• Äldre 15 Nov 17:22
    3106 visningar
    10 svar
    10
    3106

    Järnbrist?

    Hej! Jag förlorade mycket blod efter min förlossning 2015 och har sedan dess mått sämre & sämre. Sökt vård för detta sååå många gånger och undrar om någon kan hjälpa mig tyda dessa provsvar?

    2017: s-ferratin 35

    S-kobalamin 501

    S-folat 14

    Hb: 136

    Ery-MVC 86

    2016

    Fp järn 11

    Fp-transferin 2,8

    Fp:transf.mättnad

    S-ferratin 11

    S:kobalamin 304

    S:folat 8,6

    Har aldrig blivit att jag måste äta järntabletter enligt läkarna...men vad tror ni? Kan dessa värden ha påverkat mig?

  • Svar på tråden Järnbrist?
  • Äldre 15 Nov 17:56
    #1

    Jag har ingen aning om hur man tolkar de provsvaren, men det jag kan säga är att hb 136 är ett bra blodvärde. På vilket sätt mår du dåligt? Jag har haft svår blodbrist och mådde normalt bortsett från att jag var trött hela tiden

  • Äldre 15 Nov 18:19
    #2

    Ferratin är järndepåerna, ska vara 10-150. 35 är ett bra värde.

  • Äldre 15 Nov 21:19
    #3

    Yr, trött, ont i huvudet, andfådd osv. Har både gjort ekg & hjärnröntgen. Ja jag vet det men läste någonstans att man ska ha 50 minst för att må bra? Sen kan man väl ha haft högt s-ferratin värde innan förlossning...det är ju väldigt individuellt. Det var ju lite tömda järndepåer så dom.

  • Äldre 16 Nov 04:39
    #4
    +1

    Detta är ett samtal du får ha med vården. Felplacerad uppmärksamhet att diskutera det med anonyma på familjeliv. Ditt ferrin är bra. Låter som att du haft samtal med läkare som sagt att dina värden är bra, men du inte är nöjd med svaret. Kan ju vara något annat än dina värden som gör att du mår dåligt och vi kan och bör knappat försöka diagnostisera dig här.

  • Äldre 19 Nov 08:09
    #5

    oj oj oj, varför denna griniga attityd?

    Ta reda på fakta innan du skriver va ? jag vet att ingen kan diagnotisera mig här är inte dum i huvudet, men man diskuterar med andra som kanske varit/är i samma situation, så sånna där svar som du ger hör inte hemma här. Har inte skrivit någonstans att jag är missnöjd över svaren? Jag har en vän som har 21 i s-ferratin och till henne sa läkaren att hon ska äta järn, han sa också att man bör ligga på minst 50 för att må bra. Så det är därför jag blir fundersam. Ingen annan som hört det?

  • Äldre 19 Nov 08:20
    #6

    Wow. Det är din attityd som suger, du är otrevlig och otacksam trots att jag gav informativt svar på din fråga. Avföljer tråden. Ditt största problem är uppenbarligen inte järnbrist.

  • Äldre 19 Nov 12:37
    #7

    Nja jag är knappast otrevlig, startade denna tråden för att diskutera med andra om problemet, och behöver inte höra att jag vänder mig till fel ställe och att jag inte kommer få hjälp här osv. Det är inget man skriver till någon som mår dåligt men är hoppfull på att få diskutera med någon som har liknande besvär. Då mår ju den personen bara sämre. Avfölj du, ett tips bara är att inte skriva så till fler för det sårar bara.

  • Äldre 19 Nov 12:37
    #8

    Andra som har liknande erfarenhet får gärna skriva ?

  • Äldre 19 Nov 13:37
    #9
    sabinaaa skrev 2017-11-15 17:22:32 följande:

    Hej! Jag förlorade mycket blod efter min förlossning 2015 och har sedan dess mått sämre & sämre. Sökt vård för detta sååå många gånger och undrar om någon kan hjälpa mig tyda dessa provsvar?

    2017: s-ferratin 35

    S-kobalamin 501

    S-folat 14

    Hb: 136

    Ery-MVC 86

    2016

    Fp järn 11

    Fp-transferin 2,8

    Fp:transf.mättnad

    S-ferratin 11

    S:kobalamin 304

    S:folat 8,6

    Har aldrig blivit att jag måste äta järntabletter enligt läkarna...men vad tror ni? Kan dessa värden ha påverkat mig?


    Har du kollat din sköldkörtel? Problem med sköldkörtel ger diffusa symptom. Man kan vara otroligt trött, gå upp eller ner i vikt. Tappa hår. Bli deprimerade. Osv. Det är ett väldig vanligt problem efter graviditet. Tänker att din läkare redan borde ha kollat det för det är så vanligt problem. Men om inte be om sådant test.
  • Äldre 19 Nov 22:23
    #10

    Tack för svar. Ja dom kollade den 2015 och det var inget.

Svar på tråden Järnbrist?