• Malva2015

    normalt att börja gå och sen sluta?

    Är det normalt att ett barn som börjar gå vid 10 mån (självständigt ) plötsligt börjar tvivla på sig själv och vägrar gå utan stöd igen?
    Barnet är nu 12 mån och går bara med stöd

  • Svar på tråden normalt att börja gå och sen sluta?
  • milli79

    Det gjorde vår första son. Han gick nästan runt 11 mån men sen tror jag han var lite sjuk och så började han krypa mer igen för att gå vid 12 mån

  • Malva2015
    milli79 skrev 2017-11-16 20:16:03 följande:

    Det gjorde vår första son. Han gick nästan runt 11 mån men sen tror jag han var lite sjuk och så började han krypa mer igen för att gå vid 12 mån


    Okej.. vågade han alltså igen vid 12 mån?
    Tycker att det är konstigt att hon plötsligt beteer sig som att hon aldrig kunnat gå. För två månader sedan gick hon genom hela lägenheten.
  • milli79
    Malva2015 skrev 2017-11-16 20:22:10 följande:

    Okej.. vågade han alltså igen vid 12 mån?

    Tycker att det är konstigt att hon plötsligt beteer sig som att hon aldrig kunnat gå. För två månader sedan gick hon genom hela lägenheten.


    Jo han vågade igen men han var nog så upptagen av att lära sig prata så det blev mer fokus på det ett tag.
  • Miriami

    Nej har aldrig hört att det skulle vara det normala. Barn går ju framåt i utvecklingen. Men om det har hänt något som skrämt barnet att gå så kan det vara så att det tar tid innan barnet går igen. Men i ert fall verkar det som om hon bara slutade att gå utan att något speciellt har hänt.

    Tycker att du ska gå och undersöka ert barn hos barnläkaren.

  • Smka

    Kanske inte riktigt samma sak men min son började ta steg vid 10 månader. Gick absolut inte men tog som mest 10steg typ. Sen la han ner allt vad försöka gå hetta. Gick väl snabbare att krypa antar jag. Det var först vid 12månader han tog upp det igen. Nu är han snart två och springer överallt. Tror det handlar om att dem inte riktigt var redo mentalt att ge sig av än men bara en gissning.

  • Malva2015
    Miriami skrev 2017-11-16 20:38:04 följande:

    Nej har aldrig hört att det skulle vara det normala. Barn går ju framåt i utvecklingen. Men om det har hänt något som skrämt barnet att gå så kan det vara så att det tar tid innan barnet går igen. Men i ert fall verkar det som om hon bara slutade att gå utan att något speciellt har hänt.

    Tycker att du ska gå och undersöka ert barn hos barnläkaren.


    Nu skrämmer du mig lite. Vet inte om hon gått tillbaka i utvecklingen direkt.

    jag kanske överdrev att hon beter sig som att hon aldrig kunnat gå. Hon tar sig fram genom lägenheten, fort och smidigt men vill hålla i en stol, vägg , bord osv. Hon vill absolut hålla handen när vi ska gå någonstans tillsammans och vill inte släppa.

    Annars är hon extremt framåt. Förstår i princip allt man säger och säger en del ord.

    Det KÄNNS som att hon ramlat och slagit sig och att det är därför hon plötsligt tvivlar. Och ja hon har ju såklart ramlat men inget allvarligare än ett skrapsår...
  • Mälaröbo

    Barn utvecklar olika saker i olika ordning. Ibland får nåt stå tillbaka när nåt annat utvecklas mer.
    Tex är det väldigt vanligt att barn som klarat att knyta skor, sitta fint vid matbord mm vid 4-5 års ålder inte kan det längta när se är 6-7 år. Det finmotoriska tar lite paus när det grovmotoriska sätter fart. De välter glas, ålar runt på stolar och vill helst lägga raklånga på golvet. Många får oförtjänt en massa onödiga tillsägelser under de åren.

  • Malva2015
    Mälaröbo skrev 2017-11-16 21:34:30 följande:

    Barn utvecklar olika saker i olika ordning. Ibland får nåt stå tillbaka när nåt annat utvecklas mer.
    Tex är det väldigt vanligt att barn som klarat att knyta skor, sitta fint vid matbord mm vid 4-5 års ålder inte kan det längta när se är 6-7 år. Det finmotoriska tar lite paus när det grovmotoriska sätter fart. De välter glas, ålar runt på stolar och vill helst lägga raklånga på golvet. Många får oförtjänt en massa onödiga tillsägelser under de åren.


    Jo men gäller det även såhär små barn?

    Hon tog sina första steg vid 8 mån, började gå vid 10, helt på egen hand. Kröp aldrig utan gick direkt.
    Vid 11 mån kom hon på hur hon skulle krypa och sedan dess har hon antingen krupit eller så går hon men då måste hon hålla i sig.

    Hon ramlar inte om hon inte håller i sig men det är just att hon inte vågar gå utan att hålla.
Svar på tråden normalt att börja gå och sen sluta?