• anon88

    Högkostnadsskydd?

    Hej Allihop.

    För lite mindre än 1 år sen så fick jag veta att jag har diabetes. Fick då Jardiance utskrivet. Gick idag för att hämta ut det och fick veta att mitt högkostnadsskydd har gått ut och att det kostar 1189 kr. Apotekaren sa att jag ska behålla kvittot och kontakta försäkringskassan och se om jag kan få mina pengar tillbaks eller en del av det. 

    Men jag vet inte riktigt vad jag ska skriva eller nåt sånt. Har jag rätt till nån slags ersättning? Jag har bara hemförsäkring. 

    Tacksam för all svar ! 

  • Svar på tråden Högkostnadsskydd?
  • Annelie 76

    Nej, ingen ersättning om du inte har en särskild försäkring eller via jobbet. Försäkringskassan har inget med det hela att göra.

    Du betalar totalt 2200kr per år för dina mediciner. I början betalar du allt, sen vartefter du hämtar ut blir det mindre och mindre tills du kommer upp i 2200kr och slipper betala nåt mer fram tills perioden går ut. Perioden börjar räknas första gången du hämtar ut medicin och får betala fullt pris.

    Hämtar du ut medicin 4ggr om året och de kostar 1100kr så betalar du bara första och andra gången, resten av uttagen blir gratis.

  • anon88
    Annelie 76 skrev 2017-11-18 00:23:34 följande:

    Nej, ingen ersättning om du inte har en särskild försäkring eller via jobbet. Försäkringskassan har inget med det hela att göra.

    Du betalar totalt 2200kr per år för dina mediciner. I början betalar du allt, sen vartefter du hämtar ut blir det mindre och mindre tills du kommer upp i 2200kr och slipper betala nåt mer fram tills perioden går ut. Perioden börjar räknas första gången du hämtar ut medicin och får betala fullt pris.

    Hämtar du ut medicin 4ggr om året och de kostar 1100kr så betalar du bara första och andra gången, resten av uttagen blir gratis.


    hm, fast jag har betalat ändå för medicinen även då jag hade högkostnadsskyddet, men då var det 1-200 kr. skulle det alltså ha varit gratis ?
  • Annelie 76
    anon88 skrev 2017-11-20 12:30:51 följande:
    hm, fast jag har betalat ändå för medicinen även då jag hade högkostnadsskyddet, men då var det 1-200 kr. skulle det alltså ha varit gratis ?
    Du betalar totalt 2200kr för mediciner som ingår i högkostnadsskyddet men de räknar av på en skala. Så ju mer du betalat ju mindre av faktiska kostnaden betalar du. Jag har hittills betalat ca 1900kr och betalar då 90% av medicinens kostnad nästa gång jag hämtar medicin. Ladda ner Apotekets app och logga in där så ser du hur mycket du betalat hittills och hur många % du är uppe i.
Svar på tråden Högkostnadsskydd?