• Äldre 15 Nov 16:40
    4967 visningar
    12 svar
    12
    4967

    44 och första barnet

    Hej!

    Jag och min fru är båda 44 och har planerat ett liv utan barn. När mensen uteblev trodde vi på klimakteriet men visade sig vara en stor överraskning. Frun är extremt rädd för smärta, gråter redan vid tanke på blodprov. 

    Vad bör man tänka på vid denna ålder? Är kejsarsnitt mer smärtfritt? Värt att betala extra för privat, tänkt på Carlanderska i Gbg? Många problem med första vid denna höga ålder?

    Tacksam för alla tips och råd.
    Mvh // Alex 

  • Svar på tråden 44 och första barnet
  • Äldre 15 Nov 16:49
    #1
    +1

    Jag tror faktiskt vaginal födsel med ryggbedövning är mest smärtfritt. Det känns obehagligt när barnet föds ut då men gör inte ont egentligen. Även utan (rekommenderar jag dock inte) handlar det oftast om timmar. Kejsarsnitt gör ont i såret länge och det gör ont att gå och lyfta saker. Där handlar det om dagar.

    Sedan kan det ju bli komplikationer med bägge som kan ge mer smärta men generellt tror jag som ovan. Prata med barnmorskan om det.

    Grattis till barnet om ni nu är glada för det :)

    En till grej, har hon mensvärk annars? Födslosmärta är inte samma slags ont som när det gör ont i huden vid tex sprutor. Vissa klarar den bra trots hög smärtkänslighet annars.

  • Äldre 15 Nov 17:03
    #2
    +1

    Generellt är man mer frikostig med kejsarsnitt vid äldre förstföderskor. I alla fall där jag bor, eftersom riskerna är något större. Ni bör ju rådgöra med läkare och barnmorska men kejsarsnitt var för mig nästan smärtfritt med bra smärtlindring och läkningen gick fort och bra. Jag var 40 och skulle jag få fler barn så skulle det definitivt bli kejsarsnitt igen.

  • Missvo­nn
    Äldre 15 Nov 17:08
    #3
    +1

    Vilken vecka är din fru i?

    Tyvärr är det lätt att få missfall när man är lite äldre. Fick själv mitt yngsta nör jag var 42 pr o blev sedan gravid 2 ggr efter men fick tyvärr mf. Det är kommer säkert att gå bra med prov mm.

  • Äldre 15 Nov 17:17
    #4
    Meriall skrev 2017-11-15 16:49:53 följande:

    Jag tror faktiskt vaginal födsel med ryggbedövning är mest smärtfritt. Det känns obehagligt när barnet föds ut då men gör inte ont egentligen. Även utan (rekommenderar jag dock inte) handlar det oftast om timmar. Kejsarsnitt gör ont i såret länge och det gör ont att gå och lyfta saker. Där handlar det om dagar.

    Sedan kan det ju bli komplikationer med bägge som kan ge mer smärta men generellt tror jag som ovan. Prata med barnmorskan om det.

    Grattis till barnet om ni nu är glada för det :)

    En till grej, har hon mensvärk annars? Födslosmärta är inte samma slags ont som när det gör ont i huden vid tex sprutor. Vissa klarar den bra trots hög smärtkänslighet annars.


    Tänkte först på abort men efter en tids betänketid är vi nog glada :). Hon brukar ha 2 dagars värk vid början av mensen. Det är inte själva sticket som är det värsta för henne utan processen fram till sticket.
  • Äldre 15 Nov 17:18
    #5
    Missvonn skrev 2017-11-15 17:08:55 följande:

    Vilken vecka är din fru i?

    Tyvärr är det lätt att få missfall när man är lite äldre. Fick själv mitt yngsta nör jag var 42 pr o blev sedan gravid 2 ggr efter men fick tyvärr mf. Det är kommer säkert att gå bra med prov mm.


    Vi tror runt 10 veckor. Vilka prover tog du?
  • Missvo­nn
    Äldre 15 Nov 22:12
    #6

    Jag menade att det säkert går bra nör hon ska ta prover, jag gjorde kub test o fostervattensprov.

  • Äldre 16 Nov 02:05
    #7

    Är 44 år och väntar mitt första barn, bf januari 2018. Går på Kungshöjd mvc och är jättenöjd. Gjort både kub och NIPT med bra resultat. Rekommenderas för att känna sig trygg. Lycka till!

  • Äldre 16 Nov 11:01
    #8
    zasu skrev 2017-11-16 02:05:58 följande:

    Är 44 år och väntar mitt första barn, bf januari 2018. Går på Kungshöjd mvc och är jättenöjd. Gjort både kub och NIPT med bra resultat. Rekommenderas för att känna sig trygg. Lycka till!


    Behöver man göra kub om man gör nipt? Trodde att nipt var detsamma som kub men med större säkerhet?
  • Äldre 16 Nov 13:47
    #9
    Alex73 skrev 2017-11-16 11:01:53 följande:

    Behöver man göra kub om man gör nipt? Trodde att nipt var detsamma som kub men med större säkerhet?


    Var med i en forskningsstudie där man vill jämföra metoderna varför det blev båda. Hade nog gjort båda ändå, då om jag förstått rätt kan man på kub-ultraljudet upptäcka ev fel på organen.
  • Äldre 21 Dec 11:50
    #10

    Har nu gjort nypt och med mycket bra resultat. Även om man får bra resultat, vet ni om det ändå är mycket som kan gå fel för en 44+?

  • Äldre 24 Jun 18:09
    #11
    Alex73 skrev 2017-12-21 11:50:50 följande:

    Har nu gjort nypt och med mycket bra resultat. Även om man får bra resultat, vet ni om det ändå är mycket som kan gå fel för en 44+?


    Hur har det gått, TS? Hoppas allt gått bra!
  • Äldre 5 Sep 08:26
    #12

    4e barnet och också 44, vaginal förlossning barn 1 och 2, smärtan var över när barnen var ute. Larmsnitt barn 3, smärta i 8 månader efter och klart rörelsebegränsad samt avrådd från all träning i 8 månader. Med barn 1 och 2 red jag några dagar efter förlossningarna. Har fruktansvärd ångest att uppleva ännu ett kejsarsnitt!

    Både NIPT och KUB innehåller blodprov men det är ju ingen som tvingar en till fosterdiagnostik, det är helt frivilligt. Risken för kromosomskador är tyvärr mkt hög när äggen passerat "bäst före-datum", har för mig att det var ungefär 1:15 nar man är 42 (och mitt foster var tyvärr ett av dom drabbade när jag var 42). Att vara gravid och föda barn innebär en del smärta så om man är så rädd skulle jag rekommendera att man avstår. Tycker man däremot att man vill ha barn och man kan hantera smärta och obehag så kör på det. Lycka till vilket beslut ni än väljer. 

Svar på tråden 44 och första barnet