• Meriall

    Sjuk ettåring matutvecklas inte, vad göra?

    Min ettåring blev förkyld när hon var 10 månader. Idag är hon 13 mån och är fortfarande förkyld! Har varit till läkare med henne flera gånger men de säger bara att det är virus som går över, säkert olika förkylningar etc. 


    Hennes största symptom är en tjock gulgrön snuva som rinner konstant. Hon kan inte andas med näsan pga den (hon är inte täppt men näsan fylls med snor direkt även om man suger bort det, och hon hatar nässugen). Hon har även haft feber i flera omgångar, halsont, ögoninfektion etc men snuvan har inte gått över på fyra månader. 


    Innan hon blev sjuk så var hon väldigt matglad och där hon "borde" vara vad gäller att kunna äta bitar etc. Det har ändrats sedan hon blev sjuk. Hon äter fortfarande okej mängder och så, men vill bara ha gröt, puremat och annat lättflytande nu. Hon är okej med konsistenser upp till 6/8månaders burkarna ungefär och gillar mest matklämmisarna från 6 mån. Kräks av smörgås och mat med bitar eller vägrar äta det. 

    Hade det varit en övergående tvåveckorsförkylning hade det inte varit något problem så men jag känner att hon hamnar efter i vad hon klarar att äta. Hon ska väl nästan kunna äta vanlig mat nu? Det kan hon absolut inte, en bit potatis eller bit av en köttbulle etc går inte alls. Hon ville gärna smaka sånt innan hon blev sjuk och tyckte det mesta med mat var spännande. 


    Helst hade jag väl velat avvakta tills hon blev frisk igen och sedan introducera mat med bitar i snabbare takt än vanligt men ändå lite i taget liksom, men hon blir ju aldrig frisk. Hur bör jag göra för att hon ska kunna äta mat med bitar "som vanligt" om säg ett halvår? Avvakta tills hon är frisk och låta henne äta det hon vill nu eller försöka introducera bitmat nu trots att hon inte vill egentligen? 

  • Svar på tråden Sjuk ettåring matutvecklas inte, vad göra?
  • milli79

    Bättre att ta det lugnt med maten tills hon mår bättre. Se till att hon får nyttiga smoothies på tex kokosmjölk med massa antioxidanter för att bli frisk fortare

  • Snuttis2

    Har det gjorts en ordentlig bakterie odling på henne? Med tanke på att snoret är färgat menar jag.

    Barn reagerar ju visserligen annorlunda från vuxna på sjukdom, bakterier o virus eftersom de bygger sitt immunförsvar löpande. Men jag hade personligen helst en läkarkontroll och ordentlig odling för att säkerställa att det inte är behandlingsbart med tanke på hur länge hon varit hängig o på din oro för utvecklingen !

  • jmc0104

    Min yngsta satte extremt lätt i halsen som liten. När hon började på förskolan vid 16 månader hade vi precis börjat med små bitar. Idag är hon 2,5 och äter som alla andra barn i samma ålder:) Så ta det lugnt, det kommer ge sig!

  • Meriall
    milli79 skrev 2017-11-16 13:37:26 följande:

    Har ni kollat huset där ni bor så det inte finns mögel.


    Vi har flyttat till ny lägenhet ca en månad efter att hon blev sjuk och den är nybyggd så det känns inte så troligt. Hon blev sjuk efter ett bvc-besök så känns som någon slags smitta. Resten av familjen har också varit förkylda men blivit friska.
    milli79 skrev 2017-11-16 13:39:52 följande:

    Bättre att ta det lugnt med maten tills hon mår bättre. Se till att hon får nyttiga smoothies på tex kokosmjölk med massa antioxidanter för att bli frisk fortare


    Har du tips på någon sådan? Det lät gott. Tror du det är okej att avvakta en månad till om det skulle vara så med bitmaten?
    Snuttis2 skrev 2017-11-16 13:50:26 följande:

    Har det gjorts en ordentlig bakterie odling på henne? Med tanke på att snoret är färgat menar jag.

    Barn reagerar ju visserligen annorlunda från vuxna på sjukdom, bakterier o virus eftersom de bygger sitt immunförsvar löpande. Men jag hade personligen helst en läkarkontroll och ordentlig odling för att säkerställa att det inte är behandlingsbart med tanke på hur länge hon varit hängig o på din oro för utvecklingen !


    Nej inget sånt. Läkare har lyssnat på lungorna och känt på lymfkörtlarna och sade att hennes immunförsvar är igång men lungorna är inte påverkade så de tror på virus. Jag hade hellre sett fler undersökningar också. Minns att äldsta var sjuk mycket i den här åldern men då var det mer "varannan vecka-sjuk" och inte så ihållande. Hon har utvecklats fysiskt och bla lärt sig gå under den här perioden så det är mest matutvecklingen jag är orolig för, att hon får svårt att lära sig tycka om bitar eller blir jättepetig eller får svårt att äta på förskolan sedan.
    jmc0104 skrev 2017-11-16 13:53:37 följande:

    Min yngsta satte extremt lätt i halsen som liten. När hon började på förskolan vid 16 månader hade vi precis börjat med små bitar. Idag är hon 2,5 och äter som alla andra barn i samma ålder:) Så ta det lugnt, det kommer ge sig!


    Skönt att höra att det går bra att lära sig senare även om det förstås måste varit jobbigt för er lilla. Hur gjorde ni för att introducera bitar när hon var lite äldre? Vad började ni med, nästa steg och så vidare? Hur funkade det med maten på förskolan?
  • jmc0104

    Vi började med väldigt små bitar, tyckte barnmat på burk var jättebra!
    Jag var ganska nojig när hon skulle börja på förskolan och förberedde personalen på att hon hade problem. De skar också små bitar i början, tror dock att de var lite mindre nervösa än vad jag var:) 
    Jag var egentligen inte så stressad över att hon var lite senare än andra på att äta bitar. Så länge hon åt ordentligt så var det bra!

  • klopp

    Det låter jättejobbigt att ha en bebis som är sjuk så länge och aldrig blir riktigt frisk! Tyvärr är det ibland så utan att det behöver vara något allvarligare än infektioner som avlöser varandra.

    Troligen kommer hennes ätande att ta ordentlig fart så fort hon är frisk igen. Och att hon inte klarar bitar just nu betyder inte att hon aldrig kommer att klara bitar, eller att det är försent att lära sig äta bitar om några månader.

    Under tiden hon är sjuk kan du ge henne den mat som fungerar och se till att hon får bra näring i sig. Gärna ersättning eller välling om hon tar det.Och om hon äter vanlig mat så fortsätt att mosa/mixa den ett tag till så det blir lättare för henne att äta.

  • Meriall
    jmc0104 skrev 2017-11-16 14:47:12 följande:

    Vi började med väldigt små bitar, tyckte barnmat på burk var jättebra!
    Jag var ganska nojig när hon skulle börja på förskolan och förberedde personalen på att hon hade problem. De skar också små bitar i början, tror dock att de var lite mindre nervösa än vad jag var:) 
    Jag var egentligen inte så stressad över att hon var lite senare än andra på att äta bitar. Så länge hon åt ordentligt så var det bra!


    Det låter bra, jag ska försöka vara mindre stressad över det. Är nog det för att hon åt så bra innan och då är det synd, men det kommer kanske tillbaka :) Det jag är rädd för är väl att hon inte ska vilja äta på förskolan alls men får hoppas att det inte blir så. 


    klopp skrev 2017-11-16 14:55:52 följande:

    Det låter jättejobbigt att ha en bebis som är sjuk så länge och aldrig blir riktigt frisk! Tyvärr är det ibland så utan att det behöver vara något allvarligare än infektioner som avlöser varandra.

    Troligen kommer hennes ätande att ta ordentlig fart så fort hon är frisk igen. Och att hon inte klarar bitar just nu betyder inte att hon aldrig kommer att klara bitar, eller att det är försent att lära sig äta bitar om några månader.

    Under tiden hon är sjuk kan du ge henne den mat som fungerar och se till att hon får bra näring i sig. Gärna ersättning eller välling om hon tar det.Och om hon äter vanlig mat så fortsätt att mosa/mixa den ett tag till så det blir lättare för henne att äta.


    Jo det är ganska jobbigt. Hon känns ju inte allvarligt sjuk och orkar leka och sådär, så det är ju positivt iaf men samtidigt måste det vara jättejobbigt för henne att vara så snorig hela tiden. Jag ska försöka tänka mer positivt. Bra att du tycker att jag kan ge den lättare maten tills hon är frisk. Hon äter ersättning också så får nog i sig den näring hon behöver (hon är inte så liten heller utan mer rund), så det var mer bitarna/den vanliga maten jag tänker på. 

  • milli79

    Som svar på din fråga om smoothie. Några förslag

    Frysta (tinade) bär tex blåbär 1-2 dl ca

    1 banan

    1 dl kokosmjölk

    Nyponpulver, acaipulver, lingonpulver el något annat näringsrikt pulver

    Eller

    Mango el ananas 1-2 dl

    1 banan (eller skippa bananen)

    1 dl kokosmjölk

    Plus något pulver

    Går att variera hur mycket som helst med olika frukter. Pulver som tex acai köper jag på bodystore.se

    Supergott mellanmål är också

    1/2 avocado mixat med 1 päron (ge istället för tex yoghurt)

  • Meriall
    Miriami skrev 2017-11-16 19:52:27 följande:

    Verkar ändå vara någon bihåleinflammation. Har ni bytt läkare?


    Vi har gått till två olika. Är hon sjuk på måndag (förmodligen) tänkte jag prova en nätläkare för att få läkarintyg för vabb. Då kanske han/hon vill att hon ska få ta några prover eller så. Hur kan man se om det är bihåleinflammation?
  • Miriami

    Gul grön snor brukar vara bihåleinflammation. Behövs antibiotika behandling. Åk till akuten.

    Info om bihåleinflammation på nätet;

    En långdragen förkylning kan leda till bihåleinflammation vilket känns i form av värk i pannan, kinderna, runt ögonen eller i överkäken beroende på vilka bihålor som har drabbats. Det kan också ge svullnad vid sidan av näsan och gulgrönt snor. Ofta drabbas bara ena sidan av ansiktet. Infektionen kan göra att personen känner sig hängig och ibland får feber. Ofta gör det ondare att luta sig framåt eller böja sig ner.

  • Esmert
    "Nyponpulver, acaipulver, lingonpulver el något annat näringsrikt pulver"

    Såna pulver innehåller ju i bästa fall lite C-vitamin och det blir försumbart i de mängder som man har i en smoothie.

    Det som bidrar med näringen i dina smoothies är ju kokosmjölken och frukten/bären. Och den ger mest kolhydrater och fett och lite fibrer, C-vitamin och några B-vitaminer. Ingen större skillnad mot tex naturell yoghurt med frukt eller bär.
  • milli79
    Esmert skrev 2017-11-17 09:42:22 följande:

    "Nyponpulver, acaipulver, lingonpulver el något annat näringsrikt pulver"

    Såna pulver innehåller ju i bästa fall lite C-vitamin och det blir försumbart i de mängder som man har i en smoothie.

    Det som bidrar med näringen i dina smoothies är ju kokosmjölken och frukten/bären. Och den ger mest kolhydrater och fett och lite fibrer, C-vitamin och några B-vitaminer. Ingen större skillnad mot tex naturell yoghurt med frukt eller bär.


    Det tycker jag inte. Man väljer ju själv hur mycket man har i och frukt i pulver är koncentrerat och det blir en hel del antioxidanter
  • Eelise

    [quote=78197442][quote-nick]Miriami skrev 2017-11-16 20:29:43 följande:[/quote-nick]Gul grön snor brukar vara bihåleinflammation. Behövs antibiotika behandling. Åk till akuten.

    Hej.

    Vad tråkigt att din 1-åring inte mår bra. Jag tycker liksom andra att det inte är konstigt med en ny läkarbedömning när man varit sjuk så länge och får problem med maten och då i förlängningen även vikten. Men för att man ska kunna undersöka barnet ordentligt (titta i öron/svalg mm) och titta på dens tillbäxtkurvor mm bör ni gå till den vc som ert bvc är kopplat till.

    Det är inte bihåleinflammation men kan ändå vara något man behöver kolla upp, dock inte akut.

    Bihålorna utvecklas gradvis under barndomen. De vanligaste bihålorna att få inflammation i är käkbenets och de brukar man tidigast då inflammation i vid 8-9 års ålder. Bihålorna i pannan utvecklas under tonåren.

    Ät drick och sov under helgen och ring er vc eller en barnmottagning efter helgen.

  • Vye

    Jag förstår din oro över hennes långvariga snuva. Dem borde inte vifta bort det så lätt! Måste vara så jobbigt med en täppt näsa konstant.????

    Men vad är du orolig över med maten? Min äldsta tyckte om och åt hel pureat mat tills han var en bra bit över året. Förutom det var det bara rån och majskrokar som gällde av fastare mat.

    Sen var det välling också för natten, men gröt gillade han inte.

    Jag kan säga att så länge han åt denna burkmat så åt han riktigt bra och regelbundet. När han sen gick över till "vanlig" mat så började han äta riktigt dåligt...

    3 år nu och äter fortfarande dåligt, men är fysiskt kapabel att äta allting. Alltså utan kräkningar osv.

Svar på tråden Sjuk ettåring matutvecklas inte, vad göra?