• RJEL

    missfall? känner ni igen er ?!

    Väntar mitt första barn. Är 22år.
    Har haft en jobbig början av graviditeten. Har från v.8 till v.13 mått sjukt illa.. de gick över och är ni i v.15
    Nu mår ja bra.
    Men tuttarna ömmar inte längre, känner inte av någon molandevärk elr små tecken på att magen jobbar inför något längre. Känner mig bara svullen ibland annars känns de inte som nånting.
    Är orolig att bebisen dött och att jag måste vänta till v.19 för att få kolla på ultraljudet och se att bebisen inte lever längre..

    Kan tillägga att jag i två dar kände mig konstig i magen. Kan inte säga hur de kändes kände mig bara konstig. Inte ont elr så.
    Hjälp?! Har ni känt detta eller har ni haft samma symtom elr känsla som jag har?

  • Svar på tråden missfall? känner ni igen er ?!
  • beso
    RJEL skrev 2017-11-15 21:34:18 följande:

    Väntar mitt första barn. Är 22år.

    Har haft en jobbig början av graviditeten. Har från v.8 till v.13 mått sjukt illa.. de gick över och är ni i v.15

    Nu mår ja bra.

    Men tuttarna ömmar inte längre, känner inte av någon molandevärk elr små tecken på att magen jobbar inför något längre. Känner mig bara svullen ibland annars känns de inte som nånting.

    Är orolig att bebisen dött och att jag måste vänta till v.19 för att få kolla på ultraljudet och se att bebisen inte lever längre..

    Kan tillägga att jag i två dar kände mig konstig i magen. Kan inte säga hur de kändes kände mig bara konstig. Inte ont elr så.

    Hjälp?! Har ni känt detta eller har ni haft samma symtom elr känsla som jag har?


    När du känner så så tycker jag du ska kolla med vul. Skulle dom neka så åk till akuten. Flera som varit mkt oroliga har gjort det o samtidigt sagt dom har ont för att inte bli nekade undersökning.. I mina graviditeter har symptomen ibland kommit o gått. Så det behöver inte vara något. Men din känsla att nåt e konstigt tycker jag du ska ta vara på o du ska inte behöva gå o va orolig! Kan tillägga att jag trott bebben dött när jag inte känt den röra sig på länge tex men att det gått bra!

    Lycka till!

    Stor kram
  • EpicNurse
    beso skrev 2017-11-15 21:45:04 följande:

    När du känner så så tycker jag du ska kolla med vul. Skulle dom neka så åk till akuten. Flera som varit mkt oroliga har gjort det o samtidigt sagt dom har ont för att inte bli nekade undersökning.. I mina graviditeter har symptomen ibland kommit o gått. Så det behöver inte vara något. Men din känsla att nåt e konstigt tycker jag du ska ta vara på o du ska inte behöva gå o va orolig! Kan tillägga att jag trott bebben dött när jag inte känt den röra sig på länge tex men att det gått bra!

    Lycka till!

    Stor kram


    Så man ska gå till akuten och ljuga? Och ta upp plats för de som är i behov av akutsjukvård? Riktigt kasst beteende.

    Ts! Det är helt normalt att symtomen minskar när man kommer in i andra trimestern. Man brukar då ofta må som allra bäst. Nästan som att man inte är gravid alls. Anledningen till att det blir så är att kroppen hunnit vänja sig vid hormonpåslaget och moderkakan blivit helt etablerad!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • TrojaT

    Det är säkert de såkallade "spökveckorna"! Mina symptom försvann också helt mellan v.13- v.19 ca :)

  • Molly57

    Var inte orolig, graviditets symtom kan komma och gå under hela graviditeten. Har själv haft missfall och då fick jag blödningar och värk. Lycka till med bebisen.

  • RJEL

    Man blir så himla orolig.. jag önska att man fick gå på ultraljud en gång i veckan för att stilla oron.
    Jag och min sambo har en nedrans otur så fort vi tycker livet känns kanon och saker flyter på. Då ska de alltid hända något.. vi har till o med sagt till varandra att vi får inte tänka eller säga typ "livet känns bra nu" för då händer de alltid något.. så jag har liksom aldrig vågat känna att wow de här händer .. för de känns som att de är klart att de inte kommer gå vägen.. vi har inte den turen.
    Vågar inte visa mig överlycklig eller gå ut med det för risken att de skiter sig.
    Vet inte hur jag ska stilla denna oro????

  • beso

    Dom som har skrivit det har tydligt känns att något varit fel men inte blivit tagna på allvar o sedan har det bekräftats att deras foster legat döda ett bra tag. Läst flera personer berätta o känna sig jättebesvikna på vården

  • Mittiprick
    beso skrev 2017-11-15 23:45:17 följande:

    Dom som har skrivit det har tydligt känns att något varit fel men inte blivit tagna på allvar o sedan har det bekräftats att deras foster legat döda ett bra tag. Läst flera personer berätta o känna sig jättebesvikna på vården


    På vilket sätt är det akut?

    Förstår att man blir ledsen att man får missfall men det är ju knappast vårdens fel. Och att få missfall är ju inget akut eller farligt så länge man inte har extremt ont eller blöder väldigt rikligt.
  • RJEL

    Nu känner jag att ni går in på ett helt annat spår.... jag vill bara ha råd inte diskutera missfall i sig eller vården. Tycker de är förbannat osmakligt att sitta o skriva sådär när ja endas vill höra andras åsikter och erfarenheter om ni varit med om samma sak och om de då varit helt okej eller om de slutat i ett missfall. Och om jag borde ringa och be om en kontroll.

  • Jsv17

    Jag hade försökt boka ett ul privat, värt varenda krona om det kan stilla oron för en stund. Förmodligen är det spökveckorna, jag har haft få symptom hela tiden men mellan v.12 och typ fram till mer regelbundna fosterrörelser runt v.22 kände jag inte av min graviditet över huvud taget och jag är i v.37 nu så en välmående pigg liten bebis fanns det där inne hela tiden


    Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Molly57

    Ni har gått igenom de mest kritiska veckorna, fram till vecka 12. Andra trimestern mår de flesta bättre tex med Illamåendet. Graviditets symtom kan komma och gå under hela graviditeten. Ibland känner man mer ibland mycket mindre. Jag kände själv inte mycket med första barnet, men det var en frisk liten tjej som kom ut. Försök att njuta av graviditeten och inte oroa er för mycket.

  • EpicNurse

    Det du beskriver låter helt normalt. Men är du ändå orolig så nämn det för din barnmorska så kanske hon kan kolla på något sätt. Annars är det ett privat ultraljud som gäller om du absolut vill få det kontrollerat, för det är ju inget akut så gynakuten hör det ju inte hemma på.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • RJEL

    Tack allihopa!
    Ska försöka lugna ner mig och tänka positivt. Och även meddela min barnmorska om min oro.

  • pandoraDiem

    Kanske kan din barnmorska försöka hitta hjärtljud med en doppler? Jag var hos min barnmorska på en inbokad kontroll i tisdags (v13+6) och fick höra hjärtljud.

  • RJEL

    Vill uppdatera er alla!
    Köpte en sak på teknikmagasinet som man kan lyssna på Hjärtljud hemma med.
    De va tydliga Hjärtljud och gud så skönt att höra !!

  • Molly57
    RJEL skrev 2017-11-16 23:04:11 följande:

    Vill uppdatera er alla!

    Köpte en sak på teknikmagasinet som man kan lyssna på Hjärtljud hemma med.

    De va tydliga Hjärtljud och gud så skönt att höra !!


    Vad bra!! Lycka till med allt!
Svar på tråden missfall? känner ni igen er ?!