• Anonym (skraj)

    Diabetes? Hjälp orolig!

    Jag har lite diffusa symptom och problem som jag nu har sökt vårdcentralen för. Ska lämna prover nästa vecka. Sköterskan jag pratade med tog upp diabetes som en möjlig förklaring... och.. ja nu snurrar ju tankarna förstås! OCH jag har googlat, förstås. Men inte hittat svar på några frågor, och jag pallar inte vänta tills jag kan fråga VC. Kan någon här svara så länge...?

    Mina symptom är i första hand plötsligt, extremt illamående med tillhörande akuta toalettbesök (diarré alltså). Jag blir också kallsvettig och snudd på yrslig. Detta håller i sig i några timmar och "anfallen" kommer knappt en gång per vecka. Har inte funnit någon samband med tid på dygn eller matintag.
    Utöver detta är jag också väldigt trött och orkeslös, inte så att jag bara kan sova bort det utan mer... mja, svårt att förklara. Orkar inte på samma sätt. Går en timmes promenad om dagen men trots att jag går samma runda som jag gått i flera månader, så känns det jättejobbigt typ halvvägs. Är väldigt varm ständigt, svettas för minsta lilla och skulle lätt kunna gå ut i t-shirt och kofta utan jacka :/
    Jag har inte ändrat i vikt (är dock överviktig), dricker inte mer, kissar inte mer. 

    Läser på 1177 följande:


    Vanliga symtom vid typ 2-diabetes är följande:


    Du blir trött och kraftlös.
    Du blir mer törstig.
    Du kissar oftare och större mängder.
    Du får försämrad syn och ser dimmigt.
    Du kan få klåda i underlivet.

    Jag har problem med klåda på min ena blygdläpp, kan det vara en sån klåda dom menar? Har haft det i typ ett år, någon slags flagnande eksem. 
    Jag har inte försämrad syn eller ser dimmigt. 

    Om jag nu skulle ha diabetes, hur borde det påverkas av att jag äter fikabröd eller godis? Borde jag känna någon skillnad i mitt mående?
  • Svar på tråden Diabetes? Hjälp orolig!
  • Anonym (skraj)

    Ingen som kan något om diabetes?

  • Anonym (Li)

    Hur har det gått för dig?

    Svårt att svara på med så diffusa symptom.

    Tyvärr kan det vara diabetes typ 2.

    Tröttheten kan vara för ett för högt blodsocker. All mat höjer detta i synnerhet kakor och godis. Mår du sämre 1-2timmar efter mat eller fika?

    Ett lågt blodsocker ger också symptom men du har säkert googlat detta också.

    Undvik det mest blodsockerhöjande och fortsätt med fysisk aktivitet. Du borde må bättre då om det skulle handla om diabetes.

    Du borde få ett snabbt svar när du lämnat prover.

    Önskar dig lycka till och hoppas givetvis att det är något annat som spökar.

Svar på tråden Diabetes? Hjälp orolig!