• Äldre 15 Nov 12:03
    10524 visningar
    14 svar
    14
    10524

    Behöver råd om paket

    Hej jag postade ett paket i ett xl kuvert vaddeeat från postnord. Detta var i fredags. Jag tog kort på paket och kvitto på sjävls emballaget.. hursom ja poztade innan ja fick pengarna överförda men dom kom några timmar senare. Kände mig trygg. Nu påstår hen att paketer inte kommkt och vill ha sina pengar insatta. Hen e jätre trevlig annars men i princip säger att Ja ska reklamera o sätta tillbaka pengarna. Käns inte allt rättvist och de inte mitt fel att det är sent? Vad skriver/gör jag?

  • Svar på tråden Behöver råd om paket
  • Äldre 15 Nov 13:55
    #1

    Hur mycket pengar rör det sig om? Om det är något mer värdefullt så ser man väl som köpare till att det skickas med rek.
    Det är ju varken ditt eller köparens fel att paketet kommit bort (eller är på villovägar, kan ju dyka upp). Men att paket/brev försvinner händer tyvärr, och jag anser att säljarens ansvar upphör när man lagt brevet i lådan.

  • Äldre 15 Nov 13:57
    #2

    Om det är ett stort paket så kan det ju hända att köparen bara fått en avi och får hämta ut det? Dessa avier kan ju vara rätt små och tunna, lätt att själva avin försvinner eller gömmer sig i reklamen i brevlådan!

  • Äldre 15 Nov 18:10
    #3
    CitronTulo skrev 2017-11-15 13:55:29 följande:

    Hur mycket pengar rör det sig om? Om det är något mer värdefullt så ser man väl som köpare till att det skickas med rek.

    Det är ju varken ditt eller köparens fel att paketet kommit bort (eller är på villovägar, kan ju dyka upp). Men att paket/brev försvinner händer tyvärr, och jag anser att säljarens ansvar upphör när man lagt brevet i lådan.


    1500kr men jag gick ner rätt mkt i priset. Skulle hen ha rek fick hen betala extra för de. Men de valdes inte till.
  • Äldre 16 Nov 07:48
    #4
    mersi89 skrev 2017-11-15 18:10:40 följande:
    1500kr men jag gick ner rätt mkt i priset. Skulle hen ha rek fick hen betala extra för de. Men de valdes inte till.
    Om köparen inte valt att paketet ska skickas rekommenderat fast det rör sig om så pass mycket pengar så tycker jag att den får stå sitt kast så att säga..
    DU kan ju inte heller veta att köparen INTE har fått paketet, kanske är hen som försöker luras! Ord står mot ord, men ditt ansvar upphör när paketet har skickats.
  • Äldre 16 Nov 09:50
    #5
    CitronTulo skrev 2017-11-16 07:48:49 följande:

    Om köparen inte valt att paketet ska skickas rekommenderat fast det rör sig om så pass mycket pengar så tycker jag att den får stå sitt kast så att säga..

    DU kan ju inte heller veta att köparen INTE har fått paketet, kanske är hen som försöker luras! Ord står mot ord, men ditt ansvar upphör när paketet har skickats.


    Blir bara så ledsen. Dock vill ja inte vara otrevlig eller få en anmälsn på mig. Drygt !!!
  • Äldre 16 Nov 09:54
    #6

    Jag har webshop och jag gör så när kunden inte får sin vara. Det händer att posten slarvar bort paket. Har du kollat på postens hemsidan, med kollinumret? Om det står att det har kommit fram, fråga på det stället. Antagligen måste kunden göra det och det här hos hen. Har du kvitto och har du skickat det som paket? Då har posten en ersättningsskyldighet. Vet inte om det är hela beloppet, men då ska man få ersättning. 

  • Äldre 16 Nov 09:55
    #7
    mersi89 skrev 2017-11-15 18:10:40 följande:
    1500kr men jag gick ner rätt mkt i priset. Skulle hen ha rek fick hen betala extra för de. Men de valdes inte till.
    Om de har valt bort det kanske det inte är ditt ansvar då. 
  • Äldre 16 Nov 10:11
    #8
    AndreaBD skrev 2017-11-16 09:54:04 följande:

    Jag har webshop och jag gör så när kunden inte får sin vara. Det händer att posten slarvar bort paket. Har du kollat på postens hemsidan, med kollinumret? Om det står att det har kommit fram, fråga på det stället. Antagligen måste kunden göra det och det här hos hen. Har du kvitto och har du skickat det som paket? Då har posten en ersättningsskyldighet. Vet inte om det är hela beloppet, men då ska man få ersättning. 


    Nej ja har kvitto på de blå kuvertet ja köpte och bild på paketet. Med namn adress tel nr etc. Nägon ersättning lär man inte få. Inget kolli id finns
  • Äldre 16 Nov 10:34
    #9
    mersi89 skrev 2017-11-16 10:11:53 följande:
    Nej ja har kvitto på de blå kuvertet ja köpte och bild på paketet. Med namn adress tel nr etc. Nägon ersättning lär man inte få. Inget kolli id finns
    Du tog inte kvitto från själva försändelsen? På dem står också kollinumret. Det bör du definitivt ta nästa gång. Annars har du ju inget belägg för det. Foto okej, men du har inget belägg för att det har skickats utan kollinummer. Alla försändelser har ett kollinummer. 
  • Äldre 16 Nov 11:34
    #10
    AndreaBD skrev 2017-11-16 10:34:44 följande:
    Du tog inte kvitto från själva försändelsen? På dem står också kollinumret. Det bör du definitivt ta nästa gång. Annars har du ju inget belägg för det. Foto okej, men du har inget belägg för att det har skickats utan kollinummer. Alla försändelser har ett kollinummer. 
    Kollinummer finns väl bara om varan är skickad som paket? Är det skickat som "brev" så är det ju inte spårningsbart.
  • Äldre 16 Nov 11:39
    #11
    CitronTulo skrev 2017-11-16 11:34:20 följande:
    Kollinummer finns väl bara om varan är skickad som paket? Är det skickat som "brev" så är det ju inte spårningsbart.
    För mig är det spårningsbar, men då har jag också ett extra-program i samarbete med posten. Därför vet jag dock att även brev har kollinummer. Om man begär ett kvitto så står det kollinumret på det kvittot också. 
  • Äldre 16 Nov 16:05
    #12
    AndreaBD skrev 2017-11-16 10:34:44 följande:
    Du tog inte kvitto från själva försändelsen? På dem står också kollinumret. Det bör du definitivt ta nästa gång. Annars har du ju inget belägg för det. Foto okej, men du har inget belägg för att det har skickats utan kollinummer. Alla försändelser har ett kollinummer. 
    Du verkar inte läsa det TS skriver, denne skickade med postens Blåa vadderade kuvert (INGET KOLLINUMMER) dvs inget riktigt paket...
  • Äldre 16 Nov 16:09
    #13
  • Äldre 16 Nov 16:54
    #14
    zZzZz skrev 2017-11-16 16:05:30 följande:
    Du verkar inte läsa det TS skriver, denne skickade med postens Blåa vadderade kuvert (INGET KOLLINUMMER) dvs inget riktigt paket...
    Jo, men även brev har kollinummer! Men jag är lite osäker om man kan få reda på den om de inte läsas av elektroniskt. Kan hända att jag har fel och att det bara går att veta kollinumret om man förfrankerade brev. Handskrivna får kanske bara en stämpel och slängs i en låda - även om man lämna in dem till någon anställd. Antagligen är det så.
Svar på tråden Behöver råd om paket