• idahjelmgren

    Missat mini-piller

    Hej! Som jag skrev i rubriken så missade jag ett piller. Tog det jag hade missat dagen efter i samband med att jag tog det för den dagen.

    Den röda ringen visar vilket piller jag missade (lördag) och dom blåa vilka dagar jag har haft sex och han har kommit i mig. (Söndag och tisdag)

    Hur stor är chansen att jag blivit gravid? Vad tror ni?

    Inga pekpinnar tack, om det skulle vara så att jag är gravid kommer jag enbart bli glad!

  • Svar på tråden Missat mini-piller
  • Carambolan

    Risken/chansen är väldigt liten om du tog nästföljande dags piller som du skulle.

  • Anonym (Hej)

    Har man missat att ta ett minipiller så bör man använda kondom i en vecka. Du har inte lika bra skydd.

    Enligt FASS:

    "Om du är mer än 12 timmar försenad:

    Om du är mer än 12 timmar försenad med tabletten, är du kanske inte helt skyddad mot graviditet. Ju fler tabletter du har missat i följd, desto större är risken att du kanske blir gravid. Ta tabletten så snart du kommer ihåg och ta nästa dos vid vanlig tidpunkt. Detta kan innebära att du får ta två tabletter på en dag. Fortsätt sedan att ta tabletterna som vanligt men du måste också använda en extra preventivmetod, till exempel kondom, under de kommande 7 dagarna. Om du har missat en eller flera tabletter under den första veckan och har haft samlag under veckan innan du glömde ta tabletten, kan du bli gravid. Fråga din läkare om råd."

Svar på tråden Missat mini-piller