• Julllia

    Add/adhd men klarade skolan???

    Jag "håller på" med en add/adhd utredning(den har väll inte riktigt kommit igång än dock, nästa steg är antingen att komma igång helt med en utredning eller strunta i det) och hade mitt senaste mötte med en psykolog idag. Vi pratade lite allmänt och så fick jag göra "skattningar" vilket går ut på att hon säger typ påståenden och jag svarar om det händer mycket ofta, ofta, ibland eller aldrig. Jag svarade mest mycket ofta och ofta och några ibland. Inga aldrig. Och på testet där man skulle tänka tillbaka på sin barndom var det bara ofta och mycket ofta.

    Vi har även också pratat om min skolgång och innan mötet är slut så säger psykologen "ja, du visar ju tecken på att ha Adhd/Add men du klarade ju skolan så därför kan det blir svårt att gå vidare med din utredning"

    Ja. Jag har gått ut gymnasiet men vi snackar inte topp betyg på naturlinjen liksom. Vi snackar precis godkänt på estetlinjen. + att jag har ju även beskrivit hur jag fått godkänt i allt(förutom ett ämne så jag har ju egentligen inte klarat alla ämnen ens). Har suttit bredvid mamma typ sista dagen innan betygen ska vara satta och bettat av uppgifter eftersom jag inte kan koncentrera mig om jag sitter själv med datorn för då gör jag massa annat. Mamma är mattelärare också så där har jag haft en enorm fördel då hon har gått igenom hela kapitlet för mig dagen innan proven så jag ska klara mig men fick ändå oftast göra omprov på just matten. Gick matte 1b i två år istället för ett för annars skulle jag inte klara det men kom på nu att jag glömde säga det till henne, fan. I alla år av slutet på terminen har jag massa restuppgifter och då frågat mina lärare "behöver jag göra alla uppgifter eller vilka måste jag göra för att få godkänt" och så har min lärare förklarat för mig vilka uppgifter jag behöver göra och det är sällan alla.
    Så visst jag har klarat mig men jag tycker ändå inte att jag klarat mig såpass bra så att jag inte ska få en utredning. Man tänker ju såklart hur bra hade det gått för mig om jag hade fått hjälp alla dessa åren.

    Vill liksom plugga på universitet i framtiden men det känns ohållbart om jag inte får hjälp för mina koncentrationssvårigheter.

    Vad tycker ni? Låter det full normalt att jag inte ska få en utredning eftersom jag "klarat mig" eller?

  • Svar på tråden Add/adhd men klarade skolan???
  • scanmia

    Många personer med ADHD, särskilt flickor och de med den "huvudsakligen ouppmärksamma formen", klarar av att ta sig igenom skolan. De står inte ut lika mycket och går därför under radarn. 
    Be dem att läsa in sig på flickor och adhd. Om jag tolkar dig rätt så har du haft problem med skolan som du (och din mamma!) löste själv. Det är inte det samma som att du inte hade problem med skolan. Se till att vara tydlig med det med.
    Stå på dig så att du får en ordentlig utredning. 

  • AndreaBD

    Har själv diagnosen och klarade mig bra genom skolan. Jag brydde mig inte så mycket om de ämnena som jag inte gillade, men jag klarade mig hyfsat. Har också två avslutade högskolutbildningar. Diagnos och medicin fick jag först efter det.

  • Julllia

    Tack för svar! Ska dock inte träffa någon innan dom ska bestämma om jag ska få göra en utredning eller inte, så känns nästan som hoppet är ute. Hon ska ringa mig och meddela beslutet på tisdag, tror ni det finns en chans att jag kan säga något till henne då som får henne att ändra beslutet??

  • AndreaBD

    Vi kan inte veta hur chanserna är eller vad man kan göra, eftersom du inte talat om vem det är som utreder? Alltså, är det BUP eller vuxenpsykiatrin eller har en läkare skickat en remiss till ett utredningsteam? Man kan ju alltid gå till en annan BUP- eller psykiatri-mottagning och börja om där.

  • Snowflingan

    Är en tillräckligt välfungerande och klarar skolan och livet så verkar de bortprioriteras framför de som inte får ihop vardagen ordentligt. Känns väl rätt rimligt ändå. Hade du problem med många ämnen i skolan eller bara matten?

    Kan du kanske få hjälp av din mamma igen eller av kompisar/studiegrupper om du pluggar vidare? Jag ska börja utredas nu för adhd/add och kanske även Aspergers. Jag hade grova problem att klara skolan även med mycket och sträng hjälp, kunde knappt sitta still och ens hålla ögonen på det jag skulle i skolan. Klarade inte gymnasiet så har minst 10 ämnen att plugga upp och det går skit för mig att jobba.

    Hur fungerar din vardag och hur gick det på lektionerna i skolan?

  • legomum

    Ibland kan de verkligen uttrycka sig klumpigt. Det är självklart att du kan ha en diagnos men ändå klarat av skolan.
    De flesta gör faktiskt det, mer eller mindre.

    Känner att jag blev lite sur på "psykologen" den personen om någon borde veta att alla med tex adhd inte har samma svårigheter.

  • Milkway

    Vad menar du med att du inte får gjort några uppgifter för att du gör masa annat? Annat vad?

    Koncentrationssvårigheter enligt mig är att jag sitter med en uppgift men klarar inte att lösa den, jag förstår inte vad uppgiften är, jag kan inte förstå informationen eller beskrivningen och minsta ljud runt om gör att jag tappar bort mig helt helt jag försöker tänka. Det logiska självklara är ologiskt och komplext. T.ex i matematik, jag kunde inte se när en geometrisk figur var tredimensionell, min lärare fick skugga en sida i taget så jag tillslut såg hela konstruktionen, aha en kub med fyra sidor och en insida.

    Allt detta försvann dock med tiden, det var mental emotionell stress pga andra faktorer och nu får jag 4or i nästan allt utom matematik, men det är ingen nyhet att min högra hjärnhalva är mer aktiv (abstrakt, musik, konst, spontanitet, fantasier) än min vänstra (matematik, struktur,analys, språk)

    Jag slapp utredning om ADHD/ADD och fick istället individanpassad skola så gott det gick, inga prov i grön matematik i högstadiet, gick hos extralärare vid behov för att få lugn koncentration med någon som hjälpte mig vidga mina sätt å tänka och hittade strategier för mig.

    Idag klarar jag mig utmärkt med uppgifter jag hade lite stöd med myndighetskontakter ett tag men efter ett tag började jag klara av saker själv. Oroar mig inte för högre studier tänk på att vid högre studier lägger du själv upp eget schema hur du planerar dina studier och väljer själv vilka dagar timmar du är i skolan utefter behov. Det finns säkert stöd och psykologer på universiteteten med för de satsar ordentligt på eleverna. Jag hade kollat med ett universitet och berättat lite kring din situation, döm inte ut något som kan funka jättebra för dig!

  • Framåt

    Hur har det gått för dig? Jag har inte själv add/adhd men min man har och klarade skolan (natur). Det gick alldeles utmärkt med de ämnen han var intresserad av och med nöd och näppe på det som inte var så intressant. 
    Jag tycker absolut du ska försöka få en riktig utredning och får du inte det där du varit, fortsätt kriga eller gå någon annanstans. Det där med att man klara skolan "för bra" är rent skitsnack och ganska upprörande. Risken är att problemen blir värre i en mer pressad framtid (t.ex. om man kombinerar jobb/studier med barn) eller att du inte får hjälp du har rätt till om du pluggar vidare och att ditt resultat och självförtroende därmed får dig en törn. Hoppas det går bra för dig!

  • nevermind

    Jag klarade mig och jag har fått remiss till en utredning. Svårt med koncentrationen när jag var yngre dock.

Svar på tråden Add/adhd men klarade skolan???