• Äldre 17 Nov 16:57
    2518 visningar
    7 svar
    7
    2518

    För STORT embryo på VUL?

    Jag har en lite konstig fråga. Är i v 4+4. Fick sjukt ont i höger sida så ringde barnmorskan och fick en akuttid till VUL. Läkaren varnade att det var för tidigt för att se något men sen såg hon ett litet embryo i livmodern på cirka 5 mm. Hon trodde att jag var lite längre gången än 4+4... men jag VET att jag hade ägglossning den 30 oktober (äl-stickor+ Natural cycles)...

    Jag önskar att jag hade frågat läkaren när jag var där men det glömde jag för jag var mest lättad över att det inte var utomkvedshavandeskap. Jag är egentligen inte orolig eller så utan jag år bara nyfiken på hur det är möjligt..Någon som vet? Kan ägget ha fäst tidigare än "normalt" eller hur kan det komma sig att det redan var så stort?

  • Svar på tråden För STORT embryo på VUL?
  • Äldre 17 Nov 17:07
    #1

    Kan ha varit en tidigare ÄL som du missade kanske?
    Det är inte så himla ovanligt att man får två släpp under en månad, fast frågan är ju hur långt de beräknar dig vara gången?

  • Äldre 17 Nov 17:52
    #2

    5 mm motsvarar en bit in på v.6. Ska du göra fler VUL?

  • Äldre 17 Nov 18:18
    #3

    Tack för svar hörrni :) En bit in på v 6+ eller 5+? Är det 5+ kan det ju kanske stämma för då är det hu bara några dagar senare. Har ett VUL bokat i 7+0 så då får vi väl se...:)

  • Äldre 17 Nov 18:32
    #4

    Kan ju vara felmätt oxå.

    Jag gjorde VUL i 8+0 enl SM o flyttades till 8+6.

    Både KUB o RUL stämde sedan exakt m SM.

    Det är lätt att mäta fel på någon mm o det spelar stor roll i början.

    Lycka till!

  • Äldre 17 Nov 19:31
    #5

    Ja det måste ju vara jättesvårt att mäta när det är så litet. Det är säkert en kombination av många olika faktorer. Någon dag tidigare ägglossning, ägget fäste snabbt, svårt att mäta osv... Ska bli spännande att se på nästa VUL om det forfarande är "för stort".

  • Äldre 17 Nov 20:00
    #6

    Jag gjorde VUL i vad jag trodde var v.7+6, baserat på äl-tester, tempning och att jag tagit letrozol för att stimulera äl så jag trodde jag var relativt säker på hur långt gången jag var men mättes till v.8+3. På ett senare UL där jag trodde jag borde varit i v.12+6 enligt ovanstående mättes mättes bebis till v.13+3. Bf ändrades inte utefter de mätningarna men på RUL där jag borde varit i v.19+1 mättes bebis till v.20+2 så då flyttades bf ändå. Så jag tror absolut att embryon/foster kan vara större än vad man tror trots att man är säker på när äl varit utifrån de metoderna.

  • Äldre 17 Nov 20:01
    #7

    Jag upplevle ngt liknande denna grav.

    Jag har haft väldigt regelbunden mens och visste ju exakt när jag borde haft ägglossning. Men första ul visade ett stort foster som var ca två veckor äldre än det borde. Läkaren förklarade detta med att jag haft en spontan ägglossning strax efter sista mensen. Nu är jag fyra dagar från bf och bebisen har följt sin kurva hela graviditeten.

Svar på tråden För STORT embryo på VUL?