• Mangodina

    Honkatter kan också vara keliga!!

    Jag har länge hört på ilika håll att hankatter är mer keliga och sociala än honor. Vi började därför med en hankatt och visst är han snäll alltid och kelig i bland men mestadels så struntar han i oss och gör det han själv känner för. När vi skaffade vår andra kattunge som var en hona så var jag säker på att det skulle bli en beständ dam som inte var särskikt social men oj vad fel jag och många andra har!

    Hon är den största kelgris jag nog träffat av alla katter. Hon är med nig i allt jag gör och sover på och hos mig. Är detta en myt med keliga/okeliga hanar/honor??? Hon är mer aktiv, nyfiken, bryr sig om barnen och pussar dem, lägger sig i knäet osv. Met omhändertagande skulle jag vilja säga.

  • Svar på tråden Honkatter kan också vara keliga!!
  • viseversa

    Det är såklart en myt. Katter är ju individer oavsett hona eller hane. Jag har haft hankatter bara pga vill slippa löpen. Och lättare att kastrera och båda var JÄTTE keliga och extremt snälla och mysiga. Men har träffat minst lika mysiga trevliga honkatter.

  • flygrl

    Jag tror också det ligger mer på individnivå. Det kan naturligtvis också bero på vilka erfarenheter av människor katten har och om den tidigt blivit van med bli "hanterad".

    Min katt e en honkatt och världens gosigaste som alltid vill va nära mig, ligger på mig, sover i min säng osv. Så att hankatter skulle va mycket keligare e en ren myt.

Svar på tråden Honkatter kan också vara keliga!!