• Anonym (Tessa­n)
    Äldre 16 Nov 17:17
    35639 visningar
    162 svar
    162
    35639

    De ber om min köplats - AKUT

    Behöver era råd akut!

    Bor i sthlm och som ni vet är det hysteriska köer för att få lägenhet. Min bästa vän med familj kickas ut ur sin lägenhet i början av december och de lyckas inte få någon annan. De har ringt runt alla privata de känner till och inget napp.

    Jag har stått i kön 15 år och nu är hon på mig om att få använda platsen.

    Vi bor i villa och kommer troligtvis aldrig behöva köplatsen, men jag känner ändå inte att jag vill att de ska ta över den.. Känns ändå bra att ha en backup liksom..

    Är jag jättehemsk om jag säger nej?

  • Svar på tråden De ber om min köplats - AKUT
  • Anonym (Värmd­ö)
    Äldre 17 Nov 08:30
    #71
    halfbaked skrev 2017-11-17 06:46:00 följande:

    Om de bor i en av Stockholms billigaste förorter och är två vuxna med inkomster, kan de ej köpa en tvåa då? Barnen kan bo i sovrummet och de vuxna i vardagsrummet. Visst det är trångt men det är Stockholm...

    Ser nu att det finns ute fler än en trea i Tensta under två miljoner men det beror ju lite på i vilken billig förort de bor i...


    Håller helt med här!
  • senale­na
    Äldre 17 Nov 08:48
    #72
    Anonym (Tessan) skrev 2017-11-16 19:52:19 följande:
    Hela huset ska renoveras och göras om till bostadsrätter.
    Ok så de bor i typ hagsätra eller dylikt. Om huset ska göras om till bostadsrätter så är det 
    något man vet i god tid innan eventuell förändring
    inget som omedelbart resulterar i avhysning , om det bildats en brf så har  de fått erbjudande att köpa bostaden, kan man inte det får man bo kvar som hyresgäst
    förutsatt att du haft ett 1a handskontrakt och bott i lägenheten mer än 2år för då har du besittningsrätt
    om du bott i mindre än 2 år men har 1ahands så kan hyrevärden flytta dig  till en annan lägenhet inom de byggnader värden äger, alternativt en annan likvärdig lägenhet.
    enda undantaget är vid rivningskontrakt, då saknas besittningsrätt och man vet att kontraktet kommer att sägas upp. Man har då personligt ansvar att stå i en kö och leta boende under tiden. Hyresvärden kan säga upp kontraktet med två månaders förvarning.

    Hela tråden känns lite som gnäll för att det är krångligt för bästa vännen, men denna har 3 barn och ett personligt ansvar att hålla koll på saker, det är inte ts ansvar att ordna boende.
  • senale­na
    Äldre 17 Nov 09:03
    #73
    Anonym (Tessan) skrev 2017-11-17 05:45:38 följande:

    Nej det är förstahandskontrakt och de har bott där i sju år.

    Från början skulle de ha fått bo kvar under tiden, men det har upptäckts problem med lägenheten som gör att de kommer riva upp golvet så snart som möjligt.

    Sluta att utmåla dem som ansvarslösa, det är det sista de är.

    Min plats räcker absolut i deras område, jag har testat för att se, men det känns ändå som jag vill ha kvar min backup.

    De vill inte ha en trea, men det är det minsta de känner är hållbart.


    Vad menas med "Från början skulle de ha fått bo kvar under tiden, men det har upptäckts problem med lägenheten som gör att de kommer riva upp golvet så snart som möjligt."
    Under tiden av diverse renoveringar? Det innebär ju inte att de blir av med lägenheten, de ska ju tillbaka dit. Varför skulle du då bes om att använda dina köpoäng till YTTERLIGARE EN LÄGENHET? Något stämmer inte riktigt.
    Hyresvärden har bara ansvar att ordna ett boende under tiden, vilket denna har gjort. Men din vän vill inte ta det. Det är på henne.
    Ponera om du nu skulle använda dina dagar till ett nytt boende, ska hon då säga upp den gamla lägenheten? Varför gör de inte bara detta och tar ett lån och köper en lägenhet i den kommun de har jobb/skola/dagis i?
  • Äldre 17 Nov 09:12
    #74
    Anonym (Tessan) skrev 2017-11-17 06:58:01 följande:
    De står inte i vanliga kön och har aldrig gjort, så de vet nog inte deras regler. Men det är säkert inte omöjligt att få hyra ut så om man pratar med värden om läget innan.

    De kan inte bo kvar för golvet ska rivas upp.
    Men de kan INTE BLI VRÄKTA.

    Osmart att inte stå i kön...
  • Äldre 17 Nov 09:22
    #75
    Anonym (X) skrev 2017-11-17 01:35:52 följande:
    Menade du att svara mig där?
    Ja, jag läste fel och trodde du undrade vad ett rivnignskontrakt var.
  • Äldre 17 Nov 09:37
    #76
    +1
    Anonym (Tessan) skrev 2017-11-17 06:58:01 följande:
    De står inte i vanliga kön och har aldrig gjort, så de vet nog inte deras regler. Men det är säkert inte omöjligt att få hyra ut så om man pratar med värden om läget innan.

    De kan inte bo kvar för golvet ska rivas upp.
    Har värden fått rätt till uppsägningen i Hyresnämnden?
    https://www.hemhyra.se/nyheter/renovering-kan-tvinga-kalle-att-flytta/

    Är familjen medlemmar i Hyresgästföreningen så att de kan få juridisk hjälp där? Jag gissar att de inte är det. Får lite intrycket på vad du skriver här att familjen varken har koll på vad som gäller eller vilja/kapacitet att ta reda på det själva.
  • Anonym (X)
    Äldre 17 Nov 09:42
    #77
    Åsa skrev 2017-11-17 09:22:17 följande:
    Ja, jag läste fel och trodde du undrade vad ett rivnignskontrakt var.
    Jag trodde nästan det.
    Bra att du skrev vad det var, tror det är bra för TS att läsa.
  • Anonym (säg ifrån!­!)
    Äldre 17 Nov 09:44
    #78
    Anonym (Tessan) skrev 2017-11-17 06:58:01 följande:
    De står inte i vanliga kön och har aldrig gjort, så de vet nog inte deras regler. Men det är säkert inte omöjligt att få hyra ut så om man pratar med värden om läget innan.

    De kan inte bo kvar för golvet ska rivas upp.
    Jag förstår mig inte på bostadskön i Stockholm, men jag tycker att det är absurt att de ber dig om din köplats. Självklart ska du inte ge upp den för dem. Det betyder att du måste hyra en lägenhet och sedan hyra ut till dem i andrahand alltså? Säg nej, både för att det inte är tillåtet, och för att det kan sabotera er vänskap. Om den dagen skulle komma då du faktiskt VILL eller t o m behöver utnyttja din köplats, och så bor de i din lägenhet, då måste ju du vräka dina vänner, eller stå inför samma problem som de gör nu? Och då har de plötsligt rättigheter som hyresgäster som kanske innebär att du inte ens KAN tvinga dem att flytta.

    Jag tycker att det är ett grovt övertramp av dem att fråga dig om din köplats, man försätter inte en vän i den situationen som du har hamnat i nu. Man kan be om hjälp på andra sätt, men inte detta.
  • Anonym (...)
    Äldre 17 Nov 10:24
    #79

    Något har ju gått ordentligt fel här, de kan inte vräkas för att lägenheten ska renoveras, om det inte handlar om ett rivningskontrakt. Så länge får de ta in på hotel eller liknande och lämna djuren på pensionat. Den som inte kan/vill köpa vid en ombildning har rätt att bo kval som hyresgäst.

    De behöver ta kontakt med hyresnämnden och möjligen hitta ett tillfälligt boende, men troligen är det så att hyresvärden/nybildade brf är skyldiga att hitta ersättningsboende.

  • Äldre 17 Nov 10:29
    #80
    Anonym (...) skrev 2017-11-17 10:24:45 följande:

    Något har ju gått ordentligt fel här, de kan inte vräkas för att lägenheten ska renoveras, om det inte handlar om ett rivningskontrakt. ...


    Jo, det kan faktiskt hända vid omfattande renovering. Men om hyresgästen inte accepterar uppsägningen måste värden gå via Hyresnämnden för att den ska bli giltig, och lämna vägande skäl. Det framgår inte här om detta skett men det är en längre process och i så fall borde ju hyresgästerna ha känt till detta länge.
Svar på tråden De ber om min köplats - AKUT