• Mihatto

    Skulle du gå på rockkonsert i v. 31?

    Jag köpte biljetter till Metallica i februari 2017, de spelar i maj 2018 och jag väntas vara i vecka 31 då. Undrar om det är skadligt med ljudnivån?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du gå på rockkonsert i v. 31?
  • Anonym (Lol)

    Klart du kan gå. Vattnet isolerat bortser mest ljudet.

  • Mascaraklumpar
    Anonym (Lol) skrev 2017-11-14 12:10:15 följande:

    Klart du kan gå. Vattnet isolerat bortser mest ljudet.


    Nja, lite isolerande är det givetvis men att de inte påverkas alls av höga ljudnivåer är en myt. Forskning visar att foster som utsatts för buller vid upprepade tillfällen har en högre risk för hörselskador.

    En koncert går säkert bra, antagligen är det upprepade exponeringar som ger en ökad risk.
  • tomten12

    Tänker inte så mkt på ljudet, men tänk på att du skall stå länge, och trångt. Jag hade fått panik med en stor mage, så mkt folk, långt till toaletten och ingenstans att sitta.Men alla är ju olika!

  • Stårschan

    För att se Metallica? Självklart! Passa på innan barnet är ute.

  • Anonym (B)

    Jag tror inte det är skadligt för barnet med ljudet, i värsta fall får du väl försöka dämpa ljudet genom att ha någon jacka eller något isolerande klädesplagg som täcker magen. Däremot är väl frågan hur du själv kommer att må i v. 31... Om det är sittplats hade jag nog gått men att stå på ett hårt golv med massa halvfulla personer som headbangar runt mig i flera timmar hade jag inte orkat i vecka 31... Men Metallicabiljetter kan du ju alltid sälja i sista minuten om det är så att du inte skulle orka...

  • Tess1

    Hej.
    Ska själv gå på hårdrockskonsert i början på december, är i vecka 30 då och det ska inte vara några problem enligt min barnmorska. Det ska inte vara skadligt däremot kan det bli livat i magen då bebis reagerar på ljud och det kanske kan vara bra att gå ut en stund och ta en kort paus om det blir för livat i magen.
    Min svägerska var också på rockkonsert när hon var höggravid, det var inga problem men det var ett himla liv i magen Glad

  • Stårschan

    Nåt som är värt att tänka på är ju att även musiker blir gravida, och en del jobbar långt in i graviditeten...

  • Mascaraklumpar
    Stårschan skrev 2017-11-15 09:14:52 följande:

    Nåt som är värt att tänka på är ju att även musiker blir gravida, och en del jobbar långt in i graviditeten...


    Så är det säkert, men arbetsmiljöverkets rekommendation är att gravida inte bör utsättas för en bullernivå på 85 decibel vid upprepade tillfällen. Just att vara musiker bedöms innebära en extra risk eftersom det är lågfrekventa ljud som fortleds bäst genom fostervattnet.
  • mso

    Jag var på rockkonsert i slutet av båda mina graviditeter. I första graviditeten var det v 34, andra graviditeten var det v 32.
    Men som någon sa ovan. Det är skönt med sittplats. Jag hade inte det under andra graviditeten. Slutade med att jag satt på golvet långt bak i ståplatsområdet. Såg knappt någonting, och var helt slut när konserten var slut och vi skulle hem.

  • Anonym (Vecka 40)

    Går det som jag vill och förutsatt att graviditeten är liknande dom andra två så kommer jag vara i Vecka 40 när dom spelar =)

  • Mihatto

    Tack snälla för alla svar! Ska absolut prata med min barnmorska vid nästa tillfälle. Är inte lika hardcore av mig längre och köper oftast sittplats, så även denna gång tack och lov! :)

Svar på tråden Skulle du gå på rockkonsert i v. 31?