• mickaa

    Ni som haft bebisar med kolik

    Hej. Våran 4 månaders har haft kolik tidigare. Nu jar hon varit bra en månad ca. De vi ännu har problem med och undrar om fler haft samma sak med tidigare kolikbebisar är. Hur vande ni av med att alltid sova på er?

    Hon kan alltså inte sova själv, alltid i min famn el på sidan snuttandes på tutten. Hon vaknar ännu på dagtid o nattetid o är ledsen för magen bubblar " fisarna" all vaken tid är hon superglad o pruttar utan bekymmer men när hon sover är de som att fisarna gör ont o hon vaknar.

    När gick det.över för er? Hade ni samma bekymmer efter koliken? Samt att hon alltid måste skrika en sväng innan hon sövs " hoppande på pilatesboll" enda som fungerar.

    Vi helammar då hon vägrar både napp o flaska, så mina tuttar är hennes napp hela nätterna igenom, sover på sidan vid mig. Att endast kunna söva på bollen gör de svårt att åka bort då hon vägrar sova i bilen el vagnen. Hon är ju van att ha sååå mkt närhet. De e okej men.just att aldrig kunna lägga henne åt sidan när hon sover.dagtid för att hon vaknar pga magen ännu e väldigt jobbigt

    Vi använder gripe water som funkar bra. Allt annat har vi testat. Hon har tom.fått dicykloridhydrig under koliken. *

    Lite krångligt kanske men ni som haft kolikbebis förstår nog

  • Svar på tråden Ni som haft bebisar med kolik
  • LittleSunshine84

    Åh, jag minns koliken så väl! Jag har bara ett tips ang pilatesbollen. Det är att lägg en kudde på sängkanten/soffkanten och studsa när ni inte är hemma. Hjälp henne med gaserna med pysventil innan ni lägger er.

    Förstår att det är tufft men det går över :)

  • Snuttis2

    Närhetsbehovet och att somna som du beskriver är fullt normalt för en så liten bebis . Har en drygt fyra månaders son hemma som sov varje natt o dag på mig första 2 månadern. Nu har vi börjat samsova liggandes o jag ammar ca var 2-3 h.

    Ett litet barn kan inte bli bortskämt på närhet !!

    Behovet finns där o begränsar du den kan det resultera i otrygghet när barnet blir större. Istället ska du/ni skämma bort barnet med så mkt närhet det går. Då kommer bebisen snabbare bli tryggt o klara sig på egen hand.

    Min son har varit extremt mammig o accepterade ingen utom mig första månaderna vilket blev en chock !!

    Men det har löpande blivit bättre.

    dagtid försöker jag numera avbryta snuttandet ibland strax innan sömnen tar vid o istället gå runt o sjunga. Han somnar då på bröstet o tränas lite utan judt tutten i munnen(något bvc är positiva till)

    Det har börjat funka för mig o då även för pappan(vilket avlastar mig) .

    Har du kunnat använda någon form sjal eller sele dagtid ? Jag köpte det akut för han skrek så fort jag la ner honom . Funkat rätt bra o nu har jag sakta kunnat börja ha honom i babysittern istället .

    Det känns som om vår pojk oftast accepterar ensamheten om han är lite omhuldad, har du provat att sätta bebisen i typ babyskyddet? Inga långa stunder pga ryggen men om bebisen accepterar det 10 -30 min -hade du fått händerna fria?

    Jag fick tips om att lägga barnet på en av mina använda t tröjor så att han var omhuldad av min doft, kanske värt att prova?

  • emc85

    Jag vet att du vill ha svar från sådana som haft barn med kolik, men kan säga att de problem ni har kvar hör till spädbarnstiden. Min son som är 6 månader har inte haft kolik men betedde sig likadant vid 4 månader, det förändrar sig med tiden vad man för stunden upplever som problem. De utvecklas så mycket runt 4 månader så de kräver så mycket närhet. Sen blir det så igen vid utvecklingsfaserna fast på ett nytt sätt varje gång.

  • mickaa

    Närhet o så förstår jag är som bebisar är. Många iaf. Men de jag undrar mest är hur de blev när koliken i sig försvann? Hur länge fanns magont kvar, i betydligt mindre form? Hon är som en vanlig bebis flrutom att gon önnu vaknar stup i ett pga magen, gråter spänner sig o tat i för att prutta. Vilket hon inte behöver göra dagtid.

    När hon är vaken kan ja lägga henne i gymmet eller sittern o degår bra. Mest sovandet som är jobbigt, ja måste alltid gå o lägga mig när hon ska sova, hon kan inte sova själv, inte ens när hon somnat. Antingen pga magen el att tutten inte finns där när hon vill snutta. Jag får aldrig bara vara en stund.lägga sig kl åtta varje kväll e lite tradigt när man inte e trött lixom.

    Mannen jobbar tolv timmar om dagen natt o dag fem dagar i veckan så ja e glad ja får se han tre timmar om dagen

    Smart med kudde på sängkanten,ska testa det????

  • Snuttis2

    Du skriver att hon främst ha besvären nattetid? Rapar hon sämre vid liggamningen så att hon behöver mer hjälp då? Eller stoppar du i dig något specifikt runt kvällsmaten som hon är könslig för?

    Vår son har varit könslig för d vitamin dropparna så vi har testat några olika sorter, samt bytt tid så han inte får dem mot natten vilket han fick från början !

  • mickaa
    Snuttis2 skrev 2017-11-15 15:18:46 följande:

    Du skriver att hon främst ha besvären nattetid? Rapar hon sämre vid liggamningen så att hon behöver mer hjälp då? Eller stoppar du i dig något specifikt runt kvällsmaten som hon är könslig för?

    Vår son har varit könslig för d vitamin dropparna så vi har testat några olika sorter, samt bytt tid så han inte får dem mot natten vilket han fick från början !


    Hon sover bäst på natten, kanske var otydlig. Hon hållee på o stånkar o så men då vaknar gon aldrig ordentligt så de får gå. Hon rapar aldrif på natten för hon äter o jag sover. Ligger med tutten i truten hela tiden sörru:) de är gaserna men ja tycker de e konstigt att hon e ledsen dagstid under sovandet pga magen o inte natten.
  • emc85

    Jag vet inte om jag gör något lite konstigt men det funkar för oss: sonen somnar i famnen i soffan i tv-rummet varje kväll (han tittar inte på tv:n, sätter upp skydd så han inte kan se något om tv:n är igång), sedan sitter jag där, tittar ibland på tv eller pratar med min man. Går och lägger oss båda när jag är trött. Blir inte egentid men jag slipper ligga i ett mörkt sovrum. Vet inte om det kan vara något som du kan modifiera så det funkar för er?

Svar på tråden Ni som haft bebisar med kolik