• Skärgårdssmurf

    Jysk kontinentalsäng (dyr), är den bra?

    Står i begrepp att köpa ny säng och inser att jag lagt ned alldeles för mycket tid på detta utan att komma någon vart. Vänder mig därför till er som kan bättre Glad

    Jag vill ha en "premiumsäng" till ett rimligt pris och antingen landar jag i att köpa en bättre begagnad dyrare säng, dvs nypris ca 30000 kr (jag vet att det av många inte ses som en premiumsäng under 50 000 kr) som man kan för för 10-15000 kr på blocket eller så tänkte jag köpa denna:

    jysk.se/sovrum/kontinentalsangar/gold/madrass-160x200-hoie-200-kontinental

    Frågeställning:

    Är det någon som har erfarenhet av Jysks bättre sängar och vad tycker ni om dem? Många omdömen jag hittar handlar om deras budgetmodeller och denna borde ju skilja sig.

    Är detta en bättre eller sämre säng än t ex en Carpe Diem i samma prisklass (dvs ca 30000 kr som ju är ordinarie pris)?

    Min tes är att köper man Carpe Diem eller liknande betalar man  mer för varumärket än vad man betalar för en Jysksäng. Lite som att en fulsmetad premium-Skoda är roligare än en nedstrippad Audi. Tänker jag rätt?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Jysk kontinentalsäng (dyr), är den bra?
  • Anonym (,lökmj)

    Min erfarenhet är att generellt sett får du en bättre säng på Ikea om du lägger samma summa.
    Samma med Mio-grejer, samma summa på Ikea ger dig bättre kvalité.

    Har inte använt just den du frågar om, men har haft andra från Jysk och de var bättre i kvalitén förr. Nu har de något konstigt material i sina bäddmadrasser tex som känns megaskumt om man tar i dem, de prasslar liksom.

  • Anonym (Bab)

    Håller med föregående. Haft Jysk säng som nu står i gästrummet, köpte en likvärdig från Ikea som är så mkt bättre kvalitet och känns riktigt lyxig att sova i jämfört med Jysk sängen

  • Anonym (Vet)

    Det är en oerhörd skillnad på sängarna, men just Höies sängar är av väldigt hög kvalitet. Höie är ju inte en tillverkare åt Jysk, utan Jysk är en återförsäljare av Höie. Så man ska absolut inte lyssna på andra människors erfarenheter av Jysks sängar, för det beror helt och hållet på vilken prisklass man valt att lägga sig i.

    Nu är jag partiskt, men har ingen anledning att ljuga för dig. En Höiesäng är en god investering, men välj Höie Box ist för kontinental. Skiljer i princip ingenting, men du slipper lösa delar som tex mellanmadrassen då den är inbyggd i Box varianten.

    Det absolut bästa med den sängen är uppbyggnaden av fjädrar. Båda lagrena är av pocket/multipocket och arbetar individuellt och ger därmed väldigt bra stöd för kroppen. Du hittar ingen Ikeasäng med samma uppbyggnad. Lycka till!

  • Anonym (Vet)

    Dessutom är Höiesängarna inga "Jysksängar." Det är Höiesängar. Dessa sängar spelar i en helt annan liga än de övriga sängarna som Jysk säljer.

    Så har man köpt en annan säng hos Jysk så bör man i detta fallet inte uttala sig. Det är som att jämföra Peugot mot BMW bara för att de eventuellt skulle säljas av samma bilhandlare.

  • Anonym (Plissken)

    Har en Jysk resårbotten Plus B10, sen 10 år tillbaks. Sover som en prinsessa (?) i den. Så deras dyrare serie, Gold, borde ju vara ännu bättre.

Svar på tråden Jysk kontinentalsäng (dyr), är den bra?