• Alexi

    Leker alla barn med vapen av typen NERF?

    Ni med barn i 5-10-årsåldern, leker alla numera med vapen av typen NERF, maskingevär och liknande? Hur ser ni på det? Känns det ok? Varför/Varför inte?

    Om de leker med sådana, HUR leker de? Prickskjuter mot ett träd, leker krig inne mot kompisarna osv osv??

    Är de helt ofarliga, om man tex träffar någon i ögat?

  • Svar på tråden Leker alla barn med vapen av typen NERF?
  • Mailamej69

    Nja, det gör lite ont attbli träffad. Jag o vår son (6år) leker med nerf-pistoler. Men jag har sagt

    att man bara får sikta på fötterna, annars åker man i säng...

  • Gurkan25

    Nu väntar vi vårat första barn nästa månad så det dröjer ett tag innan han börjar leka över huvud taget, men kommer inte köpa vapen till honom. Tycker absolut inte att detta är en lämplig leksak till ett barn och min sambo(barnets pappa) som är uppväxt i krig håller med mig.


    BF 20 December 2017
  • gahadas

    Ser inget fel med det. Visst att träffa ett öga är inte bra, men det går ju använda glasögon. Helt ofarligt utöver det.

    Sen blir inget barn nån seriemördare pga sånt.

    Leker krig med mina ungar ibland.

  • Voxen1

    Om man vill skjuta på varandra känns det bättre med laser guns. Mina barn hade NERF för att skjuta prick, men såklart är det roligare att skjuta mot varandra. Då fick det bli laser guns som sagt. Annars är det nog bäst att ha någon form av glasögon. I stridens hetta är det inte säkert att barnen siktar "rätt".

  • Alexi
    Gurkan25 skrev 2017-11-18 00:30:23 följande:
    Nu väntar vi vårat första barn nästa månad så det dröjer ett tag innan han börjar leka över huvud taget, men kommer inte köpa vapen till honom. Tycker absolut inte att detta är en lämplig leksak till ett barn och min sambo(barnets pappa) som är uppväxt i krig håller med mig.
    Det är ju så jag känt också. Men NERF är ju otroligt populärt och sonen vill hemskt gärna ha det så man måste förhålla sig till sånt också. Han fick dessutom en liten i present på kompiskalaset.
  • Gurkan25
    Alexi skrev 2017-11-18 11:45:35 följande:

    Det är ju så jag känt också. Men NERF är ju otroligt populärt och sonen vill hemskt gärna ha det så man måste förhålla sig till sånt också. Han fick dessutom en liten i present på kompiskalaset.


    Ja, nerf är ju inte lika illa som dessa mer verklighetstrogna pistoler/gevärer som man kan köpa till småbarn.
    BF 20 December 2017
  • Fru Ve

    Min 6-åring älskar NERF och det är typ det enda han önskar sig..... han har flera olika modeller med tillbehör. Jag ser inget problem alls med det. Ibland leker han och hans pappa krig tom och skjuter på varandra. Jag tror inte på att begränsa och förbjuda vissa lekar. Hellre då prata mycket och förklara hur det kan vara i riktiga krig, att det är hemskt osv. Barn leker ju för att bearbeta saker och ting. Och det är ju just lek där de skjuter skumgummipilar. Inget allvarligt i min värld. Visst det kan hamna i ögonen om man har otur. Men mina barn leker ofta vilda lekar och gör illa sig på olika sätt. Det är inte heller något jag kan och vill förhindra så länge det är lek och ingen är medvetet dum.

  • tvillingmammaVastmanland

    Inte alla barn men alla småkillar .....

  • cosinus

    Sönerna har några.

    De får inte ha verklighetstrogna vapen, knivat eller svärd (nej inte på halloween heller) men Nerf är extremt färgglada och det syns att det är leksaker.

    Ska de springa runt och jaga varandra i lag är det innebandy-glasögon på.

    De får även ha vattenpistoler sommartid och leka vattenkrig. (De vapnen ser ju ut ungefär som NERFs)

Svar på tråden Leker alla barn med vapen av typen NERF?