• Äldre 17 Nov 12:49
    32457 visningar
    46 svar
    46
    32457

    Bästa antidepressiva medicinen mot ångest?

    Hej!

    Någon som har tips på antidepressiva mediciner? Dela gärna med erfarenheter. Är sjukskriven nu mot ångest och även underaktiv sköldkörtel.blodproverna visar inte jättehöga värden men har börjat ta lägsta dosen levaxin (sköldkörtelhormon) Har haft tryck i bröstet fram och tillbaka i 2 månader. Får även tryck i huvudet och halsen. Har fått gäspattacker ibland och känner mig yr då och då. Har jättelätt för stt bli ledsen och är mycket labil..Har inte haft panikångest utan har mer än ångest som ligger och gror hela tiden och blir värre om jag anstränger mig. Läkaren har inte velat ge mig antidepressiva tabletter i första hand..dock känner jag att nu får det räcka orkar inte mer....har vart hemma i snart en månad och tagit det lugnt och känner ingen skillnad :/

  • Svar på tråden Bästa antidepressiva medicinen mot ångest?
  • Äldre 17 Nov 14:00
    #1

    Ingen???

  • Äldre 19 Nov 19:51
    #2

    Kanske inte de svar du vill höra men iaf ett svar.

    Har provat 2 olika mediciner mot ångest/deprission och vet att det varierar väldigt mycke från person till person vad som funkar så det är det bäst att fråga en doktor för dom vet vad dom gör.

    Btw. Prova zoloft fick jobbiga biverkningar så testa fluoxetin och det funka för mig men det är förmodligen inte så för dig.

    Hoppas de löser sig krya på dig:)

  • Äldre 19 Nov 20:09
    #3
    +1

    Sol. Frisk luft. C-vitamin och hundar. Tända doftljus och varma bad. Samt något som upptar ens tid på ett stimulerande vis. Gör något för någon annan utan att sätta press på dig själv och för att det är roligt. Rita och måla är också avslappnande. Då kan man lyssna på en bok eller en radio-dokumentär samtidigt också. Stig ur ditt gamla liv och in i ett nytt med det du gillar. Bara du vet vad du gillar. Bejaka det på ett vettigt sätt.

  • Äldre 21 Nov 13:05
    #4
    Spunky skrev 2017-11-19 20:09:00 följande:

    Sol. Frisk luft. C-vitamin och hundar. Tända doftljus och varma bad. Samt något som upptar ens tid på ett stimulerande vis. Gör något för någon annan utan att sätta press på dig själv och för att det är roligt. Rita och måla är också avslappnande. Då kan man lyssna på en bok eller en radio-dokumentär samtidigt också. Stig ur ditt gamla liv och in i ett nytt med det du gillar. Bara du vet vad du gillar. Bejaka det på ett vettigt sätt.


    Vart hemma i snart 5 veckor och kan göra vad jag vill men det hjälper inte. Vill gärna må bättre så jag kan börja jobba igen..
  • Äldre 21 Nov 13:07
    #5
    X3mt skrev 2017-11-19 19:51:11 följande:

    Kanske inte de svar du vill höra men iaf ett svar.

    Har provat 2 olika mediciner mot ångest/deprission och vet att det varierar väldigt mycke från person till person vad som funkar så det är det bäst att fråga en doktor för dom vet vad dom gör.

    Btw. Prova zoloft fick jobbiga biverkningar så testa fluoxetin och det funka för mig men det är förmodligen inte så för dig.

    Hoppas de löser sig krya på dig:)


    Tack gör tips. Ska prata med läkaren på Fredag och be om medicin då då får vi se vad han säger. Står redsn i mitt läkarintyg att jag eventuellt ska gå medicin för att stsbilseras psykiskt :) jag var bara nyfiken av erfarenheter :)
  • Anonym (psykf­all)
    Äldre 21 Nov 15:48
    #6

    Svårt att svara på eftersom det finns så många och de funkar olika på olika personer... har provat allt som finns nu, känns det som... och så frågar doktorn (AT) vad jag vill själv! Det är inte lätt att tipsa doktorn eftersom jag inte vet vad som funkar ihop med andra mediciner som jag har. 

  • Äldre 21 Nov 15:59
    #7
    Anonym (psykfall) skrev 2017-11-21 15:48:48 följande:

    Svårt att svara på eftersom det finns så många och de funkar olika på olika personer... har provat allt som finns nu, känns det som... och så frågar doktorn (AT) vad jag vill själv! Det är inte lätt att tipsa doktorn eftersom jag inte vet vad som funkar ihop med andra mediciner som jag har. 


    Jag förstår det att man kan reagera olika..men ändå intressant att fråga : )
  • Anonym (Lyric­a)
    Äldre 21 Nov 22:55
    #8

    Det enda som har funkat för mig är Lyrica, det är inte en antidepressiv medicin utan en ångestdämpande medicin som man tar två gånger om dagen (alltså inte vid behov) Men läkarna brukar inte vilja skriva ut den det första de gör eftersom den är beroendeframkallande. (den är inte narkotikaklassad i Sverige)

    Hoppas du hittar något som funkar för dig!

  • Äldre 22 Nov 14:19
    #9
    Pennie22 skrev 2017-11-21 13:05:18 följande:

    Vart hemma i snart 5 veckor och kan göra vad jag vill men det hjälper inte. Vill gärna må bättre så jag kan börja jobba igen..


    Bli hemligt kär i någon?

    Då blir man glad bara av att tänka på personen... ;)

    Piller löser inga problem. De gör en avtrubbad. Tror inte på piller själv.

    Alla har svackor. Det är normalt. Förstå det så kanske du lättare kan ta dig ur dom. Livet är tufft. Men också glädjerikt. Fokusera på det trevliga omkring. Det finns. Våga se det.
  • Anonym (Lyric­a)
    Äldre 22 Nov 16:07
    #10
    Spunky skrev 2017-11-22 14:19:28 följande:

    Bli hemligt kär i någon?

    Då blir man glad bara av att tänka på personen... ;)

    Piller löser inga problem. De gör en avtrubbad. Tror inte på piller själv.

    Alla har svackor. Det är normalt. Förstå det så kanske du lättare kan ta dig ur dom. Livet är tufft. Men också glädjerikt. Fokusera på det trevliga omkring. Det finns. Våga se det.


    Mina mediciner gör mig inte avtrubbad tvärtom, utan mediciner ligger jag i sängen och kan knappt gå ut, att jobba, träffa vänner eller ha ett liv går inte alls. Nu har inte ts en svacka utan är sjuk.
Svar på tråden Bästa antidepressiva medicinen mot ångest?