• Magdaaa

    Endometrios och gravid, försvinner värken?

    Hej!

    Undrar om det är fler med endometrios som är gravida som har den typen av smärtor trots att dom är gravida?

    Har ju tänkt att det är växtvärk osv men värken blir bara värre ju mer tiden går.

    Kanske är förvärkar men haft det ett tag och är nu i vecka 27 om två dar. Tycker det känns tidigt men är min första graviditet så är ny på det här :)

    Har kollat för UVI men odlingarna visade inget trots att stickorna var lite luddiga.

    Tänkte att man slipper endometrios värken när man blir gravid men ja, om nån har erfarenhet av de skriv gärna:)

  • Svar på tråden Endometrios och gravid, försvinner värken?
  • ElloLou

    Hej! Jag är gravid i V 13+4 nu och jag har endometrios.

    Närjag gjorde mitt sista endo ultraljud så hade jag bara en "cysta" på 12mm. Gången innan hade jag tre st och den största var då 32mm. Jag har inte upplevt så mycket smärta efter att jag vart gravid. Mina endo smärtor har alltid varit så kraftiga att jag kräkts av kramper och har nu under min grav hyperemesis. Har alltså inte behålla någon mat alls sedan V 8. Varigt sjukskriven sedan jag vart inlagd på sjukhus, nu 4 veckor. Ingen fakta om detta, bara spekulationer att detta kan vara något sammanhängande. nästan alla jag vet som drabbats av hyperemesis har varit gravida med endo.

    Finns det fakta om detta, någon som vet? Ej kunnat hitta något själv.

  • Magdaaa
    ElloLou skrev 2017-11-18 09:32:52 följande:

    Hej! Jag är gravid i V 13+4 nu och jag har endometrios.

    Närjag gjorde mitt sista endo ultraljud så hade jag bara en "cysta" på 12mm. Gången innan hade jag tre st och den största var då 32mm. Jag har inte upplevt så mycket smärta efter att jag vart gravid. Mina endo smärtor har alltid varit så kraftiga att jag kräkts av kramper och har nu under min grav hyperemesis. Har alltså inte behålla någon mat alls sedan V 8. Varigt sjukskriven sedan jag vart inlagd på sjukhus, nu 4 veckor. Ingen fakta om detta, bara spekulationer att detta kan vara något sammanhängande. nästan alla jag vet som drabbats av hyperemesis har varit gravida med endo.

    Finns det fakta om detta, någon som vet? Ej kunnat hitta något själv.


    Hej !

    Tack för svar:)

    Har inte haft någon synlig endo innan vi började med ivf.

    Har också tidigare kräkts och behövt bli inlagd innan jag opererades, sen blev det lite bättre.

    Men har även som du kräkts från vecka 6 till ca vecka 21.

    Dock inte kräkts så mycket så jag måste bli inlagd som du utan ändå fått behålla lite mat så det är man ju tacksam för, lider med dig:( hoppas de blir bättre snart.
  • Malni

    Hej!

    Jag är också gravid med endo, men bara i v.8..

    Jag har jättestora cystor på båda äggstockarna, sist jag kollade var dom

    Ca 64mm.. läkarna sa att jag inte skulle kunna bli gravid naturligt.. men det blev jag iaf.. jag har inte haft så mycket problem med min Endo sen ca ett halvår tillbaka, jag har gått till en homeopat och blivit mycket bättre och har inte ont nu heller, lite konstiga stickningar ibland bara, men det är ju så tidigt än... kanske kommer bli värre sen.. hoppas inte.. hade sjukt mycket besvär innan jag började gå till homeopaten :(

    Jag mår också sjukt illa!

    Jag var på en kurs om hormoner där hon pratade mycket om progesteron, att bl.a. Kvinnor med endo har för mycket östrogen och för lite progestoron.. hon sa att man kunde må illa under graviditeten pga för lite progestoron.. jag vet inte alls om det stämmer.. har sån kräm hemma men har inte vågat prova för då måste man hålla på med den sen och man får inte glömma att ta den och jag är ganska glömsk hehe... har ni hört något om detta tidigare?

    Jag brukar må bättre när jag ätit och jag tänker om det skulle bero på brist på progesteron så skulle jag väl må dåligt hela tiden då och inte bli bättre av mat?

  • Magdaaa
    Malni skrev 2017-11-18 15:45:51 följande:

    Hej!

    Jag är också gravid med endo, men bara i v.8..

    Jag har jättestora cystor på båda äggstockarna, sist jag kollade var dom

    Ca 64mm.. läkarna sa att jag inte skulle kunna bli gravid naturligt.. men det blev jag iaf.. jag har inte haft så mycket problem med min Endo sen ca ett halvår tillbaka, jag har gått till en homeopat och blivit mycket bättre och har inte ont nu heller, lite konstiga stickningar ibland bara, men det är ju så tidigt än... kanske kommer bli värre sen.. hoppas inte.. hade sjukt mycket besvär innan jag började gå till homeopaten :(

    Jag mår också sjukt illa!

    Jag var på en kurs om hormoner där hon pratade mycket om progesteron, att bl.a. Kvinnor med endo har för mycket östrogen och för lite progestoron.. hon sa att man kunde må illa under graviditeten pga för lite progestoron.. jag vet inte alls om det stämmer.. har sån kräm hemma men har inte vågat prova för då måste man hålla på med den sen och man får inte glömma att ta den och jag är ganska glömsk hehe... har ni hört något om detta tidigare?

    Jag brukar må bättre när jag ätit och jag tänker om det skulle bero på brist på progesteron så skulle jag väl må dåligt hela tiden då och inte bli bättre av mat?


    Malni skrev 2017-11-18 15:45:51 följande:

    Hej!

    Jag är också gravid med endo, men bara i v.8..

    Jag har jättestora cystor på båda äggstockarna, sist jag kollade var dom

    Ca 64mm.. läkarna sa att jag inte skulle kunna bli gravid naturligt.. men det blev jag iaf.. jag har inte haft så mycket problem med min Endo sen ca ett halvår tillbaka, jag har gått till en homeopat och blivit mycket bättre och har inte ont nu heller, lite konstiga stickningar ibland bara, men det är ju så tidigt än... kanske kommer bli värre sen.. hoppas inte.. hade sjukt mycket besvär innan jag började gå till homeopaten :(

    Jag mår också sjukt illa!

    Jag var på en kurs om hormoner där hon pratade mycket om progesteron, att bl.a. Kvinnor med endo har för mycket östrogen och för lite progestoron.. hon sa att man kunde må illa under graviditeten pga för lite progestoron.. jag vet inte alls om det stämmer.. har sån kräm hemma men har inte vågat prova för då måste man hålla på med den sen och man får inte glömma att ta den och jag är ganska glömsk hehe... har ni hört något om detta tidigare?

    Jag brukar må bättre när jag ätit och jag tänker om det skulle bero på brist på progesteron så skulle jag väl må dåligt hela tiden då och inte bli bättre av mat?


    Hej!

    Va kul att du blivit bättre där! Är absolut öppen för att få till sån, speciellt begär man hör att det hjäpt andra. Får du mediciner eller är det kostschema som gäller eller vad är det typ för behandling?

    Hade ont i början första veckorna men tror det var pga vi gjorde ivf, blev kanske mycket med hormonerna vad vet jag:/ men sen var det faktiskt bra på den fronten förutom växtvärk men det kommer man ju inte undan, men det är nu sista två veckorna det börjat gjort mer ont därför jag funderar. Men hoppas Du slipper bli värre.

    Ja jo jag tror jag läst lite innan jag blev gravid tänkte jag prova köpa sån kräm men i samma sväng blev det ivf behandling så kom aldrig så långt!

    Men funderar absolut på att prova det sen.
  • Malni
    Magdaaa skrev 2017-11-18 20:29:57 följande:

    Hej!

    Va kul att du blivit bättre där! Är absolut öppen för att få till sån, speciellt begär man hör att det hjäpt andra. Får du mediciner eller är det kostschema som gäller eller vad är det typ för behandling?

    Hade ont i början första veckorna men tror det var pga vi gjorde ivf, blev kanske mycket med hormonerna vad vet jag:/ men sen var det faktiskt bra på den fronten förutom växtvärk men det kommer man ju inte undan, men det är nu sista två veckorna det börjat gjort mer ont därför jag funderar. Men hoppas Du slipper bli värre.

    Ja jo jag tror jag läst lite innan jag blev gravid tänkte jag prova köpa sån kräm men i samma sväng blev det ivf behandling så kom aldrig så långt!

    Men funderar absolut på att prova det sen.


    Nä inget kostschema, men han har pratat endel om kosten med mig och jag var under en lång period väldigt noga med den, men nu när jag mår bättre så slarvar jag ibland hehe.. Jag fick medeciner, jag har gått ca var 6e vecka och fått nya medeciner, han har tagit blodprov som han kollar på i mikroskop och så kollar han i ögonen med mikroskop.. nu när jag är gravid har jag inte fått några mediciner, bara järn :)

    Hm ja jag tänker att det kanske inte är så konstigt att det känns mer och blir lite värre sen när organen ska flytta på sig och bebisen tar mer plats.. men dom säger ju att graviditet ska vara bra mot endo.. så hoppas det blir bättre.. kanske är det för att man får så höga progesteronvärden när man är gravid?

    Har du fortfarande ont?

    Jag har använt progesteron krämen i ca ett halvår, men av någon anledning så tog jag den inte nu när jag blev gravid, jag tyckte att jag mådde så bra så jag tänkte att det kanske inte behövdes längre..

    Jag kan verkligen rekommendera att gå på en kurs med Mariann Arnström, hon har kurser över typ hela Sverige, jag har gått på två stycken för jag tyckte det var så bra haha :) hon har en hemsida vitallyft.se :)
Svar på tråden Endometrios och gravid, försvinner värken?