• Anonym (P.A.)
    Äldre 16 Nov 02:50
    1471 visningar
    11 svar
    11
    1471

    Våldtäkter och sexualbrott fortsätter att öka

    Är inte förvånad. Naiv politik får konsekvenser.

    www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html

    Hur stoppar vi våldtäktsvågen?

  • Svar på tråden Våldtäkter och sexualbrott fortsätter att öka
  • Anonym (M)
    Äldre 16 Nov 03:39
    #1
    +2
    Anonym (P.A.) skrev 2017-11-16 02:50:39 följande:

    Är inte förvånad. Naiv politik får konsekvenser.

    www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html

    Hur stoppar vi våldtäktsvågen?


    Mja, det enda det där säger oss egentligen är att anmälningar av dessa brott ökar. Inte att brotten ökar. Vi vet sedan tidigare att sexualbrott är enormt underrapporterade. Men på senare år har det vart många kampanjer ämnade att lyfta problemet med sexualbrott, såväl som rörelser på sociala medier - nu senast #metoo. Jag tror sådana saker har haft enorm betydelse för att benägenheten att anmäla har ökat.
  • Anonym (Arabv­än)
    Äldre 16 Nov 03:46
    #2
    +1

    Instämmer. Det är en helt ny sorts våldtäkter, dels gruppvåldtäkter som består av både analt och vaginalt våld av flera män som hjälps åt. Men dessa våldtäkter av så unga barn som 12-13 åriga flickor, som våldtas med stort våld analt och vaginalt tom på dagtid på skolor. Det får mitt hjärta att krossas när jag läser om det.

    Mina arabiska väninnor har förklarat att många korkade landsmän till dem ser oss svenskor som horor eftersom vi lever så fritt och rör oss så fritt. En kvinna i deras hemtrakter som rör sig ute utan beskydd av en man eller en bror, anses som hora. Och horor förklarar de, är ok att ge sig på för en hora har inte rätt att säga nej. Väninnorna förklarar att våldtäkterna av så unga flickebarn har att göra med att det är normal giftasvuxen ålder i deras länder. Och så klart är det ett sätt att säkerhetställa att offret är oskuld (ju yngre de är). Mina arabiska väninnor vill leva i Sverige för att det är ett demokratiskt och jämställt samhälle, de ville bort från det patriarkaliska kvinnofientliga samhällen de levt i. Så de tycker inte att detta är ok! Att vissa dåliga mellanösternmän beter sig som hemma!

    Vi behöver ta över modellen de kör med i Stavanger, information till alla nyanlända om lagar och regler och normer kring sexualitet och jämställdhet i vårt land. Det har gett effekt på sexualbrottsligheten i Stavanger.

  • Anonym (P.A.) Trådstartaren
    Äldre 16 Nov 07:59
    #3
    Anonym (M) skrev 2017-11-16 03:39:36 följande:

    Mja, det enda det där säger oss egentligen är att anmälningar av dessa brott ökar. Inte att brotten ökar. Vi vet sedan tidigare att sexualbrott är enormt underrapporterade. Men på senare år har det vart många kampanjer ämnade att lyfta problemet med sexualbrott, såväl som rörelser på sociala medier - nu senast #metoo. Jag tror sådana saker har haft enorm betydelse för att benägenheten att anmäla har ökat.


    Kom inte med det där anmälningsbenägenhet-tramset. Inte ens minister Morgan Johansson förnekar längre att det rör sig om en faktisk ökning.
  • Anonym (Sara)
    Äldre 16 Nov 08:16
    #5
    +1

    Det skulle vara värt en del om det blev riktiga straff för våldtäkt och sexualbrott i stort. Och inga straffrabatter, en våldtäkt 4-6 år i fängelse, två våldtäkter, minst 8 år i fängelse osv. Vid upprepade brott så ger det tredje livstid.

    Jag vet att Sverige vill vårda och gulla med våra kriminella, men någonstans måste brott mot person också straffas hårt och även så måste samhället skyddas genom att låsa in mer folk på längre tider. Och den här urkorkade praxisen vi har om att tiden någon sitter frihetsberövad är 2/3 av den dömda tiden, alltid, ska också bort. Döms du till 10 års fängelse, så ska du sitta 10 år inte 6,3 eller vad det blir exakt.

    Och det måste ändras gällande kontaktförbud, det måste ges mer kontaktförbud till utsatta, tryggheten som brottsoffer idag är ett jävla skämt.

    Tyvärr talar jag av egen erfarenhet.

    Sen måste det självklart också informeras mer om lagar och regler, lagstiftning måste ses över, ett nej är alltid ett nej och samtycke osv. Men i väntan på det genomslaget så kan vi börja med att låsa in folk på längre tid, för att skydda offren om inte annat, deras trygghet måste alltid gå före.

  • Anonym (...)
    Äldre 16 Nov 09:16
    #6

    Jag ser det som positivt (om än tragiskt). Jag ser det som att kvinnor faktiskt blivit mer benägna att anmäla när de blivit utsatta. Precis som någon skrev här ovanför. Blev själv utsatt många gånger som ung (för 20-25 år sen) och inte fanns det på kartan att anmäla då. Det var en skam och "man får skylla sig själv" mentalitet.

  • Anonym (M)
    Äldre 16 Nov 19:52
    #7
    Anonym (P.A.) skrev 2017-11-16 07:59:55 följande:

    Kom inte med det där anmälningsbenägenhet-tramset. Inte ens minister Morgan Johansson förnekar längre att det rör sig om en faktisk ökning.


    Det är inget trams, det är var det är bara.
  • Anonym (myt)
    Äldre 16 Nov 20:27
    #8
    +1
    Anonym (M) skrev 2017-11-16 03:39:36 följande:
    Mja, det enda det där säger oss egentligen är att anmälningar av dessa brott ökar. Inte att brotten ökar. Vi vet sedan tidigare att sexualbrott är enormt underrapporterade. Men på senare år har det vart många kampanjer ämnade att lyfta problemet med sexualbrott, såväl som rörelser på sociala medier - nu senast #metoo. Jag tror sådana saker har haft enorm betydelse för att benägenheten att anmäla har ökat.
    Anonym (...) skrev 2017-11-16 09:16:37 följande:

    Jag ser det som positivt (om än tragiskt). Jag ser det som att kvinnor faktiskt blivit mer benägna att anmäla när de blivit utsatta. Precis som någon skrev här ovanför. Blev själv utsatt många gånger som ung (för 20-25 år sen) och inte fanns det på kartan att anmäla då. Det var en skam och "man får skylla sig själv" mentalitet.


    Enligt Nationella trygghetsundersökningen har själva brotten/utsattheten ökat. 

    "Under 2015 utsattes 1,7 procent (cirka 129 000 personer) för någon typ av sexualbrott. Det är en ökning jämfört med 2014, då 1,0 procent uppgav att de hade utsatts."

    www.bra.se/nytt-fran-bra/arkiv/press/2016-11-03-utsatthet-for-sexualbrott-har-okat-bland-kvinnor.html

    www.bra.se/download/18.37179ae158196cb172d6047/1483969937948/2017_1_Nationella_trygghetsundersokningen_2016.pdf

  • Anonym (Aska)
    Äldre 16 Nov 20:57
    #8
    Anonym (P.A.) skrev 2017-11-16 02:50:39 följande:
    Är inte förvånad. Naiv politik får konsekvenser.

    www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utif...

    Hur stoppar vi våldtäktsvågen?
    Jag skulle vilja vända på steken och ställa frågan hur får vi män att respektera kvinnor och vad lär vi våra söner?
    Det är bara att titta på den senaste #metoo kampanjen. Massor av män svenska eller utländska som behandlar kvinnor på ett totalt respektlöst sätt. Det är där vi måste börja.
    Därför blir jag också rätt förvånad när man ser i trådar som gäller t.ex feminism och #metoo kampanjen att samma män som skriker om gruppvåldtäkter, importerade våldtäkter och gud vet allt är också de män som gärna förringar kvinnors rätt och även #metoo.
    Hur kan det komma sig?
    Gör man skillnad på våldtäkt utifrån vem som utför dem?
  • Anonym (P.A.) Trådstartaren
    Äldre 16 Nov 20:58
    #9
    Anonym (M) skrev 2017-11-16 19:52:38 följande:

    Det är inget trams, det är var det är bara.


    Det är trams eftersom det är så uppenbart falskt. Ungefär som någon som påstår att växthuseffekten inte existerar eftersom denne anser att bevisen inte är tillräckliga.
  • Anonym (P.A.) Trådstartaren
    Äldre 16 Nov 21:06
    #10
    Anonym (Aska) skrev 2017-11-16 20:57:00 följande:

    Jag skulle vilja vända på steken och ställa frågan hur får vi män att respektera kvinnor och vad lär vi våra söner?

    Det är bara att titta på den senaste #metoo kampanjen. Massor av män svenska eller utländska som behandlar kvinnor på ett totalt respektlöst sätt. Det är där vi måste börja.

    Därför blir jag också rätt förvånad när man ser i trådar som gäller t.ex feminism och #metoo kampanjen att samma män som skriker om gruppvåldtäkter, importerade våldtäkter och gud vet allt är också de män som gärna förringar kvinnors rätt och även #metoo.

    Hur kan det komma sig?

    Gör man skillnad på våldtäkt utifrån vem som utför dem?


    Det kommer alltid finnas män som begår sexuella övergrepp. Visst kan du minska andelen män som begår övergrepp men att komma längre än vi gjort med infödda svenskar är inte lätt. Det visar statistiken. Mer rimligt är att andelen män som våldtar och begår sexuella övergrepp i Sverige kommer att fortsätta att öka, eftersom vi får allt mer influenser från omvärlden.

    Metoo kampanjen fortsätter dock att gräva ner huvudet i sanden eftersom de inte är förmögna att se ur flera perspektiv.

    Frågan är hur kvinnor ska hantera att andelen män med sexuella övergrepp i sitt beteende ökar? Vad anser du?
Svar på tråden Våldtäkter och sexualbrott fortsätter att öka