• Ärtan14

    Äggdonation i Sverige, Finland, Danmark

    Hej ni där ute!  

    Jag har lagt ner många timmar på att leta efter information om äggdonation och är förvirrad, vet inte vilket land som är 'bäst' eller om man ska försöka göra det i Sverige. Jag fyller 40 år nästa år och vi har blivit rekommenderade att prova äggdonation då min äggkvalité är låg. Vi har en dotter efter många IVF-försök och avbrutit våra syskonförsök med IVF då läkarna ser chanserna som så små att vi ska lyckas. Jag har funderat mycket på det här med donator och vill ha en öppen donator så då funderar jag på Danmark eller Finland men har även eventuellt möjligheten att få göra det i Sverige om jag hittar en egen donator att 'ge' till kön.

    Så det är många tankar som snurrar! Är det värt att göra det i Sverige (det dröjer minst 6 mån att få en godkänd donator och hur hittar jag ens en!?) eller är utlandet bättre då det har en mer utvecklad teknik, mer öppna för medicinering för att optimera kroppen och odlar till blastocyster (kanske görs i Sverige och?)

    Jag vill så gärna höra om era erfarenheter och tankar!  

    //Kerstin

  • Svar på tråden Äggdonation i Sverige, Finland, Danmark
  • UndrandeSökare

    I Sverige är det tyvärr långa köer, har hört att i Umeå är kön över 2 år lång. Vi valde AvaRiga (Lettland) istället för där är det ingen kö alls. Men i Lettland är all donation anonym enligt lag. Plus att där kan man göra dubbeldonation (som vi måste göra), det går inte att göra i Sverige.

    Vill du ha öppen donator kolla med Island, Danmark eller Finland hur långa köerna är på klinikerna där.

    Tyvärr är det oftast lite dyrare om man vill ha öppen istället för anonym.

    Men fördelen med öppen är att barnet då kan få veta vem donatorn är när barnet är 18år och ta kontakt med denna och träffas om de båda vill. Plus att vill du söka ersättning genom Försäkringskassan så måste de vara öppen, de accepterar endast öppen donation.

    Lycka till !

  • UndrandeSökare

    Skulle du vilja veta mer om AvaRiga som vi valt, så googla bara på AvaRiga så hittar du deras svenska hemsida med svensk prislista. Om man går in på deras hemsida på en vardag under kontorstid så kan man direkt börja chatta med någon av deras koordinatorer.

    Det var så jag fick kontakt med kliniken. Jag har chattat och sen mailat med en kordinator som heter Veronika. Hon svarar snabbt på alla frågor man har.

    De odlar till 3-dagars eller 5-dagars (blasto) och kan även erbjuda saker som PGS (kromosomtest av embryona på dag 5 för att se till att endast normala embryon sätts in och fryses in).

    Embryo glue vid insättning för att spermierna lättare ska fastna.

    Samt sperm dna fragmentationstest för att kolla upp så det inte finns några dnafel på spermierna.

    Det är lätt att ta sig till Riga, det går både båt (kliniken ligger på promenadavstånd från båtterminalen i Riga). Det går också flyg, tar en timme från Arlanda till Riga flygplats.

  • UndrandeSökare

    Jag vet att Vitanova, Stork och nån mer klinik finns i Danmark men vet tyvärr inte så mycket om dem. Vi valde Riga i Lettland eftersom Danmark har åldersgräns på max 45år och sen förstör de resterande embryon medan Riga har max 50år. Vi ville ha fler år på oss att försöka samt ev göra syskonförsök sen.

Svar på tråden Äggdonation i Sverige, Finland, Danmark