• Äldre 17 Nov 01:44
    2431 visningar
    12 svar
    12
    2431

    Någon mer som ligger och är sjuk?

    Då va det den tiden på året :( Barnen har dessutom för en tid sedan börjat på förskola och verkar dra med sig hem exakt allt som går att hitta i virus/bakterieväg.

    Någon mer som ligger hemma och är dunder förkyld? Toppade med 39,8 graders feber igår (i rumpan) och är fullständigt igentäppt och ont i varenda liten lem i kroppen. Usch!

  • Svar på tråden Någon mer som ligger och är sjuk?
  • Äldre 17 Nov 02:00
    #1

    Här är det lugnt, ingen av våra 3 barn från förskolan upp till klass 4 har dragit med sig nån smeta hem..
    Har för övrigt haft det bra i alla år, dom flesta är sjuka men barnen drar inte hem nåt och vi får inget, man börjar ju undra om vi är immuna eller om vi inte är så känsliga..

    Lider med dom familjer som får allt sen finns det vi och andra som aldrig får nåt..

    Krya på dig TS


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Äldre 17 Nov 02:12
    #2

    Jodå, dunderförkyld igen. Tösen började nyligen på förskolan och blir smittad och tar hem det mesta. Märkligt nog blir storebror aldrig sjuk.

    Halsont, täppa, feber sen i söndagskväll.

  • Äldre 17 Nov 03:52
    #3

    Ja usch det kan vara så olika det där. Vi har några bekanta som också aldrig blir sjuka trots småbarn på förskola. Sen har vi de som Linnis92 och mig som verkar få allt! Barnen verkar dra med sig hem det mesta men storebror blir bara smått förkyld medans lillebror är precis som mig. Hög feber och sängliggande.

    Nog väldigt individuellt med immunförsvar och infektionskänslighet. Synd att man dragit nitlotten :D

    Linnis92, har du något "husmorstips" att bjuda på? Jag kör lite ingefärste med honung. Har inte kunnat varken äta eller sova ordentligt sen det började i onsdag :(

  • Äldre 17 Nov 03:55
    #4

    P.S tack Frontline!

  • Äldre 17 Nov 06:57
    #5

    Det är när man läser såna här trådar som man undrar varför folk skriver här "skicka ungen till dagis/skolan" när ungarna är hostar och nyser. Kanske de ungarna inte får feber och svårt att äta men de smittar andra. Som blir jättesjuka.

  • Äldre 17 Nov 07:19
    #6

    Ja här är en till. Tror jag haft en någorlunda rejäl förkylning var månad detta året. Var till och med hemma från jobb mitt i sommaren pga förkylning och feber. Fattar inte vad som hänt med mitt immunförsvar... Och då började barnen inte på förskolan förrän i höst, så jag kan inte helt skylla på den heller. Frustrerande. Nu ligger jag här igen, som tur är ledig på fredagar så denna gång slapp jag sjukskriva mig. Mina sjukdagar för i år vill jag inte ens tänka på... Krya på oss!

  • Äldre 17 Nov 07:36
    #7
    mjölkallergiker skrev 2017-11-17 03:52:34 följande:

    Ja usch det kan vara så olika det där. Vi har några bekanta som också aldrig blir sjuka trots småbarn på förskola. Sen har vi de som Linnis92 och mig som verkar få allt! Barnen verkar dra med sig hem det mesta men storebror blir bara smått förkyld medans lillebror är precis som mig. Hög feber och sängliggande.

    Nog väldigt individuellt med immunförsvar och infektionskänslighet. Synd att man dragit nitlotten :D

    Linnis92, har du något "husmorstips" att bjuda på? Jag kör lite ingefärste med honung. Har inte kunnat varken äta eller sova ordentligt sen det började i onsdag :(


    Tyvärr inga husmorsknep. Haft halstabletter i munnen konstant, dag som natt, i 4 dygn när det var som värst.
  • Äldre 17 Nov 11:23
    #8

    Nu har febern gått ner lite hos mig. Skönt att inte ligga runt 40! Ni som är känsliga mot förkylningar hur är det med magsjuka? Är ni lika känsliga för det? Det känns logiskt att det borde vara så eftersom det också handlar om virus. Jag får magsjuka så fort det är utbrott på förskolan.

    Jag fast anställd och har en förstående arbetsgivare där chefen också behöver vabba konstant. Så jag känner mig hyfsat trygg i min anställning, även om man på sätt och vis känner sig lite dum av att sjuka sig/vabba hela tiden men jag kan tänka mig att det måste vara en jäkla press på de föräldrar som inte har fast jobb och/eller har en oförstående arbetsgivare.

    Att tilläggas också, innan barnen gick på förskola hade jag inga "problem" med förkylningar. Kanske va förkyld 1 gång per år. Nu är det en fullkomligt katastrof. Vad ska man inte stå ut med som förälder :D

  • Äldre 17 Nov 13:06
    #9
    mjölkallergiker skrev 2017-11-17 11:23:48 följande:

    Nu har febern gått ner lite hos mig. Skönt att inte ligga runt 40! Ni som är känsliga mot förkylningar hur är det med magsjuka? Är ni lika känsliga för det? Det känns logiskt att det borde vara så eftersom det också handlar om virus. Jag får magsjuka så fort det är utbrott på förskolan.

    Jag fast anställd och har en förstående arbetsgivare där chefen också behöver vabba konstant. Så jag känner mig hyfsat trygg i min anställning, även om man på sätt och vis känner sig lite dum av att sjuka sig/vabba hela tiden men jag kan tänka mig att det måste vara en jäkla press på de föräldrar som inte har fast jobb och/eller har en oförstående arbetsgivare.

    Att tilläggas också, innan barnen gick på förskola hade jag inga "problem" med förkylningar. Kanske va förkyld 1 gång per år. Nu är det en fullkomligt katastrof. Vad ska man inte stå ut med som förälder :D


    Magsjuk minst en gång om året, visst är det fantastiskt :D
  • Äldre 19 Nov 00:11
    #10
    Linnis92 skrev 2017-11-17 13:06:17 följande:

    Magsjuk minst en gång om året, visst är det fantastiskt :D


    Usch vi verkar ha samma immunförsvar. Magsjuka är inte kul!

    Hur går det med din förkylning? Blir det nått bättre? Min feber har gått ner faktiskt men är fortfarande slö i kroppen och ont i halsen.

    Hittade en presentation från en barnläkare som berättar om infektioner hos förskolebarn. Cirka 40% av alla förskolebarn som är 18 månader gamla har förkylningssymptom minst 15 dagar/månad. Ungefär 5% av barnen i samma grupp har inga förkylningar alls.
  • Äldre 19 Nov 07:28
    #11
    mjölkallergiker skrev 2017-11-19 00:11:31 följande:

    Usch vi verkar ha samma immunförsvar. Magsjuka är inte kul!

    Hur går det med din förkylning? Blir det nått bättre? Min feber har gått ner faktiskt men är fortfarande slö i kroppen och ont i halsen.

    Hittade en presentation från en barnläkare som berättar om infektioner hos förskolebarn. Cirka 40% av alla förskolebarn som är 18 månader gamla har förkylningssymptom minst 15 dagar/månad. Ungefär 5% av barnen i samma grupp har inga förkylningar alls.


    Intressant! Min stora som är 3 år blir väldigt sällan sjuk, och så har de varit sen start. Den lilla som är 1 är sjuk jämt. Förkyld 10-14 dagar, sen frisk i 7 dagar, sen förkyld igen i 10-14 dagar.

    Min förkylning går äntligen åt rätt håll. Känner mest av halsen på morgonen nu och lite täppa. Men är pigg igen.

    Dricker du te med honung?
  • Äldre 19 Nov 13:42
    #12
    Linnis92 skrev 2017-11-19 07:28:51 följande:

    Intressant! Min stora som är 3 år blir väldigt sällan sjuk, och så har de varit sen start. Den lilla som är 1 är sjuk jämt. Förkyld 10-14 dagar, sen frisk i 7 dagar, sen förkyld igen i 10-14 dagar.

    Min förkylning går äntligen åt rätt håll. Känner mest av halsen på morgonen nu och lite täppa. Men är pigg igen.

    Dricker du te med honung?


    Vår 3-åring är inte heller så sjuk ofta. Och om han blir sjuk så är det ganska milt. 1,5-åringen är dock som mig. Vi är förkylda hela tiden.

    Ja jag dricker ingefärste med en klick honung. Jag har varit sugen på att testa olika produkter som finns som påstås förhindra förkylningar. Man vet inte om det är hokus pokus eller om det verkligen funkar.
Svar på tråden Någon mer som ligger och är sjuk?