• Anonym (Stads­minist­ern)
    Äldre 17 Nov 09:39
    11202 visningar
    51 svar
    51
    11202

    Har du koll på din partner?

    Hej, efter att ha läst här på forumet så är det uppenbart att folk inte har någon självbevarelsedrift. Man säger sig lita på sin partner i vått och torrt även när det stormar som värst. Deras partner sitter och sms:ar i smyg och träffar nya vänner av motsatt kön till höger och vänster.

    Sen gråter man ut i publika forum om hur bedragna de blivit och fattar inte hur det kunnat gå så långt utan att de märkt något.

    Jag är inte svartsjuk, men jag vill ju inte bli bedragen. Om min partner skulle gå bakom ryggen på mig så skulle jag vilja upptäcka det i god tid så jag kunde avsluta relationen innan jag blev bedragen.

    Jag har alltid en tentakel ute efter faror, så som att ibland om det plingar till i partnerns telefonen för frekvent eller på en konstig tid så kan jag ibland kolla i startskärmen vem det är som skickat.

    Kommer jag hem och hör partnern prata i telefon i ett annat rum så kan jag lyssna lite för att reda ut vem det kan vara på andra änden.

    Om det dyker upp en person av motsatt kön och börjar prata med min partner så brukar jag kort kolla intentioner i kroppsspråk och liknande.

    Det vill säga att jag försöker ha lite koll då och då så jag inte seglar helt i blindo om något skulle uppkomma. Det är inget jag grubblar över eller lägger någon vikt i men jag gör det då och då när jag märker att något inte följer det dagliga mönstret.

    Jag litar på min partner till 99%, men det finns alltid den lilla procenten där jag vet att vi alla är människor och jag vet med all säkerhet att att min partner inte känner mig till 100% då jag har ett "jag" i mig som aldrig visas utan ett filter. Så fungerar ju alla om man inte har någon psykisk sjukdom som gör att man bara handlar efter impulser och utan eftertanke.

    Är det verkligen så att många av er andra följer någon egen högt uppsatt princip att aldrig snoka? Litar ni verkligen blint på er partner?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du koll på din partner?
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 17 Nov 10:25
    #1

    Jag var nog lite som du när jag var yngre men nu när jag är 30 har det faktiskt gått över. Det har inget med att lita blint att göra, utan det handlar mer om att acceptera att det ligger utom min kontroll.

    Jämför med döden. Vi vet alla att den kan inträffa när som helst, men att försöka ta kontroll över situationen genom att t.ex. springa till läkaren en gång i månaden eller att sitta och googla symptom på cancer regelbundet leder inte till något gott. Att man inte har det kontrollbehovet som hypokondriker har innebär ju inte att man förnekar att man kan dö utan snarare att man accepterat det. 

  • Äldre 17 Nov 10:32
    #2

    Jo, det kan vara mer så när man är yngre. Det blir mer förändringar då också. Men redan.... låt oss säga över 25-års-åldern skulle jag inte ha tänkt så. Nu är jag betydligt äldre och jag har inställningen att om min partner skulle se sig runt efter andra, då är han ju ingen lämplig partner för mig. Så det löser sig självt. Jag skulle inte vilja ha en partner som inte satsar på mig endast. 

    Att man vill veta det i tid, inte bli bedragen över längre tid - det låter visserligen vettigt. Men jag kan inte tänka mig att man inte skulle märka det då. Om man ser tecken på något  - tja, jag tror att jag skulle ta upp det direkt då och fråga vad som händer. Och jag tror inte att min partner skulle kunna ljuga för mig så där. 

  • Pretor­ian IV
    Äldre 17 Nov 11:19
    #3

    Helt sjukt beteende, hur orkar du TS?

    Både jag och min fru är på olika orter ibland, finns inte en chans att kolla upp vad den andre sysslar med där. Och jag oroar mig inte heller, ska man gå och grubbla på sånt bör man vara singel istället.

  • Stårsc­han
    Äldre 17 Nov 11:27
    #4

    När jag var ung och vårt förhållande var nytt och jag kände mig mer osäker så är det klart att jag var mer ängslig. Inte misstänksam, men orolig. Jag visste ju vilket kap jag hade gjort, och var i början rädd att han som var så bra skulle hitta någon annan som var smartare och snyggare än jag. Men på den tiden hade man tack och lov inte så många sätt att spionera. Mobiltelefoner fanns till exempel inte.

    Idag tänker jag inte ens tanken. Bästa sättet att skydda sig mot att bli bedragen är väl att se till att man fortsätter att trivas ihop och ha det bra. Får han för sig att vara otrogen så finns det ju inte så mycket jag kan göra för att hindra det, annat än att försöka se till att han inte har lust till det.

    Men TS - du låter stalkande och paranoid. Du tänker mer i termer av 'ägande' och 'faror' än kärlek, samhörighet och tillit. Jobba på din syn på förhållanden så ska du se att det blir bättre.

  • Anonym (Magkä­nsla)
    Äldre 17 Nov 12:35
    #5
    "Att man vill veta det i tid, inte bli bedragen över längre tid - det låter visserligen vettigt. Men jag kan inte tänka mig att man inte skulle märka det då. Om man ser tecken på något  - tja, jag tror att jag skulle ta upp det direkt då och fråga vad som händer. Och jag tror inte att min partner skulle kunna ljuga för mig så där. "


    Oj vad jag tänkte så innan jag blev bedragen. Och oj så fel jag hade. Även då jag kände att något var fel, samt att min partner aldrig skulle kunna ljuga vid konfrontation, så pågick otroheten under flera år
  • Äldre 17 Nov 12:43
    #6

    Jag litar helt på min man. Men jag har blivit bedragen av tidigare ex. Därav har jag stenkoll! jag kollar i hans mobil han kollar i min. jag har koll på vem han talar o smsar med. Inte så att jag sitter som en hök men jag har koll. 

  • Anonym (Ding)
    Äldre 17 Nov 12:49
    #7
    Mascaraklumpar skrev 2017-11-17 10:25:19 följande:

    Jag var nog lite som du när jag var yngre men nu när jag är 30 har det faktiskt gått över. Det har inget med att lita blint att göra, utan det handlar mer om att acceptera att det ligger utom min kontroll.

    Jämför med döden. Vi vet alla att den kan inträffa när som helst, men att försöka ta kontroll över situationen genom att t.ex. springa till läkaren en gång i månaden eller att sitta och googla symptom på cancer regelbundet leder inte till något gott. Att man inte har det kontrollbehovet som hypokondriker har innebär ju inte att man förnekar att man kan dö utan snarare att man accepterat det. 


    Jag känner som du. Fast jag var inte ens förr. Dessutom skulle inte otroheten vara det värsta i långa loppet utan att jag hade förlorat min man som jag vill leva med hela livet.
  • Äldre 17 Nov 12:52
    #8

    Håller jag koll eller inte, vad spelar det för roll?
    Vill hon lämna mig gör hon det oavsett om jag håller koll eller inte

  • sextio­talist
    Äldre 17 Nov 14:04
    #9
    BossHoss skrev 2017-11-17 12:52:07 följande:

    Håller jag koll eller inte, vad spelar det för roll?
    Vill hon lämna mig gör hon det oavsett om jag håller koll eller inte


    Instämmer, oavsett hur mycket/lite koll man har så kan man ändå inte stoppa någon.
    Jag förutsätter att min sambo stannar hos mig för att han vill det och att han inte hoppar i säng med någon annan för att han inte vill det.

    Den dagen jag känner att jag måste kolla honom, då är det redan för sent
  • Anonym (Hm)
    Äldre 17 Nov 14:09
    #10
    BossHoss skrev 2017-11-17 12:52:07 följande:
    Håller jag koll eller inte, vad spelar det för roll?
    Vill hon lämna mig gör hon det oavsett om jag håller koll eller inte
    sextiotalist skrev 2017-11-17 14:04:38 följande:
    Instämmer, oavsett hur mycket/lite koll man har så kan man ändå inte stoppa någon.
    Jag förutsätter att min sambo stannar hos mig för att han vill det och att han inte hoppar i säng med någon annan för att han inte vill det.

    Den dagen jag känner att jag måste kolla honom, då är det redan för sent

    Just min åsikt
Svar på tråden Har du koll på din partner?