• Äldre 14 Nov 21:34
    21865 visningar
    33 svar
    33
    21865

    Säsongsvaccin + gravid

    Hej alla.

    Bf i december. Rekommendationen är att man som gravid tar influensavaccin. Jag har aldrig tagit något tidigare. Nu har vi en två åring som går på förskola, som kommer få vaccin då han tillhör riskgrupp.

    Jag verkar också mer mottaglig för förkylningar etc nu under grav.

    Jag har tänkt hela tiden att denna gång tar jag vaccinet. Inte värt att ligga och spy medan man ska föda typ. Plus att man kan bli så rejält sjuk av influensa under graviditeten (har aldrig haft någon jätteinfluensa eller kräksjuka under mina 30 år så jag vet inte riktigt hur det kan va).

    Hur hade ni resonerat? Jag är egentlihen inte för vacciner. Och skulle t ex aldrig ta vaccin mot vattkoppor etc till sonen eller svininfluensavaccin när den var på tapeten. Men nu känner jag att vi är tre att tänka på. Storebror, lillen i magen och mig.

    Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Säsongsvaccin + gravid
  • Äldre 14 Nov 21:49
    #1

    Jag ska vaccinera mig mot influensa. Det är en självklarhet för mig. Skyddar både mig o bebis. Inte kul att tex föda under pågående influensa o dessutom behöva vara isolerad från barnet första dagarna? Bara som ett exempel.

    Ska boostra mot kikhosta också, för att skydda bebis (vet att det ej är rek i Sverige än men folkhälsomyndigheten ligger sanslöst back jämfört m tex CDC i USA). Det är så otroligt mkt kikhosta I samhället nu och de allra minsta kan bli så orimligt sjuka. =/

  • Äldre 14 Nov 22:06
    #2
    -1 +1

    Har som du BF i december och har idag vaccinerat mig mot influensan. Brukar sällan bli sjuk men fick lunginflammation i somras ungefär halvvägs in i graviditeten och det var inte kul. Vågar därför inte chansa att inte ta vaccinet och riskera bli sjuk nu i slutet sv graviditeten el som nyförlöst. Vi har dock inte bestämt hur övriga familjen ska göra. Syskonen tillhör inte någon riskgrupp och brukar sällan va sjuka de heller precis som jag och maken. Ska rådfråga min bm på måndag.


    ~ ~1:an 09-11-01 ~ ~ 2:an 13-03-16 ~ ~ 3:an BF 17-12-15
  • Äldre 14 Nov 22:12
    #3

    Jag är i vecka 36 och kommer att vaccinera mig på torsdag. Influensa vaccinet är väl prövat och skyddar både mig och bebisen. Om man väntar barn mellan dec-mars så tycker jag absolut att man skall ta vaccinet.

  • Äldre 14 Nov 22:45
    #4

    Jag tog vaccinet förra året då jag var gravid med bf i januari. Jag velade fram och tillbaka ett tag men kände mig till slut nöjd med beslutet :)

  • Äldre 15 Nov 08:42
    #5

    Jag har BF i december och tog vaccinet för några veckor sedan. De rekommenderar det av en anledning, att få influensa innebär en risk, hög feber, lunginflammation osv. Det årliga vaccinet är beprövat och säkert, går inte att jämföra med svininfluensans vaccination.

  • Äldre 15 Nov 08:48
    #6

    Jag brukar inte heller ta vaccin och har ändå lyckats klara mig från influensan tidigare år. I år resonerade jag dock annorlunda, har BF i februari och för ett tag sedan åkte jag på en vanlig förkylning och låg däckad i 4 (!) veckor så jag vill inte se vad influensan kan göra. Tog vaccinet igår och är nöjd med beslutet då det inte ska påverka bebis men kan däremot skydda så vi inte behöver bli rejält sjuka.

  • Äldre 15 Nov 10:01
    #7

    Här tog hela familjen, barnen med och även morföräldrarna. BF i januari.

  • Äldre 15 Nov 11:05
    #8

    Skönt att jag hittade den här tråden, var precis påväg att starta en egen om exakt samma sak. Jag har bf i mars och velar fram och tillbaka rörande just influensavaccinet. Jag tror att jag ska ta det, men det är skönt att läsa hur andra resonerar (OBS är inte emot vacciner på något sätt).

    Någon nämnde kikhosta - vet ni vad som gäller för det? Jag vet inte om jag blivit vaccinerad mot det som liten, men min kompis blev jättesjuk i kikhosta precis innan bf och hennes son blev smittad som nyfödd och blev jättesjuk.

  • Äldre 15 Nov 15:02
    #9
    HannaA11 skrev 2017-11-15 11:05:15 följande:

    Skönt att jag hittade den här tråden, var precis påväg att starta en egen om exakt samma sak. Jag har bf i mars och velar fram och tillbaka rörande just influensavaccinet. Jag tror att jag ska ta det, men det är skönt att läsa hur andra resonerar (OBS är inte emot vacciner på något sätt).

    Någon nämnde kikhosta - vet ni vad som gäller för det? Jag vet inte om jag blivit vaccinerad mot det som liten, men min kompis blev jättesjuk i kikhosta precis innan bf och hennes son blev smittad som nyfödd och blev jättesjuk.


    Även om du vaccinerats som barn (vilket många i barnafödande ålder faktiskt inte har då det var några år som det inte ingick programmet) så är det inte säkert att du är skyddad för effekten av vaccinet går ur.

    Om man som gravid vaccinerar sig runt v28-34 boostrar du dels ditt eget skydd + antikroppar överförs till fostret så bebis har ett relativt gott skydd fram tills den får sina egna sprutor. Och precis som du säger är det de allra minsta som riskerar att bli sjukast i kikhosta, det finns tom dödsfall de senaste åren. Så för mig är det viktigast att bebis får ett skydd.

    I Sverige är det inte rekommenderat men det är det i bla England och USA. Se tex här: www.cdc.gov/pertussis/pregnant/mom/get-vaccinated.html

    Och med tanke på hur mkt kikhosta som cirkulerar i Sverige just nu har jag personligen jättesvårt att förstå varför folkhälsomyndigheten inte agerar. Men det anses tydligen "psykologiskt svårt" att rek vaccination av gravida. Att man gett det i hur många år som helst o till massa gravida i andra länder spelar tydligen ingen roll.

    Som sagt: Inte officiellt rek i Sverige men jag tänker göra det i alla fall. För jag är övertygad om att det är det bästa för mitt barn. Men där måste man bestämma själv.

    Lycka till!
  • Äldre 15 Nov 16:07
    #10
    Krusbärskompott skrev 2017-11-15 15:02:17 följande:

    Även om du vaccinerats som barn (vilket många i barnafödande ålder faktiskt inte har då det var några år som det inte ingick programmet) så är det inte säkert att du är skyddad för effekten av vaccinet går ur.

    Om man som gravid vaccinerar sig runt v28-34 boostrar du dels ditt eget skydd + antikroppar överförs till fostret så bebis har ett relativt gott skydd fram tills den får sina egna sprutor. Och precis som du säger är det de allra minsta som riskerar att bli sjukast i kikhosta, det finns tom dödsfall de senaste åren. Så för mig är det viktigast att bebis får ett skydd.

    I Sverige är det inte rekommenderat men det är det i bla England och USA. Se tex här: www.cdc.gov/pertussis/pregnant/mom/get-vaccinated.html

    Och med tanke på hur mkt kikhosta som cirkulerar i Sverige just nu har jag personligen jättesvårt att förstå varför folkhälsomyndigheten inte agerar. Men det anses tydligen "psykologiskt svårt" att rek vaccination av gravida. Att man gett det i hur många år som helst o till massa gravida i andra länder spelar tydligen ingen roll.

    Som sagt: Inte officiellt rek i Sverige men jag tänker göra det i alla fall. För jag är övertygad om att det är det bästa för mitt barn. Men där måste man bestämma själv.

    Lycka till!


    Tack så mycket för utförlig info! Jag ska kolla upp detta och eventuellt fråga min barnmorska när jag ska dit nästa vecka (är i v 24 då).
Svar på tråden Säsongsvaccin + gravid