hon lärt sig o sitta men vägrar att äta kanske beror på att hon går från 9-14 o får frukost hemma 8:20 o dom äter 10:40 kanske hon e ej hungrig ( dom sa att hon är lite efter hennes motorskills hur hon rör sig p kroppen går. Hon pratar mycket bättre leker med alla barn när vi är ute hon är enda barnet hemma o runt hela släkten . Men när nån ny kommer e hon social får inga utbrott typ varje time nej kan hända att hon blir arg mär hon får inte som

    Hon vill vilket jag tycker låter som en vanlig tjej. Ibland går hon på tå petig när det gäller mat typ äter pannkaka korv böner pomfrit kalkon saft ( jag e bara vilse för efter vad BVC o personalen säger behöver bara hjälp tips från er. Tack

Svar på tråden barn med autism