• seelmas

    HJÄLP! Sambon vill ha barn men mina föräldrar säger nej

    Hej!
    Jag har nu vetat om att jag är gravid i snart 3 veckor och när vi fick veta det blev både jag och min sambo överlyckliga! Men.. Jag är student på 23 år och har 2,5 år kvar av mina studier. Min sambo är dock 32 och har bra jobb och lön. Vi känner att vi fixar det då bebisen kommer i juli och jag kan återgå till pluggandet i september då jag har obligatoriskt moment i skolan 1 gång i veckan. Så får min sambo vara hemma den dagen jag har det. 

    Hursomhelst så betyder mina föräldrars åsikt riktigt mycket för mig. Vi tog lite bilder igår med bebis kläder samt skrev en dikt och skickade till dem. Reaktionen blev annorlunda än vad jag trodde. Min mamma totalvägrar stötta mig och anser att jag bör göra abort så tidigt som möjligt. Är i v.6 nu. Sedan dess är jag helt förkrossad. Jag trodde de skulle stötta mig men det blev helt annorlunda. Vad ska jag göra? Bebisen är mer än välkommen och vi älskar den redan men min mammas åsikt betyder mycket. Snälla kom med tips och gärna hur ni gjorde i liknande situationer. Bör jag bryta kontakten med henne? 

  • Svar på tråden HJÄLP! Sambon vill ha barn men mina föräldrar säger nej
  • Carambolan

    Oj vad dramatiska ni är, både du och dina föräldrar. Skriva dikter, totalvägra, bryta kontakten. Låt dem vara i några veckor så kommer de nog hinna smälta nyheten och bli mer stöttande.

  • Lena

    Väx upp och lite mer på sig själv. Ska du ha barn behöver du vara vuxen och inte beroende av vad dina föräldrar tycker

  • annabellelee

    Om dina föräldrars åsikt är så viktig bör du kanske vänta ett par år. Barn behöver balanserade föräldrar som kan stå på egna ben. Risken finns att din mamma har åsikter om hur barnet ska uppfostras, vad som är bra och dåligt beteende osv som skiljer sig från dina, och då måste du ha lugnet att säga " Mamma, jag vet att du tycker x, men jag och min man kommer att göra y, för det tror vi är rätt. "

    Känner du att du fortfarande är ett barn och vill ha dina föräldrars godkännande annars bryter du med dem, behöver du ett par år för att mogna.

  • 81EE

    Herregud väx upp. Stackars din sambo som lever med någon som inte klippt navelsträngen.

  • Molly57

    Du är vuxen och gör dina egna val, det får mamma acceptera. Hemskt att hon föreslår abort när ni är säkra. Det viktiga är vad ni tycker.

  • tvillingmammaVastmanland
    seelmas skrev 2017-11-16 06:28:59 följande:

    Hej!

    Jag har nu vetat om att jag är gravid i snart 3 veckor och när vi fick veta det blev både jag och min sambo överlyckliga! Men.. Jag är student på 23 år och har 2,5 år kvar av mina studier. Min sambo är dock 32 och har bra jobb och lön. Vi känner att vi fixar det då bebisen kommer i juli och jag kan återgå till pluggandet i september då jag har obligatoriskt moment i skolan 1 gång i veckan. Så får min sambo vara hemma den dagen jag har det. 

    Hursomhelst så betyder mina föräldrars åsikt riktigt mycket för mig. Vi tog lite bilder igår med bebis kläder samt skrev en dikt och skickade till dem. Reaktionen blev annorlunda än vad jag trodde. Min mamma totalvägrar stötta mig och anser att jag bör göra abort så tidigt som möjligt. Är i v.6 nu. Sedan dess är jag helt förkrossad. Jag trodde de skulle stötta mig men det blev helt annorlunda. Vad ska jag göra? Bebisen är mer än välkommen och vi älskar den redan men min mammas åsikt betyder mycket. Snälla kom med tips och gärna hur ni gjorde i liknande situationer. Bör jag bryta kontakten med henne? 


    Det är klart att du inte skall bryta med din älskade mamma.

    Men du skall självklart inte heller göra abort för hennes skull.

    Du och din sambo måste bestämma.

    Din mamma verkar chockad, hon kommer nog över det!

    Du får tala med henne när hon lugnat ner sig.
  • Remmens
    seelmas skrev 2017-11-16 06:28:59 följande:

    Hej!

    Jag har nu vetat om att jag är gravid i snart 3 veckor och när vi fick veta det blev både jag och min sambo överlyckliga! Men.. Jag är student på 23 år och har 2,5 år kvar av mina studier. Min sambo är dock 32 och har bra jobb och lön. Vi känner att vi fixar det då bebisen kommer i juli och jag kan återgå till pluggandet i september då jag har obligatoriskt moment i skolan 1 gång i veckan. Så får min sambo vara hemma den dagen jag har det. 

    Hursomhelst så betyder mina föräldrars åsikt riktigt mycket för mig. Vi tog lite bilder igår med bebis kläder samt skrev en dikt och skickade till dem. Reaktionen blev annorlunda än vad jag trodde. Min mamma totalvägrar stötta mig och anser att jag bör göra abort så tidigt som möjligt. Är i v.6 nu. Sedan dess är jag helt förkrossad. Jag trodde de skulle stötta mig men det blev helt annorlunda. Vad ska jag göra? Bebisen är mer än välkommen och vi älskar den redan men min mammas åsikt betyder mycket. Snälla kom med tips och gärna hur ni gjorde i liknande situationer. Bör jag bryta kontakten med henne? 


    Ni verkar ha det bra så för barnet.

    Din mammas beteende är oacceptabelt och respektlöst.
  • Mirelle
    annabellelee skrev 2017-11-16 07:33:25 följande:

    Om dina föräldrars åsikt är så viktig bör du kanske vänta ett par år. Barn behöver balanserade föräldrar som kan stå på egna ben. Risken finns att din mamma har åsikter om hur barnet ska uppfostras, vad som är bra och dåligt beteende osv som skiljer sig från dina, och då måste du ha lugnet att säga " Mamma, jag vet att du tycker x, men jag och min man kommer att göra y, för det tror vi är rätt. "

    Känner du att du fortfarande är ett barn och vill ha dina föräldrars godkännande annars bryter du med dem, behöver du ett par år för att mogna.


    Jobbigt med sådana föräldrar. Jag har en! På en timme får jag höra!oj då, plocka upp hen, och så stryker du på ryggen så hen känner att hen blir tröstad,såhär, ja nu tror jag det är dags att torka näsan...nu blev munnen kladdig, torka...när bytte du blöja senast? Jaha, du har i alla fall inte bytt sedan jag kom hit i alla fall...

    Och jag är närmare 40 än 30 och har råkoll på mina barn om man säger så. Otroligt enerverande.

    Jag anser det kan gå rätt fort när man bestämmer sig för att sluta gå i sina föräldrars ledband. Det är bara att bestämma sig. Har man dock en väldigt dominant förälder, så kanske man inte fattar hur kontrollerad man är på en gång. Ryck plåstret!
  • fluu

    Fundera på varför din mammas åsikt väger så tungt när du är 23 år och vuxen sedan fem år tillbaka . Ni ska givetvis göra som ni vill och det är inget ni behöver rättfärdiga.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • mockingbird

    Vad Har du för morsa? Hon har överhuvudtaget inte rätten att tycka och allra minst säga en sån sak. Inte behöver du bryta med henne, men gör klart för henne att detta är inte hennes beslut och står hon inte bakom det och beredd att stötta så behöver hon ju kanske inte ha med saken att göra sen heller?

  • Rydén91

    De kan va så i början låt de gå ni är ju glada över graviditeten de enda du ska tänka på just nu. Detta med din mamma hon kanske ändrar sig längre fram men under tiden hon inte accepterar detta så tycker ja du ska ta lite avstånd från henne annars kan de hända att du mår sämre istället.

Svar på tråden HJÄLP! Sambon vill ha barn men mina föräldrar säger nej