• Sidy

    Väger min 7-åriga son för mycket? Vad väger Era söner?

    Känner mig både ledsen och upprörd efter dagens besök hos skolsköterskan!

    Min son blev mätt och vägd bl.a.

    Han är 7 år om ett par månader och är 131 cm. läng och väger 31,5 kg.

    En pigg och aktiv pojk med flera sport aktiviteter i veckan.

    Ganska "tränad" (gillar egentligen inte att beskriva en 7 åring på det sättet), rejäl i kroppen om man säger så och inga tecken på övervikt enligt mig.

    Men sköterskan tyckte vi gemensamt skulle ta tag i detta med hans vikt?!

    Först ett enskilt samtal utan min son och sedan ett möte tillsammans med honom!

    Är detta verkligen riktigt?

    Vad väger Era 7 åriga söner och hur långa är dom?

  • Svar på tråden Väger min 7-åriga son för mycket? Vad väger Era söner?
  • Jill 79

    Min åttaåriga son var hos skolsyster nyligen. Han vägde 29kg till 141cm. Men han känns och andra sidan lite åt det magrare hållet.

  • blomman 2

    Jag gillar inte alls denna vikthets som man ställer på barnen idag. Det är helt i sin rätt att informera föräldrar ifall barnen ligger i riskzonen till övervikt och då upplysa föräldrarna att hålla koll så det inte ökar för mycket i förhållande till längden,att se över barnets matvanor och rörelse. Men att ta upp en liten "övervikt" inför barnet tycker jag är kränkande!! Det är inte barnets fel någonstans ifall han/hon ökar i vikt för fort. Det där går också väldigt mycket i perioder,att barnet ökar i vikt för att sedan skuta upp i höjden. Tycker att barnen ska hållas utanför sådant här och endast tala med föräldrarna som i sin tur gör de förändringar som kan behövas,ifall det blir ett problem.

  • Sidy

    Jill79 då är Din son ändå 10 cm längre än min.

    Jag tycker bara att det blev så stort "pådrag", jag kan absolut inte se något fet på min sons kropp!!

  • snedtak
    blomman 2 skrev 2017-11-15 19:02:33 följande:
    Jag gillar inte alls denna vikthets som man ställer på barnen idag. Det är helt i sin rätt att informera föräldrar ifall barnen ligger i riskzonen till övervikt och då upplysa föräldrarna att hålla koll så det inte ökar för mycket i förhållande till längden,att se över barnets matvanor och rörelse. Men att ta upp en liten "övervikt" inför barnet tycker jag är kränkande!! Det är inte barnets fel någonstans ifall han/hon ökar i vikt för fort. Det där går också väldigt mycket i perioder,att barnet ökar i vikt för att sedan skuta upp i höjden. Tycker att barnen ska hållas utanför sådant här och endast tala med föräldrarna som i sin tur gör de förändringar som kan behövas,ifall det blir ett problem.
    Men sköterskan tog ett enskilt samtal med TS som jag förstod det?
  • Sidy

    snedtak, ssk. tog detta med mig idag när min son satt med!

    Det var hörsel och synkontroll, vikt och längd kontroll.

    Som avslut tog hon upp detta till disskution när min son sitter jämte.

    Hon sa även att många föräldrar ogillar detta med BIM listor för barn, men övervikt måste tas tag i meden gång!

    Nu har hon bokat in ett enskilt samtal med mig och även ytterligare samtal där min son skall vara med.

    Min son är inte ens fyllda 7 år så jag anser att det är MITT ansvar att styra hans vikt. (förhindra övervikt)

    Han skall INTE sitta med i dessa disskutionerna!

    Saken är den att han HAR enligt mig inga tecken på övervikt även om denna BIM lista tydligen anser det????

  • Gryntroll

    Jag har iofs en dotter på 8år så frågan är inte ställd till mig... men hon är 131 cm och väger 25 kg.

    Du skriver att han är rejäl i kroppen och om du kikar på iso-BMI så hamnar din son på övervikt så det är antagligen därför skolsköterskan tar upp det. Iso-BMI säger absolut inte allt men kan antagligen ge en hint även för barn precis som vanligt BMI gör för vuxna.

  • Jill 79
    Sidy skrev 2017-11-15 19:14:50 följande:

    snedtak, ssk. tog detta med mig idag när min son satt med!

    Det var hörsel och synkontroll, vikt och längd kontroll.

    Som avslut tog hon upp detta till disskution när min son sitter jämte.

    Hon sa även att många föräldrar ogillar detta med BIM listor för barn, men övervikt måste tas tag i meden gång!

    Nu har hon bokat in ett enskilt samtal med mig och även ytterligare samtal där min son skall vara med.

    Min son är inte ens fyllda 7 år så jag anser att det är MITT ansvar att styra hans vikt. (förhindra övervikt)

    Han skall INTE sitta med i dessa disskutionerna!

    Saken är den att han HAR enligt mig inga tecken på övervikt även om denna BIM lista tydligen anser det????


    Du har helt rätt. Det kan nog vara bra för dig (absolut inte sonen)att veta att han kan vara i riskzonen för övervikt. Om det nu ens är så men det borde du nog se i så fall. Och om det behlvs ändras några vanor hos er så är det du som kan tänka på det.

    Din son ska absolut inte behlva höra något om det. Så fruktansvärt av henne att ta upp det framför din son:(
  • Almina

    Det är svårt. Det är ett känsligt ämne med övervikt hos barn. Man har sett tydliga samband mellan övervikt hos barn och övervikt när barnen sedan blir vuxna. Och därför tycker man att det är angeläget att hålla koll på, och informera föräldrar, kring detta. Men man får ju hålla det på en rimlig nivå i förhållande till barnets övervikt.

    Om jag räknar på det har din son ett BMI på 18,4. Gränsen för övervikt hos 7-åriga pojkar är 18. Så om han vägde 31 kg skulle han vara precis på gränsen. Så nån stor övervikt handlar det ju inte frågan om! Men det kanske kan behövas att man följer det lite tätare, för att se att det inte är på väg att utvecklas en övervikt. Hur har hans vikt legat innan? Det kan ju också vara idé att reflektera lite över hur han äter. Regelbundet? Varierat? Hur mycket sötsaker? Han verkar ju röra på sig bra.

    Med det sagt skulle jag inte oroa mig särskilt mycket, men ha kosten lite i åtanke, och se till att hans vikt följs. Huruvida skolsköterskans reaktion är överdriven tycker jag beror lite på vad hon har sagt/tänker säga.

  • snedtak
    Sidy skrev 2017-11-15 19:14:50 följande:
    snedtak, ssk. tog detta med mig idag när min son satt med!
    Det var hörsel och synkontroll, vikt och längd kontroll.
    Som avslut tog hon upp detta till disskution när min son sitter jämte.
    Hon sa även att många föräldrar ogillar detta med BIM listor för barn, men övervikt måste tas tag i meden gång!
    Nu har hon bokat in ett enskilt samtal med mig och även ytterligare samtal där min son skall vara med.
    Min son är inte ens fyllda 7 år så jag anser att det är MITT ansvar att styra hans vikt. (förhindra övervikt)
    Han skall INTE sitta med i dessa disskutionerna!
    Saken är den att han HAR enligt mig inga tecken på övervikt även om denna BIM lista tydligen anser det????
    Då förstår jag. Jag tycker det var fel att henne att ta upp det när sonen var med, utan hon borde ha tagit det med dig separat. Samtidigt ska man komma ihåg att övervikt bland barn är ett stort problem i Sverige och tyvärr en av de faktorer som utgör en risk för att barnen ska bli överviktiga som vuxna. Så jag håller inte med dig om att det är en "vikthets" i allmänhet. Det är jättesvårt som förälder att "se" om barnet är överviktigt, tex. ska en 6-7-åring gärna ha synliga revben och absolut inte se ut som en vuxen normalviktig kropp.
Svar på tråden Väger min 7-åriga son för mycket? Vad väger Era söner?