• seelmas

    HJÄLP! Sambon vill ha barn men mina föräldrar säger nej

    Hej!
    Jag har nu vetat om att jag är gravid i snart 3 veckor och när vi fick veta det blev både jag och min sambo överlyckliga! Men.. Jag är student på 23 år och har 2,5 år kvar av mina studier. Min sambo är dock 32 och har bra jobb och lön. Vi känner att vi fixar det då bebisen kommer i juli och jag kan återgå till pluggandet i september då jag har obligatoriskt moment i skolan 1 gång i veckan. Så får min sambo vara hemma den dagen jag har det. 

    Hursomhelst så betyder mina föräldrars åsikt riktigt mycket för mig. Vi tog lite bilder igår med bebis kläder samt skrev en dikt och skickade till dem. Reaktionen blev annorlunda än vad jag trodde. Min mamma totalvägrar stötta mig och anser att jag bör göra abort så tidigt som möjligt. Är i v.6 nu. Sedan dess är jag helt förkrossad. Jag trodde de skulle stötta mig men det blev helt annorlunda. Vad ska jag göra? Bebisen är mer än välkommen och vi älskar den redan men min mammas åsikt betyder mycket. Snälla kom med tips och gärna hur ni gjorde i liknande situationer. Bör jag bryta kontakten med henne? 

  • Svar på tråden HJÄLP! Sambon vill ha barn men mina föräldrar säger nej
  • Carambolan

    Oj vad dramatiska ni är, både du och dina föräldrar. Skriva dikter, totalvägra, bryta kontakten. Låt dem vara i några veckor så kommer de nog hinna smälta nyheten och bli mer stöttande.

  • Lena

    Väx upp och lite mer på sig själv. Ska du ha barn behöver du vara vuxen och inte beroende av vad dina föräldrar tycker

  • annabellelee

    Om dina föräldrars åsikt är så viktig bör du kanske vänta ett par år. Barn behöver balanserade föräldrar som kan stå på egna ben. Risken finns att din mamma har åsikter om hur barnet ska uppfostras, vad som är bra och dåligt beteende osv som skiljer sig från dina, och då måste du ha lugnet att säga " Mamma, jag vet att du tycker x, men jag och min man kommer att göra y, för det tror vi är rätt. "