• Anonym (Hjälp)

    Tablett missbruk hjälp

    Jag behöver hjälp. Jag har pga kronisk värk och depression lyckats hamna i någon form av tablett missbruk. Jag vet att jag behöver trappa ner men vågar inte be mina läkare om hjälp. Vet någon hur ett nedtrappningsschema kan se ut??

    Per dag:

    Äter oxascand 4-6 tabletter 10 mg

    Oxynorm 5mg 4-5 tabletter

    Eller citodon 500mg/30mg 6-8 tabletter

    Atarax 4-6 tabletter eller Lergigan 25 mg 3-4 tabletter

    Zolpidem 1 tablett varje kväll

    Plus Voltaren eller Ipren ibland

    Jag behöver inte äta smärtstillande egentligen mer än kanske vid fåtal tillfällen så jag äter de mest för att stilla oro men känns som jag kommer få ett helvete med ångest om jag drar ner på allt för snabbt.

    Äter också maxdos av Anti depressiva...

    Snälla hjälp mig sluta!

  • Svar på tråden Tablett missbruk hjälp
  • Anonym (Pillerille)

    Det enda råd som är värt att få (besöka läkare) vågar du ju inte genomföra så vad vill du att folk ska säga?

  • klyban
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-11-17 16:11:34 följande:
    Ingen ?? ????

    Jag tänkte, men orkade inte ta det idag.


    Men nedtrappning och en substans i taget är det som brukar funka bäst.
    Men blir jobbigt oavsett.
    Opioiderna räknar jag som en substans.

    Atarax vet jag inte om den bör trappas ut, fått den många ggr men kan inte ta den då den sänker mig helt och i dagar.
    Din sömntablett, ja, så måste du lära dig somna igen, men detta går inte utan att sluta med den.

    Och du har en smärtproblematik som kommer finans kvar oavsett om du tar tabletterna eller inte?
    Hur har du tänkt lösa detta utan tillräcklig medicinering(jag bara antar att smärtan är såpass hög att det behövs.)


     


    Och den dagen du ska ta tag i detta, så se till ta hela veckan ledigt, då detta kommer du behöva.
    För det är ingen dans på rosor att sltua med dessa mediciner och om man använt de ett tag.
    Hur långe har du hållit på med varaktig(inga uppehåll) dos?


    Och din sömn kommer bli extremt påverkad, där du ena sekunden är så trött att du somnar innan huvudet landar på kudden.
    Bara för vakna 30min senare och omöjligen kan somna om, och inget du kan styra.


    Ett bra råd är att bunkra upp en jävla massa film och TV, och bara titta och titta och titta igen.
    Även promenader funkar okey, gärna i lite högre tempo, men man måste orka det också.
    Och sen var gång du känner trötthet kommer, se till och sov och ta vara på varje ögonblick du kan sova.

    Och din kropp kommer göra dig galen, myrkrypningar är värst tyckte jag.
    Sen om du ska fortsätta pga smärtan är för hög, och efter din avgiftning.
    Se till ha ett stopp på 5-7 dagar var 8:e vecka, så slipper du denna djupa abstinens som är så extremt jobbigt.
    Du blir inte utan abstinens, men ofta bara par timmar på sin höjd och inte alls som den intensitet som du nu antagligen kommer.


    Och ett annat plus är att medicinen blir mer effektiv mot din smärta efter uppehåll.
    Du får nöja dig med detta så länge.


    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-11-17 16:11:34 följande:
    Ingen ?? ????
    Så hur går det med allt?
    hur många meter var det?
  • Anonym (Hjälp)

    Jag slutade med alla tabletter i fredags. Alltså tog de sista fredag kväll. Igår lördag gick helt ok men hade mkt svårt att sova och var varm/kall om vartannat och vaknade flera gånger helt kallsvettig och känner nu frossa. Som att jag är sjuk. Endast tagit atarax idag för att få lite hjälp. Osäker om jag ska fortsätta helt utan eller ta någon tablett för att minska de värsta? Vad är bäst tro?

  • klyban
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-11-19 12:23:44 följande:
    Jag slutade med alla tabletter i fredags. Alltså tog de sista fredag kväll. Igår lördag gick helt ok men hade mkt svårt att sova och var varm/kall om vartannat och vaknade flera gånger helt kallsvettig och känner nu frossa. Som att jag är sjuk. Endast tagit atarax idag för att få lite hjälp. Osäker om jag ska fortsätta helt utan eller ta någon tablett för att minska de värsta? Vad är bäst tro?

    Du har nu börjat en cold turkey, och där blir abstinens rätt svår om du kört länge och varaktigt.
    Hur länge har du kört på opioiderna?
    Så jag kan fundera ut hur länge dina problem kommer kvarstå.
    Och hur såg en typisk dagsdos ut?
    Oavsett vilken metod du väljer och sluta med, så kommer det inte bli någon dans precis.
    Men får jag en uppskattning(se till vara så korrekt som möjligt, även om du tar mer än vad som är ordinerat ibland).
    Så kan man göra en grov uppskattning på hur lång tid det tar(OBS ingen exakt vetenskap, kan variera kraftigt.)

    Jag personligen föredrog trappa ned, och går du över till detta så bör du även beskriva din tidigare konsumtion.
    Men kom ihåg även här kommer man inte vara utan problem av absintens, bara att den blir mjukare.

    Hoppas du inte har planer och gå och jobba imon, och med cold turkey.
    Det låter som nått du kommer bli väldigt jobbigt.

    Atarax kan du köra på om du vill, då de brukar skriva ut den just för detta.
    Sen att den är verkningslös för många är en annan sak, man blir mest mer trött bara.
    Och vara trött är inget man saknar vid en cold turkey, utan det är 100% säkert att man blir extremt trött och seg.


    hur många meter var det?
  • Queennr1

    Jag har alltid undra hur i hela friden människor ens kan få så mycket tabletter utskrivna under lång tid. Själv vågar man knappt ens be om hostmedicin en gång om året då man får misstänksamma blickar.

  • Anonym (Hjälp)

    Citodon har jag ätit någon vecka i månaden i några år men aldrig kontinuerligt. Oxynorm och oxascand typ maxdos ständigt sen 6 veckor.. så de är inte så länge detta hållit på ändå. Har fixat utan oxascand i flera dagar men då tagit oxy eller citodon tillsammans med lergigan ist. Hur mkt dimor måste jag ta för att de ska hjälpa mot abstinens? Läste något om de o har de Hemma??

    Är de bättre tro att ta någon oxy eller oxascand per dag o trappa ut? Aldrig tagit mer än maxdos av oxy men ibland tagit kanske 6 tabletter av oxascand per dag men oftast 4...

    Just ju mår jag inte svindåligt men skakig och ångest går upp o ner.. är det ett bra tecken att de inte är hela tiden eller är de så de är ? Mådde sämre när jag vaknade.

    Nej atarax ger inte så mkt men tänkte alltid nåt..

    Ang smärtproblematiken så är de bara fåtal dagar per år jag har ont så behöver inge egentligen hålla på såhär..

  • Anonym (Hjälp)
    Queennr1 skrev 2017-11-19 12:44:37 följande:

    Jag har alltid undra hur i hela friden människor ens kan få så mycket tabletter utskrivna under lång tid. Själv vågar man knappt ens be om hostmedicin en gång om året då man får misstänksamma blickar.


    Jag har själv tänkt så innan och är riktigt förbannad nu hur de bara skrivit ut allt.. Jag har gått från ett par smärttillfällen per år till att de tror på att jag har ont hela tiden och de försöker inte ens göra något åt problemet bara skriver ut mer o mer.. nu är jag fast... Hoppas jag kan ta mig ur detta innan de blir värre..
  • Queennr1

    Jag åt oxy och citodon som karameller i nån månad i väntan på operation för ett år sedan. Min läkare sa att jag absolut inte skulle sluta från en dag till en annan när jag sedan inte behövde dem. Så jag trappade ur lite lagom under två veckors tid.

Svar på tråden Tablett missbruk hjälp