• Anonym (Undra­r)
    Äldre 16 Nov 10:36
    1206 visningar
    6 svar
    6
    1206

    Kan man ha en vilande förskoleplats?

    Jag hade ett litet extrajobb ett tag och vi fick därmed ha förskola till våran 18månaders.

    Har även en 4åring som går gratis de 15h.

    Nu kommer jag bli arbetslös helt och ha noll i a-kassa osv. Vi kommer inte ha råd att betala nästan 1000:- i månaden för 15h/v.

    Någon som vet om man måste säga upp platsen helt eller om man kan ha den vilande?

    För sen om jag får ett jobb så måste vi ju ha en förskoleplats igen.

    Känns pinsamt att ringa och fråga.

  • Svar på tråden Kan man ha en vilande förskoleplats?
  • Caramb­olan
    Äldre 16 Nov 10:38
    #1

    I min kommun kan man inte ha vilande utan att betala. Betalar man för platsen får man vara ledig i högst tre månader, sen förlorar man den ändå.

  • elyse
    Äldre 16 Nov 10:39
    #2

    Du måste betala för platsen för att få ha den kvar. Men om din inkomst sänks så registrerar ni ju det hos barnomsorgsadministrationen och då blir er avgift också lägre. Vi betalar vanligtvis maxavgift på drygt 1300, men nu när jag är föräldraledig är den bara drygt 700.

  • Äldre 16 Nov 10:39
    #3

    Samma svar som Carambolan, Stockholms kommun för min del.

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 16 Nov 10:45
    #4

    Inkomsten kommer inte ändras mer än 3000:-, kommer fortfarande kosta en del då sambon har grundlön + accord + bonus. Så det är svårt att räkna ut en månadslön då den kan diffa med 0-3000:- per månad.

  • elyse
    Äldre 16 Nov 11:16
    #5
    Anonym (Undrar) skrev 2017-11-16 10:45:58 följande:

    Inkomsten kommer inte ändras mer än 3000:-, kommer fortfarande kosta en del då sambon har grundlön + accord + bonus. Så det är svårt att räkna ut en månadslön då den kan diffa med 0-3000:- per månad.


    Men något måste ni ju ha registrerat på er båda? Om du haft en inkomst, men inte längre har en så borde det göra skillnad i avgiften.

    Du får nog ändå ta och ringa och höra. Du behöver ju inte säga vem du är till att börja med.
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 16 Nov 12:16
    #6
    elyse skrev 2017-11-16 11:16:27 följande:

    Men något måste ni ju ha registrerat på er båda? Om du haft en inkomst, men inte längre har en så borde det göra skillnad i avgiften.

    Du får nog ändå ta och ringa och höra. Du behöver ju inte säga vem du är till att börja med.


    Kommer inte göra någon skillnad då vi ändå måste isf öka inkomsten.

    Vill ej heller riskera att få en fet faktura pga att vi ej uppgett rätt inkomst.
Svar på tråden Kan man ha en vilande förskoleplats?