• Rydén91

    10/11-2017 tog ja bort p staven undran?

    Hej alla jag tog bort min p stav i fredags som var så de har gått 5 dagar nu utan preventivmedel det jag undrar nu är att igår hade jag och min man sex och jag hade min mens 24 okt och den slutade undefär 1 november men nu ev har jag börjat blöda igen kan det vara så att mensen redan har hoppat igång och hormorna redan börjar ställa om sig? Jag kan tyvärr inte så mycket om min menstration och enligt appen ska ja ha om 6 dagar typ

    Någon som kan hjälpa mig?

    För ja vill bli gravid de vi båda längtar efter

  • Svar på tråden 10/11-2017 tog ja bort p staven undran?
  • MissKelli
    Rydén91 skrev 2017-11-15 10:29:11 följande:

    Hej alla jag tog bort min p stav i fredags som var så de har gått 5 dagar nu utan preventivmedel det jag undrar nu är att igår hade jag och min man sex och jag hade min mens 24 okt och den slutade undefär 1 november men nu ev har jag börjat blöda igen kan det vara så att mensen redan har hoppat igång och hormorna redan börjar ställa om sig? Jag kan tyvärr inte så mycket om min menstration och enligt appen ska ja ha om 6 dagar typ

    Någon som kan hjälpa mig?

    För ja vill bli gravid de vi båda längtar efter


    När man slutar med hormonella preventivmedel brukar man få en bortfallsblödning. Det räknas inte som riktig mens. 


    Hur länge det tar för ägglossning att komma igång och för cykeln att bli normal igen kan variera. Det kan sätta igång någorlunda direkt, men det är vanligare att det tar några cykler för kroppen att stabilisera sig. Kan även ta upp mot ett år. Om du vill hålla koll på när ägglossningen sätter igång kan du tempa ( med t.ex natural cycles eller fertility friend) och/eller ta ägglossningstest. ÄL-test kan bli dyrt i längden dock om ÄL dröjer. 

  • Rydén91

    Ok ja har haft den i 3 år och bara haft preventivmedel sen ja va 14. Barnmorskan sa till mig att de kan ta några dagar och de kan även ta några månader innan. Ja är kass på hur dessa test och appar funkar då ja aldrig riktigt lärt mig hur man gör och hur lång min mens är

  • MissKelli
    Rydén91 skrev 2017-11-15 11:17:11 följande:

    Ok ja har haft den i 3 år och bara haft preventivmedel sen ja va 14. Barnmorskan sa till mig att de kan ta några dagar och de kan även ta några månader innan. Ja är kass på hur dessa test och appar funkar då ja aldrig riktigt lärt mig hur man gör och hur lång min mens är


    Jag har också haft hormonella preventivmedel sedan 8 år tillbaka. Slutade i slutet av september så jag hade inte heller någon koll på hur min kropp fungerade. Att tempa har gjort att jag lärt känna den på nolltid. Nu har jag haft turen att allt verkar ha blivit regelbundet direkt. 


    Men vill du inte tempa eller ta tester får du bara chansa och köra på "ligga-varannan-dag-metoden". Men ställ in dig på att det tar några månader för allt att fungera som det ska, så slipper du bli besviken om det inte tar sig på de första försöken. 

  • Rydén91

    Bra när man kan prata med andra som år mer insatt i detta då jag kan inte prata med min släkt tex om saker och ting. Jag och min man ska testa sådan där cycle vad de nu hette för att testa hur det fungerar om det är lättaste valet kanske? Nä ja va ihop med mitt ex försökte få barn tog de 6 mån innan e tog sig och ett missfall innan ja blev gravid och gick längre men de slutade tycärr inte lyckligt då gick jag på p piller cerazette hur den nu stavas

  • MissKelli
    Rydén91 skrev 2017-11-15 11:51:06 följande:

    Bra när man kan prata med andra som år mer insatt i detta då jag kan inte prata med min släkt tex om saker och ting. Jag och min man ska testa sådan där cycle vad de nu hette för att testa hur det fungerar om det är lättaste valet kanske? Nä ja va ihop med mitt ex försökte få barn tog de 6 mån innan e tog sig och ett missfall innan ja blev gravid och gick längre men de slutade tycärr inte lyckligt då gick jag på p piller cerazette hur den nu stavas


    Ja, så länge du är konsekvent med att ta tempen varje morgon så är det ett ganska enkelt alternativ. Ett bra sätt att lära känna kroppen och även märka när ägglossningen sätter igång efter staven. Här är en länk till 10% på en årsprenumeration + en termometer om du vill ha :) Önskar dig lycka till!

    app.naturalcycles.com/&refId=f2f7e3147ee14923a0d1b1935e3f362f&refCode=referralid10#/reg-reg
  • Rydén91

    Verkar vara ganska lätt att använda faktiskt är de speciella tider man måste ta temp med just denna? Ska kolla på länken

  • Rydén91

    Jag kunde tyvärr inte beställa över nätet men borde gå fixa via apoteket

  • Rydén91

    Jag har typ bruna flytningar om det nu är det ser typ klibbigt ut vet inte hur jag ska förklara de

  • Rydén91

    Mim efterbörd är slut sedan 2 dagar nu tbx och nu har vi haft samlag 3 ggr denna vecka kan de bli något ändå? Flo appen står de att ja ska ha ny mens om 2 dagar och jag hade mens 24 okt till 3 november.

Svar på tråden 10/11-2017 tog ja bort p staven undran?