• londongirl

    Låta 1 åring och 4 åring dela sovrum?

    Nyfiken på era tankar kring att låta syskon dela rum. Just nu bor lillebror på 8 mån i vårt sovrum medan storebror på 4 år har eget sovrum. Storebror brukar dock oftast komma in till oss någon gång under natten för att fortsätta sova där. När den lilla är runt 1 år så kommer vi att flytta, och därmed också flytta ut lillas säng ur vårt sovrum. Det kommer finnas möjlighet för dem att få varsitt rum men stora har uttryckt en önskan om att de ska dela sovrum, andra rummet skulle då bli ett gemensamt lekrum. Hur har/skulle ni andra gjort? Jag ser båda nackdelar och fördelar med båda alternativen men tänker att de båda kanske sover bättre (och hela nätter i egen säng) om de delar rum. Men tänker även att en 4 åring kanske behöver sitt eget space ibland där han kan leka med sina saker som lillebror är för liten för...

  • Svar på tråden Låta 1 åring och 4 åring dela sovrum?
  • Carambolan

    Jag hade låtit dem ha varsitt. Det är skönt att kunna stänga in smålego och liknande i ett rum som ettåringen inte kommer in i.

  • Stårschan

    Gör inte så stor sak av det. Om nu storebror själv vill dela rum, så ställ in lillebrors säng hos honom till att börja med. Märker ni att det inte funkar, så låt dem få varsitt rum.

  • londongirl
    Stårschan skrev 2017-11-15 10:36:58 följande:

    Gör inte så stor sak av det. Om nu storebror själv vill dela rum, så ställ in lillebrors säng hos honom till att börja med. Märker ni att det inte funkar, så låt dem få varsitt rum.


    Ja, du har kanske rätt. Man kan ju alltid testa och funkar det inte så går det ju att ändra om :) Är nog jag som övertänker saken!
  • Rebecca1987

    Vår son på 4 delar med lillebror på 1. Dom somnar knappt utan varandra. Vill 4 åringen leka med små saker stänger han in sig i sovrummet och lillebror får leka i annat rum mef sina större saker

Svar på tråden Låta 1 åring och 4 åring dela sovrum?