• ami47

    Tvångsflytta till särskola

    Hej, min dotter har autism och går i vanlig skola. Hon ligger efter de andra barn i alla ämne men hon kämpar. Klassen har en ny resurs som är snäll och min dotter tycker om henne och sedan tjejen kom vill min dotter gå i skolan. Min dotter är alltid glad och harmonisk och jag har sett många ggr tjejerna i hennes klass säger hej till henne när de ser henne i skolgården. Skolan har fåt en ny rektor som kallade mig på möte för att berätta att min dotter kommer inte att klara årskurs 3 och att det vore bäst om jag placerar henne i särskolan. Min dotter vill inte och jag vill inte heller detta och rektor försökte övertala mig men jag stod på mig hela tiden. Igår ringde socialsekreterare och vill träffa mig imorgon på kontoret tillsammans med rektorn och Särskolerektor eftersom rektorn har skickat orosanmäla till de. Dotters pappa sa under tiden rektorn försökte övertala mig att rektorn ringde honom och berättade att dottern mår dåligt i skolan och att hon väljer att leka ensam så hon vill tvångsflytta min dotter till särskolan. Finns det någon här som vet hur detta går till när en förälder blir anmäld till socialen när fast det är skolan som har brister. Jag vet inte vad det står i orosanmälan , det kommer jag att få läsa imorgon men undrar om man kan starta en utredning och hur gått det till egentligen? Jag kan inte så mycket och skol och soc lagar då jag är utländsk. Snälla hjälp.

  • Svar på tråden Tvångsflytta till särskola
  • Bobo

    Skolan kan aldrig tvångsflytta någon elev. Det är föräldrarna som bestämmer.

    Har er flicka en utvecklingsstörning förutom sin autismdiagnos? I min kommun är det ett kriterium för att få gå på särskolan, jag är lite osäker på om det är så överallt men jag tror det. Så om er dotter är "normalbegåvad" (i brist på bättre ord) så ska hon inte gå på särskola.

    Är det säkert att du har uppfattat det rätt så att det inte är någon annan form av resursskola, med t ex inriktning mot barn med autism, som de vill prata med er om?

    Hur menar du att skolan brister? Förutom då att du uppfattar att de vill tvinga er att skriva in er dotter i särskolan, vilket givetvis inte är ok om så är fallet. Du skrev att du uppfattade att din dotter ville gå till skolan och har fått en bra resursperson.

  • Anonym (Hmmmm)

    Jag hade sagt till rektorn att barnet då får flytta till annan skola och gå om 3an. Om din dotter inte har en utvecklingsstörning tycker inte jag att hon ska börja i särskola. Är din dotter mycket inbunden? Vad har hon för problem?

  • viseversa

    För att gå i särskola ska man även ha en utvecklingsstörning. Har hon det? Om inte ska hon såklart inte gå i särskola. Och nej rektorn kan inte tvångsförflytta en elev. Detta är ju sjukt. Och den rektorn ska få en jävla utskällning.

  • Anonym (Särskola)

    Särskola är till för elever med utvecklingsstörning. Har din dotter den diagnosen? Hon kommer inte bli mottagen om hon inte har det. Skolan kan inte tvinga föräldrar att låta placera sitt barn med utvecklingsstörning i särskola men de kan absolut glra dn orosanmälan om de menar att föräldrarnas beslut blir väldigt negativt för barnet. Men som sagt, för att ens diskutera särskola behöver diagnsen utvecklingsstörning finnas.

  • Glinda från Oz

    Skolan har anpassat, av det du skriver här låter det som att de gjort vad de har kunnat. Om hon ligger efter redan nu kommer hon ha svårt att komma ikapp. Särskolan har specialpedagoger och kan anpassa mycket mer än den vanliga skolan kan, hon har större möjligheter att utvecklas där och lära sig saker. Det är inte alltid så kul att vara sämst heller. Din dotter kommer hitta kompisar i särskolan också och folk som säger hej till henne.

    Som andra skriver kan ingen tvinga dig, men jag tycker du ska lyssna på vad särskolan kan erbjuda och se om du och dottern kan komma på ett studiebesök och vara där under en skoldag.

  • Anonym (stina)

    Om man tänker sig att hon ska gå om ett år så bör det göras nu innan mellanstadiet. Senare är det mycket sällan någon idé. Om din dotter inte är särskolemässig efter att de utrett detta av skolpsykologen först och sedan kanske även annan instans så ska hon inte gå i särskola. Att bara placera ett barn där får man inte. Däremot kan ditt barn ha stora kognitiva svårigheter som kommer att påverka henne jättemycket under hela skoltiden. Tyvärr har man tagit bort särskilda undervisningsgrupper och barn med stora svårigheter av olika slag ska vara helt integrerade i klassen nu för tiden, vilket enligt min mening är förkastligt för barnet. Man kan vara inskriven i särskolan men ändå följa sin klass i vissa ämnen och kan få betyg i vissa ämnen.( delintregrerad) Det kan vara svårt att säga hur det kommer att bli i framtiden, men jag tror att rektor inte vill vänta, för att skjuta upp det gör det hela mycket mer komplicerat i framtiden.
    lycka till. 

Svar på tråden Tvångsflytta till särskola