• Anonym (Anna sjuksköterska)

    Höjde årsinkomsten på försäkringskassan och fick sänkt ersättning?

    Höjde min årsinkomst i går på försäkringskassan till drygt 500 000. Höjde även min åesarbetstid. Nu vid vabb så var en ersättning då på den gamla, dvs 412 000 kr. då fick jag 750 kr per vabbdag. Vid den nya högre inkomsten fick jag 680 kr. Vad beror det på?

  • Svar på tråden Höjde årsinkomsten på försäkringskassan och fick sänkt ersättning?
  • Kerubmamman

    Jag har för mig att 680 kr är taket för arbetssökanden. Har de fått för sig att du inte har nåt jobb? Obestämd

    Men även med 412 tkr så borde du ha slagit i taket för arbetstagare, vilket är ca 1000 kr före skatt. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • cosinus

    Du är med god marginal över taket för max ersättning (och var det redan innan)

    Sänkningen gissar jag på något sätt har med den ändrade årsarbetstiden. Kanske att du missar procentuellt mindre i lön för en dag nu när arbetstiden är högre. Att lönen ska slås ut över fler dagar borde ge mindre ersättning per dag om man ändå är över maxtaket.

  • Anonym (Anna sjuksköterska)
    Kerubmamman skrev 2017-11-17 19:45:38 följande:

    Jag har för mig att 680 kr är taket för arbetssökanden. Har de fått för sig att du inte har nåt jobb? 

    Men även med 412 tkr så borde du ha slagit i taket för arbetstagare, vilket är ca 1000 kr före skatt. 


    Inte för vård av barn väl? De sa att jag hade max med marginal. Förlorar alltså över 700 kr per dag jag vabbar. Har då 50% av min inkomst.
    cosinus skrev 2017-11-17 19:46:17 följande:

    Du är med god marginal över taket för max ersättning (och var det redan innan)

    Sänkningen gissar jag på något sätt har med den ändrade årsarbetstiden. Kanske att du missar procentuellt mindre i lön för en dag nu när arbetstiden är högre. Att lönen ska slås ut över fler dagar borde ge mindre ersättning per dag om man ändå är över maxtaket.


    Ja jag gissar att det har med det att göra.
  • Kerubmamman
    Anonym (Anna sjuksköterska) skrev 2017-11-17 20:05:24 följande:
    Inte för vård av barn väl? De sa att jag hade max med marginal. Förlorar alltså över 700 kr per dag jag vabbar. Har då 50% av min inkomst.

    Ja jag gissar att det har med det att göra.
    Vab har ett tak vid 28 tkr (om man jobbar) och föräldrapenning vid 37 tkr. 
    https://kassakollen.forsakringskassan.se
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Anna sjuksköterska)
    Kerubmamman skrev 2017-11-17 21:07:00 följande:

    Vab har ett tak vid 28 tkr (om man jobbar) och föräldrapenning vid 37 tkr. 

    kassakollen.forsakringskassan.se


    Tur man inte vabbar ofta då när man bara får 50%!
  • Kerubmamman
    Anonym (Anna sjuksköterska) skrev 2017-11-17 21:33:17 följande:
    Tur man inte vabbar ofta då när man bara får 50%!
    Ja, det bidrar dels till att många som kan väljer att vobba. (Kanske inte helt optimalt för förälder, barn eller arbetsgivare). 
    Sedan bidrar det till att det är den med lägre inkomst i hushållet som vabbar, dvs troligtvis mamman (kvinnorfällan)
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Anna sjuksköterska)
    Kerubmamman skrev 2017-11-17 21:38:43 följande:

    Ja, det bidrar dels till att många som kan väljer att vobba. (Kanske inte helt optimalt för förälder, barn eller arbetsgivare). 

    Sedan bidrar det till att det är den med lägre inkomst i hushållet som vabbar, dvs troligtvis mamman (kvinnorfällan)


    Ja det är så jag brukat lösa det då delar av mitt jobb kan göras hemma.
Svar på tråden Höjde årsinkomsten på försäkringskassan och fick sänkt ersättning?