• Elderberry

    Någon kunnig om pulssänkning vid hög adrenalindos vid närvaro av betablockare? *TENTAFRÅGA*

    Fullkomligt förvirrad av alla papper jag har just nu, och google har inte varit till någon större hjälp. Någon kunnig som kan hjälpa mig?

    I mina gamla anteckningar ifrån labben har jag skrivit att jag ser en liten pulsökning när jag tillsätter en hög dos adrenalin till en råtta som också har en betablockare, har också skrivit, med frågetecken efter, "knockar adrenalin ut betablockaren??". Men med tanke på tentafrågan så antar jag att jag har skrivit fel i anteckningarna från labben.
    I tentafrågan så frågar läraren "vid närvaro av betablockare, varför ses en pulssänkning vid hög dos adrenalin?". Där har jag svarat på ett sätt som han inte ifrågasätter, utan istället skrivit "hur?" på två ställen. Jag svarade på frågan såhär:

    "Adrenalin verkar både på alfa- och betareceptorer, om det finns en betablockare så innebär det att adrenalin inte kan göra så att pulsen höjs (vilket är effekten av adrenalin+betareceptor). Däremot höjs blodtrycket. Kroppen känner av ("hur?") att blodtrycket är högt och försöker motverka det genom att sänka pulsen ("hur?"). Pulssänkningen är alltså en indirekt effekt."

    Nu försöker jag renskriva mina inläsningsanteckningar och jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, gissade jag på tentafrågan? Jag fick poäng för det jag skrev och han skrev inte att det var fel, men om något är knasigt vill jag ju veta det nu.

    Vet någon här hur det ska vara?

  • Svar på tråden Någon kunnig om pulssänkning vid hög adrenalindos vid närvaro av betablockare? *TENTAFRÅGA*
  • Elderberry

    Lyckades lösa det själv efter att ha grävt mer i mina papper.

  • Elderberry
    En glad tjej skrev 2017-11-18 06:29:08 följande:
    Jag är nyfiken, vad är det rätta svaret.
    Jag hade skrivit rätt på tentan. Baroreceptorer i kärlväggen känner av att kärlväggen sträcks ut pga det höga trycket, och det gör bl a att det parasympatiska nervsystemet kommer igång och på så vis sänks pulsen.
  • Elderberry
    En glad tjej skrev 2017-11-18 06:52:06 följande:
    Ja, jag såg det sedan. Spännande! Vilken utbildning läser du?
    Känns lite fånigt att svaret var så enkelt, tror att jag försökte göra det mer komplicerat än det var! Jag läser till receptarie.
Svar på tråden Någon kunnig om pulssänkning vid hög adrenalindos vid närvaro av betablockare? *TENTAFRÅGA*