• Anonym (Gravid)

    Gravid och har varit på arbetsintervju?

    I måndags var jag på arbetsintervju. Det tog ett tag efter att ansökningstiden hade gått ut innan jag kallades och jag trodde därför först att det inte skulle bli något. Precis innan jag fick besked om intervjun testade jag positivt och är alltså gravid, tidigt tidigt, just nu i v. 6. Det gick bra på intervjun, men jag vet ju förstås ännu inte om jag kommer att erbjudas tjänsten eller inte. Nu har jag lite ångest för att jag inte vet hur jag ska göra. Det känns jättekonstigt att kanske tacka ja till en tjänst när jag vet att jag kanske bara kommer att arbeta i fem månader innan jag ska på föräldraledighet. Samtidigt vet jag ju inte ens om graviditeten kommer att gå hela vägen, jag har fått MF förr. Det hade varit hemskt tråkigt att tacka nej till en tjänst för att jag är gravid och sedan händer ett MF och jag sitter kvar på samma jobb istället. Jag tänker också att jag är så tidigt gravid att det skulle ha kunnat vara så att jag inte ens visste om det.


     


    Hur skulle ni tänka kring detta? Hjälp mig att bolla tankarna lite.

  • Svar på tråden Gravid och har varit på arbetsintervju?
  • Anonym (123)

    Berätta i vilket fall. 

    Dom kan ju ändå kicka dig om du har 6 mån provanställning.

  • Anonym (Gravid)

    Det förekommer inte provanställningar i min bransch och detta är för en tillsvidaretjänst. Självklart ska jag berätta, det går ju liksom inte att hålla en graviditet och ett barn hemligt. Frågan är väl mer isf när man ska berätta, ska man berätta nu med en gång med risk för att de väljer någon annan, ska man vänta tills man erbjuds tjänsten eller ska man vänta lite till och meddela innan man börjar på tjänsten?

  • Anonym (?)

    Självklart ska du väl vänta med att berätta tills efter du fått tjänsten? Säg att det dröjer 2-3 veckor innan de hör av sig.. Då är du fortfarande bara i vecka 9. De flesta brukar ju vänta med att berätta för sina närmaste tills åtminstone vecka 12. Din (blivande) chef har ingen "rätt" att få veta innan du känner dig redo att berätta. Och som du säger, du är så tidigt gravid att det lika gärna hade kunnat vara så att du inte visste om graviditeten vid intervjun. Dessutom känns det ju väldigt ruttet om chefen skulle neka dig jobbet pga. tidig graviditet.

    Vad har du för sysselsättning just nu? Tänker om du är arbetslös eller timanställd så är det väl bara bra för dig om du får en tillsvidaretjänst nu när du är gravid? Tänk så skönt att slippa oroa sig för a-kassa, föräldrapenning och att börja söka jobb igen när barnet ska börja på förskola. Tänk på dig själv i första hand. :) 

  • Johannana

    Håller absolut med föregående. Vänta med att berätta tills du vet att allt ser ut att gå bra, alltså efter vecka 12. Det hade jag gjort!

    Lycka till med bebis och förhoppningsvis nytt jobb :)

  • Anonym (Gravid)

    Nu verkar det inte bli något problem ändå för det verkar ha blivit ett tidigt missfall. Så nu har jag ingen ågren angående hur jag ska göra med tjänsten om jag erbjuds den.

    Har en tillsvidareanställning nu på ett annat ställe som jag kan tänka mig att stanna kvar på tills jag hittar rätt nästa-jobb. Men klart det hade varit kul att få upp lönen lite och på köpet även föräldrapenningen då. Det är ett akademikeryrke, jag vet inte om det är därför det inte är provanställningar i min bransch? Jag har inte hört talas om provanställningar inom andra akademikeryrken heller, men för min man däremot som är arbetare är det högst vanlig med provanställningar.

  • Anonym (Lena)
    Anonym (Gravid) skrev 2017-11-18 17:04:11 följande:

    Nu verkar det inte bli något problem ändå för det verkar ha blivit ett tidigt missfall. Så nu har jag ingen ågren angående hur jag ska göra med tjänsten om jag erbjuds den.

    Har en tillsvidareanställning nu på ett annat ställe som jag kan tänka mig att stanna kvar på tills jag hittar rätt nästa-jobb. Men klart det hade varit kul att få upp lönen lite och på köpet även föräldrapenningen då. Det är ett akademikeryrke, jag vet inte om det är därför det inte är provanställningar i min bransch? Jag har inte hört talas om provanställningar inom andra akademikeryrken heller, men för min man däremot som är arbetare är det högst vanlig med provanställningar.


    Vilket yrke har du?
  • Anonym (Gravid)

    Jag är ingenjör, men vill helst inte säga inom vilket område eftersom det inte kryllar av kvinnor överallt.

Svar på tråden Gravid och har varit på arbetsintervju?