• Anonym (Mamma till en dotter­)
    Äldre 16 Nov 18:10
    2890 visningar
    11 svar
    11
    2890

    Nu har svärmor gått för långt...!

    Svärmor är verkligen överdriven när det gäller precis allt och hon inbillar sig att det mesta är farligt. Sedan vi fick vår dotter verkar hon tro att hon har rätt att göra vad hon vill dessutom i vårt hem.

    Gosedjuren jag har köpt i en barnbutik diger tydligen inte utan är enligt henne farliga pga att dottern kan svälja ögonen (barnsäkra ögon såklart). Hon anser att man bara ska köpa såna med broderade ögon och blev sur på mig för att jag inte "visste bättre". Hon sorterade bort såna leksaker som enligt henne var farliga och la dem i en plastpåse som hon sa till mannen att ställa i förrådet!

    En annan sak är att hon tjuter rätt ut om jag ger plockmat och inte puré och sen sliter hon det ur handen på barnet. Hon är 13 månader.

    Jag orkar inte med den här kvinnan längre... Tyvärr fattar inte min man hur överdriven hon är och släpper in henne hos oss ändå.

  • Svar på tråden Nu har svärmor gått för långt...!
  • Anonym (Jösse­s!)
    Äldre 16 Nov 18:20
    #1

    Men fräs ifrån för gudarna! Jag hade ALDRIG tillåtit nån att vara så respektlös i mitt hem! Långt, långt över gränsen. Ge ungen vilken mat du vill, ta fram leksakerna, ta ett allvarligt snack med gubben ang. hans mamma och ge ultimatum- ska hon in i ert hem beter hon sig som folk!

  • Äldre 16 Nov 18:20
    #2

    Det är din man du måste tackla först, sen får han deala med henne. Det är hans morsa.

  • Anonym (vv)
    Äldre 16 Nov 18:21
    #3
    Anonym (Mamma till en dotter) skrev 2017-11-16 18:10:52 följande:

    Svärmor är verkligen överdriven när det gäller precis allt och hon inbillar sig att det mesta är farligt. Sedan vi fick vår dotter verkar hon tro att hon har rätt att göra vad hon vill dessutom i vårt hem.

    Gosedjuren jag har köpt i en barnbutik diger tydligen inte utan är enligt henne farliga pga att dottern kan svälja ögonen (barnsäkra ögon såklart). Hon anser att man bara ska köpa såna med broderade ögon och blev sur på mig för att jag inte "visste bättre". Hon sorterade bort såna leksaker som enligt henne var farliga och la dem i en plastpåse som hon sa till mannen att ställa i förrådet!

    En annan sak är att hon tjuter rätt ut om jag ger plockmat och inte puré och sen sliter hon det ur handen på barnet. Hon är 13 månader.

    Jag orkar inte med den här kvinnan längre... Tyvärr fattar inte min man hur överdriven hon är och släpper in henne hos oss ändå.


    Jag säger bara, jaha? Du behöver inte bry dig ett dugg om vad hon säger. Din man kan hämta tillbaka påsen från förrådet och så står ni upp för er egen familj! 

    Hur är det ens möjligt att hon sitter så till att hon kan SLITA mat ur händerna på DITT barn (överdriver du?)? Om ni nu måste äta tillsammans med henne så sitt strategiskt så att hon inte sitter precis bredvid barnet. Om hon redan sitter så, flyttar du helt enkelt på barnet innan ni ska äta. Löst! 

    Så flat som du framstår får man inte vara TS. Ta makten i ditt eget hem!
    Sen måste du ta en dust med mannen för som alltid, verkar det handla om en morsgris till son som inte kan stå upp mot sin mamma trots att han är vuxen och har eget barn! 
  • Anonym (nx)
    Äldre 17 Nov 10:59
    #4

    Det är din man som måste ta konflikten.
    Det är självklart inte svärmor som bestämmer hemma hos er.

  • Anonym (Madde­)
    Äldre 17 Nov 11:04
    #5
    nevermind skrev 2017-11-16 18:20:28 följande:

    Det är din man du måste tackla först, sen får han deala med henne. Det är hans morsa.


    Anonym (nx) skrev 2017-11-17 10:59:57 följande:

    Det är din man som måste ta konflikten.
    Det är självklart inte svärmor som bestämmer hemma hos er.


    Varför skulle hon inte ta konflikten själv? Hon har väl en relation med sin svärmor hon med? 
  • Äldre 17 Nov 11:07
    #6

    Vad säger din man? Att han "släpper in henne" är ju en sak, att han tillåter henne att gå emot er (?) uppfostran/skötsel av barnet en helt annan.

  • Anonym (kräv)
    Äldre 17 Nov 14:29
    #7

    Tala med din man om detta. Om han framhärdar att hon inte är 'så illa' så tala om att jo, du upplever henne så illa att om han inte backar upp dig i detta så får hon inte komma hem till er mer. Jo, du har rätt att förbjuda henne även om hon är en släkting och även om din man vill ha henne där. Om en person som bor i en bostad säger nej så blir det hemfridsbrott om hon ändå är där.

    Men behöver det gå så långt har ni nog större problem din man och du än att svärmor är gränslös.

    Hon har redan gjort sitt ang barnuppfostran. Nu är det er tur. NI bestämmer om ert barn. Inte hon. det kan både du och han säga ifrån om. Därav att jag tycker du ska tala med din man och kräva att han backar upp dig i era åsikter. Åsikterna får ni så klart diskutera dem med.

    Ett alternativ kan ju vara att säga; 'på din tid kanske det inte fanns barnsäkra ögon, men det gör det numer så de där leksakerna kan lugnt stå kvar' om hon försöker packa ihop era saker. Bara svara lugnt på det  hon säger med dina egna åsikter och säg lugnt att ni bestämmer om ert barn. Hon fick bestämma om sina barn, nu bestämmer ni om era.
    Vänder hon sig till din man och vill få hans medhåll får han helt enkelt också säga emot sin mamma.

    Förklara gärna för svärmor att hon är älskad och behövd som farmor, men att det är ni som bestämmer hur ni vill uppfostra ert barn och vilka saker ni vill att ert barn ska ha.

    Jag har en vän som är hysterisk kring plastgrejer, jag tycker hon är extremt överdriven, men det är hon som bestämmer om sina barn, alltså ger jag inte hennes barn leksaker av plast osv. Det är ju absurt att vilja bestämma om andras barn på det viset.

  • Anonym (Man)
    Äldre 17 Nov 14:34
    #8
    Anonym (Mamma till en dotter) skrev 2017-11-16 18:10:52 följande:

    Svärmor är verkligen överdriven när det gäller precis allt och hon inbillar sig att det mesta är farligt. Sedan vi fick vår dotter verkar hon tro att hon har rätt att göra vad hon vill dessutom i vårt hem.

    Gosedjuren jag har köpt i en barnbutik diger tydligen inte utan är enligt henne farliga pga att dottern kan svälja ögonen (barnsäkra ögon såklart). Hon anser att man bara ska köpa såna med broderade ögon och blev sur på mig för att jag inte "visste bättre". Hon sorterade bort såna leksaker som enligt henne var farliga och la dem i en plastpåse som hon sa till mannen att ställa i förrådet!

    En annan sak är att hon tjuter rätt ut om jag ger plockmat och inte puré och sen sliter hon det ur handen på barnet. Hon är 13 månader.

    Jag orkar inte med den här kvinnan längre... Tyvärr fattar inte min man hur överdriven hon är och släpper in henne hos oss ändå.


    Din man vet hur kvinnor är och tar det med en klackspark. Antagligen är du likadan.
  • Anonym (vv)
    Äldre 17 Nov 15:12
    #9
    Anonym (Man) skrev 2017-11-17 14:34:09 följande:
    Din man vet hur kvinnor är och tar det med en klackspark. Antagligen är du likadan.
    Vad är ditt syfte med en sådan kommentar? Att TS tjuter och sliter maten ur munnen på sitt barn precis som farmor? 
  • Stårsc­han
    Äldre 17 Nov 15:14
    #10

    Flytta minst 20 mil bort från svärmor, och ge henne ingen nyckel.

  • Äldre 17 Nov 15:53
    #11

    Klart ni ska släppa in svärmor, men lugnt och vänligt men bestämt berätta att nu har ni valt att ge dottern plockmat, punkt. Om hon sliter mat ur händerna på er får ni förklara att så beter man sig helt enkelt inte.

Svar på tråden Nu har svärmor gått för långt...!