• Lussekatt1

    Gravid med gammal hormonspiral?

    Hej alla. Jag är ny här på familjeliv, men tänkte att jag måste skriva och fråga om min specifika situation eftersom jag inte hittar något som stämmer.

    Jag har f.n en gammal hormonspiral, den blev insatt 2009 med 5 års skydd. Under tiden har jag inte haft mens, eller ont i brösten eller mensvärken eller något sånt. Och innan denna spiral hade jag en likadan hormonspiral i 5 år och var även då utan mens. Ibland har jag kunnat känna/ana att jag haft ägglossning.

    Nu är det så att jag är väldigt ledsen, eftersom jag blev dumpad av kräket som skulle föreställa min pojkvän för 11 dagar sen idag. Vi använde inget preventivmedel främst för att jag inte vill använda hormoner och planerar att ta ut min spiral och använda hormonfritt preventivmedel, då jag tröttnat på "dödläget" man ständigt befinner sig i med spiral. Jag har inte fått mens än trots att spiralen är några år för gammal. Veckan innan vi gjorde slut så hade jag några flytningar och jag misstänkte då att det ev var ägglossning eller något sådant. Vi låg med varandra under denna period men han har inte kommit i mig (vet att detta inte spelar så stor roll kanske..), men iaf..

    Så till "problemet": för typ 10 dagar sedan märkte jag att jag fått ont i brösten, första gången på många år. De har växt och var väldigt ömma i några dagar (lite bättre idag). Min livmoder har gjort ganska ont, även speciellt min högra äggstock. Jag har haft smärtorna till och från i flera dagar nu, ca 7-8, och man kan verkligen säga att de kommer och går. Ibland på morgonen, ibland på kvällen när jag varit trött. Konstigt nog höjdes mitt humör också och jag har varit glad och känt mig harmonisk, trots det hemska uppbrottet. En speciell känsla... Kan man säga... Men just nu och 2 senaste dagarna har jag verkligen bara mått skit.

    Ingen mens, Inga flytningar. Verkligen varit extremt tomt med sekret från fittan...

    Jag har tagit flera graviditetstester och de visar negativt. Kan någon hjälpa mig? Ge mig en hint om vad som håller på att hända, om det finns en risk/chans att jag blivit gravid? Jag har ju ingen koll på det här med ägglossning och mens och hur det känns :( men vad jag minns var min mensvärken extremt mycket värre än detta. Jag har känt mig varm över livmodern också och tycker det är aningen lite uppsvullen och "gosigare" precis där. Och slutligen, vad gör man när man går runt och våndas såhär? Tänker på det jämt och det gör mig inget gott känner jag.

  • Svar på tråden Gravid med gammal hormonspiral?
  • gröna L

    Har du haft symtom i tio dagar borde testen ha varit positiva vid det här laget om du vore gravid.

    Trist med kräket förresten, beklagar uppbrottet.

  • EpicNurse

    Antagligen så har spiralen tagit slut. Dom håller ofta längre än vad som står på förpackningen. Så då kan ju det vara anledningen till att du mår annorlunda.

    Hade jag varit du så hade jag gått och fått spiralen dragen.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Lussekatt1
    EpicNurse skrev 2017-11-17 19:56:33 följande:

    Antagligen så har spiralen tagit slut. Dom håller ofta längre än vad som står på förpackningen. Så då kan ju det vara anledningen till att du mår annorlunda.

    Hade jag varit du så hade jag gått och fått spiralen dragen.


    Tack epicnurse. Ja, jag har en tid i nästa vecka för att ta ut den. Det är bara att allt detta varit så jävla jobbigt. Gå runt och våndas & hoppas om vart annat som om jag inte visste vilket som vore bäst. Och en chock för min kropp både känslomässigt och fysiskt eftersom den nu ballat ur helt totalt, helt plötsligt och det är det första jag känner av i bröst, livmoder etc på många många år.
Svar på tråden Gravid med gammal hormonspiral?