• themarigolden

    6 månader och VÄGRAR sova...

    Hej, jag och min sambo har ett stort problem med vår 6 månaders gamla son, han vägrar sova.

    Det började för ungefär en månad sedan efter att han tog sin 5-månadersspruta, sedan dess har han näst intill slutat sova. Han sover max 3 timmar om dagen, och då har vi tur om han sover så länge.

    Då kan han kanske somna 2-4 gånger om dagen men han sover aldrig länge, högst en timme men normalast är väl 20-40 min, sedan vaknar han normalt eller så börjar han skrika från ingenstans, han kan aldrig sova själv utan måste vara i någons famn.

    Problemet är att han vägrar somna i någons famn och somnar ibland inte ens av att amma, vilket han har gjort förut.

    Under nätterna ska han inte sova och ibland kan vi sitta uppe till 3 på natten av att han skriker och vägrar sova, sedan när han väl somnar så vaknar han varje halvtimme. Vi får ingen sömn. Han får ingen sömn. Ingen är glad och vi har inga idéer kvar och har ingen aning om vad vi ska göra.

    Vi behöver hjälp, är det någon som har ett bra tips?

  • Svar på tråden 6 månader och VÄGRAR sova...
  • viseversa

    White noise på mobilen?
    Sova i eget rum?
    Sova hos er?

    Låter jättejobbigt. Finns det igen som kan ta honom en natt eller två så ni kan sova?

  • themarigolden
    viseversa skrev 2017-11-16 22:13:51 följande:

    White noise på mobilen?

    Sova i eget rum?

    Sova hos er?

    Låter jättejobbigt. Finns det igen som kan ta honom en natt eller två så ni kan sova?


    Vi har testat white noise.

    Vi har en tvåa så han sover i vårat rum, men vi har testat med att han sover i vårat rum medans vi går in i vardagsrummet till exempel och då vaknar han på direkten nästan, som att hans undermedvetna vet att vi inte är där...

    Vi har haft barnvakt 2-3 gånger och då när vi träffar honom igen gallskriker han och har gjort det sedan vi lämnade så en hel natt skulle nog ingen klara av...

    En sidenote är att han har fått 2 undertänder och börjar få sina 2 övertänder nu men det började han få för någon dag sedan och det här har hållt på i en månad.
  • Snuttis2

    Utvecklingsperiod?

    Tänder?

    Är väl mina förslag , det är ju ett utvecklingssprång vid 6 mån då barnet blir blygare, mer trygghetssökande, kan få svårare att sova o drömmer mardrömmar ! Kan ju vara det han känner av ?

    Tänderna påverkar troligtvis , kan ju ofta bli oroliga o mer otröstliga då förutom feberkönningar,

    Har Ni rådgjort med bvc?

    Ni får börja sova i skift o ha andra strategier för att få en hanterbar situation.

  • Snuttis2

    Verkar han för övrigt smärt påverkad någonstans ?

    Har en son på 4 mån som är lite likadan just nu men han fick en ordentlig förkylning som varade ca 3 veckor( är på bättringsväg ) lätt feber o igentäppt näsa så har fått trösta mer o amma varje timma dygnet runt. Nu är förkylningen bättre men hela dygnsrytmen o nattrytmen är förstörd. Han vaknar typ varje timma generellt och i perioder efter 20 min o stånkar o vrider sig. Upplever att hans mage är bekymret nu. Avvaktar lite för att se om det lugnar sig o han hittar tillbaka till gamla rytmen, annars får jag ta ett prat med bvc o starta om med magdroppar mm.

    Jag har nog inte sovit många timmar dessa veckor men är förvånad över att huvudet verkar funka ändå. Maken jobbar heltid så jag tar nätterna själv.

    Om kvällarna dock är stökiga tar han dem så jag går undan o sover någon timma. Inte mkt socialt liv just nu dock : ) !

    Jag Har slutat sova på dagen men ska nog försöka med det igen om sonen vill acceptera att sova en längre stund då. Vi kör samsovning vanligtvis brevid men nu har hansovit lite längre om han fått sova på bröstet(jag halvsittandes ) så vi varvar...

    Har tyvärr inte så mkt råd hoppas själv det lugnar sig : )

  • GAndrea

    Ammas han helt? Går han upp i vikt som han ska? Kan det vara så att han är hungrig?

    Vet ni något som funkar? Bilen? Vagn? Bärsele?

    Har ni familj eller vänner nära som kan ta han på promenad då och då så ni kan få 1 timmes tupplur? (Jag har en granntjej var unge bara är nöjd i vagn, vi väntar nr 2 och har hittat en billig syskonvagn så jag är ute och går med dottern och hennes "kompis" så mamman kan sova ostörd en timme varje morgon. Sen får jag kaffe när jag kommer tillbaka)

    Hur varmt är rummet? Min plutt sover ca 2-3 timmar längre om det är under 18 grader sovrummet.

    Hur mörkt är rummet?

    Är han gnällig dygnet runt eller är han nöjd någon gång? Testa att natta i samma säng när han är nöjd och inte trött (kanske en timme innan han brukar somna)

    Prata med bvc om tips och råd

    Sista rådet är väl att gör det som funkar. Har ni någon familj nära så sov på deras soffa en natt i veckan utan dåligt samvete. Ni måste ju också överleva.

    Tänk på att snart är han tonåring och d kommer han sova dygnet runt

Svar på tråden 6 månader och VÄGRAR sova...