• Maxentaxen

    15 månaders matvägrar hemma + bits

    Halloj!

    Har en vild kille på 15 månader här hemma. Han är inte still många sekunder på en dag om man säger så ;)

    Han har gått på förskola sen han blev 1 år & det funkar jättebra! Han trivs som fisken i vattnet & både äter & sover jättebra där.

    Problemet är att han senaste veckan eller två mer eller mindre totalvägrat att äta hemma. I veckorna bryr jag mig inte supermycket (eftersom jag vet att han ätit bra på föris) men i söndags åt han typ 1 klämmis & ett digestivekex på hela dagen (förutom välling på morgon & kväll då). Han som brukar älska att äta..

    Fattar inte vad jag gör för fel, det känns som man gör nåt fel & är typ världens sämsta morsa när han totalvägrar att äta här hemma :(

    Han har även börjat bita de andra barnen på förskolan. Så jäkla tråkigt & personalen är ju inte glada om man säger så..

    Är det nån som har något tips eller råd till en mamma aom är trött på att ha ångest inför varje matsituation? ????

  • Svar på tråden 15 månaders matvägrar hemma + bits
  • tvillingmammaVastmanland
    Maxentaxen skrev 2017-11-14 17:41:32 följande:

    Halloj!

    Har en vild kille på 15 månader här hemma. Han är inte still många sekunder på en dag om man säger så ;)

    Han har gått på förskola sen han blev 1 år & det funkar jättebra! Han trivs som fisken i vattnet & både äter & sover jättebra där.

    Problemet är att han senaste veckan eller två mer eller mindre totalvägrat att äta hemma. I veckorna bryr jag mig inte supermycket (eftersom jag vet att han ätit bra på föris) men i söndags åt han typ 1 klämmis & ett digestivekex på hela dagen (förutom välling på morgon & kväll då). Han som brukar älska att äta..

    Fattar inte vad jag gör för fel, det känns som man gör nåt fel & är typ världens sämsta morsa när han totalvägrar att äta här hemma :(

    Han har även börjat bita de andra barnen på förskolan. Så jäkla tråkigt & personalen är ju inte glada om man säger så..

    Är det nån som har något tips eller råd till en mamma aom är trött på att ha ångest inför varje matsituation? ????


    Mmmm, han ä väldigt liten, hur länge går han på förskolan? Är du säker på att han trivs så bra? Det låter som att han är stressad.

    Om barnet inte äter måste du gå till BVC. Det är jätteviktigt att ett litet barn äter då det skall utvecklas massor, hjärnan växer och utvecklas mycket i den åldern. Att han äter på förskolan räcker absolut inte.
  • Meriall

    Kan det vara någon tand som kommer? Kli i munnen = vill inte äta, vill bitas. Han kanske äter bra på fsk eftersom det är mer distraktion där. Prova låta honom se ett filmklipp samtidigt. Bra att han äter välling, den innehåller det mesta av det han behöver i mineraler, vitaminer etc. Hur funkar det med gröt?

Svar på tråden 15 månaders matvägrar hemma + bits