• Anonym (Aj aj)
    Äldre 17 Nov 16:58
    2473 visningar
    1 svar
    1
    2473

    Hormonspiral och foglossning

    Jag fick mitt fjärde barn i somras. Jag hade svår foglossning under graviditeten och satt i rullstol de sista tre månaderna. Innan graviditeten hade jag en Mirena som jag var väldigt nöjd med. Min foglossning blev betydligt bättre ganska snabbt efter förlossningen och har blivit bättre för varje dag,

    Så nu var det dags för preventivmedel igen och jag ville ha en spiral. Först föreslogs en Kyleena, men när det väl blev dags så blev det en Mirena då barnmorskan trodde att det var bättre med den då den är större. Det var en vecka sen och nu är min foglossning tillbaka och det rejält! Barnmorskan nämnde ingenting om att det kunde bli en biverkan av spiralen (det var henne jag hade under hela graviditeten så hon är väl insatt i min problematik) och jag hade inte en tanke på det.

    Känner mig rätt knäckt då jag verkligen har njutit av att kunna gå igen och röra mig relativt obehindrat. Jag har läst lite på nätet att det händer att foglossning kan komma av hormonspiral. Jag hade foglossning även vid tredje barnet, men fick ingen påverkan av min Mirena efter det.

    Någon annan som fått foglossning av hormonspiral? Blev det bättre så att du kunde behålla spiralen? Eller var det bara att ta ut den? Funkade något annat hormonellt preventivmedel utan att trigga foglossningen?

  • Svar på tråden Hormonspiral och foglossning
  • Anonym (....)
    Äldre 18 Nov 21:43
    #1

    Aldrig hört om. Men det verkar ju nästan som att det har något samband...

    Jag hade väntat en vecka till, om ingen förbättring skett ringt barnmorskan och förklarat och antingen sätt in en Jaydess hormonspiral med mindre dos, eller bett att få utskrivet P-plåster eller P-ring om jag inte ammat och får ta östrogen, annars satt in en kopparspiral eller börjat med kondom och pessar med pessargel in ett halvår och sedan ev provat igen med en hormonspiral med lägre dos. Ett alternativ är ju sterilisering också.

Svar på tråden Hormonspiral och foglossning