• Cissi89

    Söker föräldraledig på Södermalm

    Hej alla där ute!

    Jag är nyinflyttad på söder (tanto/Zinken) och är mammaledig med min dotter som nu är 3månader gammal (har två äldre barn också, pojke 9år och flicka 12år).

    Någon som är i liknande sits i närheten som vill gå en promenad eller något någon gång?

    Eller har tips på vad man kan göra eller vad man ska akta sig för? Såsom Bvc, vårdcentral etc.. :)

  • Svar på tråden Söker föräldraledig på Södermalm
  • gruvan

    Vad typiskt, jag är bara fl i en vecka till men bor i närheten. :) Sen är min son 1,5 år också så blir ju lite åldersskillnad. Kan iaf tipsa om Högalidskyrkans öppna förskola som är jättemysig, har en bra sångstund och gott och billigt fika. Annars är ju promenad runt Årstaviken alltid trevligt. En sak som jag gjort en del är att jag har promenerat Årstaviken till Gullmarsplan där Badkompaniet har babysim, bredvid Värmdö gymnasium. De har öppet för andra än kursare på onsdagar och fredagar. Det är varmt vatten, liten bassäng och brukar var lugnt. Det är lugnare på onsdagar för på fredagar är det en del äldre syskon med också som är lediga. Jag brukar gå dit med både 1,5-åringen och vår 4,5-åring på fredagar t ex. Uppskattat av oss alla tre! Men som sagt, Högalidskyrkans öppna förskola är toppen!

  • Cissi89

    Va typiskt! :(

    Men vilka bra tips! Visste ingenting om det där så det uppskattas verkligen!

    Vet du om mamamia Bvc är bra? Jag tänkte först ta capio då de är närmst oss men efter att ha jagat de i två veckor med att spela in på telefonsvararen för nyinflyttade (ringde 3gånger) och de till sist ringde upp och sa att det stod att jag redan varit där och träffat ena barnmorskan med min dotter (jag har inte ens varit i deras byggnad eller ens fått någon kontakt med någon där, haha) och att de stänger i mars så struntade jag i de och valde mama Mia, hoppas de är bra :)

  • gruvan

    Vi har gått på Ekens BVC och det är Capio som driver den så det kanske är den du menar? Helt ärligt så har det varit sådär där. Det har varit stor personalomsättning så vi har haft flera olika sköterskor men nu hade jag förstått det som att det ordnat upp sig och den vi ska träffa på 18-månaderskontrollen i december är den vi ska fortsätta ha till båda barnen sen. Det är tanken iaf... Vi har inte orkat byta eftersom vi bor precis bredvid och så var vi bortresta en längre tid så vi var inte där så många gånger med yngsta ändå och nu ska vi ju bara dit en gång om året så skit samma liksom. Vet tyvärr inget om nåt annat BVC. Eller jo, vi gick i Hornstull innan när stora föddes och vi bodde där. Det var jättebra men jag ville hellre ha nära när andra föddes och vi hade flyttat.

    Jag ska till öf på måndag med båda mina, häng på om du vill. :)

  • Cissi89

    Ja precis det var ekens Bvc, ja skit samma sen när det är så sällan, håller med :)

    Vilken tid är det på måndag? jag ska till Bvc första gången just den dagen så bara det inte krockar så hänger jag jätte gärna med! ????

  • gruvan

    De har öppet 9.30-11.30 med sång stund 10.30. Då är barn 0-5 år välkomna. Tror att de öppnar på em igen ett par timmar för bebisar upp till 10 månader. Så var det iaf tidigare när jag också hade en liten bebis. :) Men kommer inte ihåg vilka tider det är då men det får du säkert fram om du googlar.

  • Cissi89
    stor grön drake skrev 2017-11-17 14:13:00 följande:

    Jag Jill tipsa om sajten rullavagn.nu


    Har faktiskt lagt ut en ?annons där? insåg efteråt att den blev väldigt tråkig bara, haha
  • Cissi89
    gruvan skrev 2017-11-17 13:56:58 följande:

    De har öppet 9.30-11.30 med sång stund 10.30. Då är barn 0-5 år välkomna. Tror att de öppnar på em igen ett par timmar för bebisar upp till 10 månader. Så var det iaf tidigare när jag också hade en liten bebis. :) Men kommer inte ihåg vilka tider det är då men det får du säkert fram om du googlar.


    Googlade och såg info om det i tidningen som kom hem idag :) just måndag kommer jag inte kunna, de ska visst fixa i lägenheten (fel på rören) så då behövs jag hemma 7-11 sen Bvc kl 13 ????????

    Ska du dit nästa måndag? Men då kanske du har börjat jobba och inte kan..? :/
  • gruvan
    Cissi89 skrev 2017-11-18 18:06:50 följande:

    Googlade och såg info om det i tidningen som kom hem idag :) just måndag kommer jag inte kunna, de ska visst fixa i lägenheten (fel på rören) så då behövs jag hemma 7-11 sen Bvc kl 13 ????????

    Ska du dit nästa måndag? Men då kanske du har börjat jobba och inte kan..? :/


    Precis, nästa måndag börjar jag jobba. :(

    Ska dit på tisdag nästa vecka också. Då är det iofs ingen sångstund (om man inte går på barngudstjänsten innan men då är det inte samma sånger som vanliga sångstunden) men öf är öppet 10-11.30 har jag för mig.
  • Cissi89
    gruvan skrev 2017-11-18 22:10:20 följande:

    Precis, nästa måndag börjar jag jobba. :(

    Ska dit på tisdag nästa vecka också. Då är det iofs ingen sångstund (om man inte går på barngudstjänsten innan men då är det inte samma sånger som vanliga sångstunden) men öf är öppet 10-11.30 har jag för mig.


    Jag tänkte satsa på måndagar till att börja med tror jag, tror den öf för bebisarna är mest givande iom att min tös är så liten än :) , men såg på hemsidsn att de har stängt nu vecka 48,49, jäkla typiskt! ????
Svar på tråden Söker föräldraledig på Södermalm